Connect with us

Marknadsnyheter

Vicore meddelar att C21 stimulerar kärlfunktion i människa

Published

on

  • Kliniskt relevanta doser av C21 ökar blodflöde i människa
  • Det systemiska blodtrycket påverkades ej och inga biverkningar uppstod
  • Mätning av underarmens blodflöde är en robust teknik för tidig klinisk koncepttestning  

Göteborg, 22 september 2022 – Vicore Pharma Holding AB (publ) (”Vicore”), ett läkemedelsföretag i klinisk fas som utvecklar läkemedel riktade mot angiotensin II typ 2-receptorn (AT2R), meddelar idag att intraarteriell administrering av C21 resulterar i en signifikant dosberoende ökning av det lokala blodflödet.

Underarmens blodflöde uppmättes med pletysmografi* på friska frivilliga efter intraarteriell injektion av små doser C211 som leder till lokala blodkoncentrationer av C21 liknande de som uppnås med oral C21 behandling. Blodflödet ökade med 63% (p=0,026) i den armen som injicerats utan att det systemiska blodtrycket påverkades eller att andra biverkningar uppstod.

Vasodilation via angiotensin II typ 2-receptor agonister (ATRAGs) medieras av kväveoxid (NO) som frigörs från kärlendotelet, och de nya resultaten visar att dessa effekter kan uppnås i människa med kliniskt relevanta doser av C21.

“En klinisk effekt på NO från endotelet är mycket intressant för att motverka endoteldysfunktion” säger Jan Nilsson, Professor i experimental kardiovaskulär forskning vid Lunds universitet.

Nedsatt frisättning av NO är kännetecknet för endoteldysfunktion, en viktig orsak till kärlsjukdomar inklusive pulmonell arteriell hypertension (PAH), pulmonell hypertension associerad med idiopatisk lungfibros (IPF), havandeskapsförgiftning samt åldrandets sjukdomar som hjärt- och njursjukdomar, områden med stora ouppfyllda medicinska behov.

“Effekten av ATRAGs på blodkärl är viktig för PAH och IPF samt de övriga indikationerna som vi fokuserar på med våra nya molekyler, till exempel havandeskapsförgiftning och sjukdomar i hjärta och njurar. Att studera blodflödet i underarmen är en enkel och robust teknik för tidig klinisk koncepttestning och dosval i efterföljande studier .” säger Carl-Johan Dalsgaard, VD i Vicore.

Om angiotensin II typ 2-receptor agonister (ATRAGs)    
AT2R är en del av kroppens system för regenerering och reparation och tros vara involverad i flera sjukdomar kopplade till hög ålder och cellernas åldrande inklusive idiopatisk lungfibros, kronisk njursjukdom, hjärtsvikt och kognitiva störningar. Att stimulera AT2R har visat sig vara effektivt i flera sjukdomsmodeller och den kliniska valideringen pågår vid kronisk lungsjukdom. Stimulering av AT2R kan även vidga små artärer hos djur och människa för att lokalt öka blodflödet. Vicore utvecklar C21 för ovanliga lungsjukdomar och har ett antal nya ATRAGs under utveckling för nya indikationer varav den första (C106) genomgår en klinisk fas 1-studie.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl-Johan Dalsgaard, VD
Telefon: +46 70 975 98 63
E-post: carl-johan.dalsgaard@vicorepharma.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 22 september 2022 kl 08:00 CET.

*En pletysmograf är ett instrument för att mäta förändringar i volym i ett organ eller i hela kroppen (vanligtvis ett resultat av fluktuationer i mängden blod som den innehåller)

1.NCT05277922

Kort om Vicore Pharma Holding AB (publ)

Vicore är ett läkemedelsbolag i klinisk fas med fokus på att utveckla innovativa läkemedel inom svåra sjukdomar där angiotensin II typ 2-receptorn (AT2R) spelar en viktig roll. Bolaget har för närvarande fyra utvecklingsprogram, VP01, VP02, VP03 och VP04. VP01-programmet syftar till att utveckla substansen C21 för behandling av idiopatisk lungfibros (”IPF”) och pulmonell arteriell hypertension (PAH). VP02-programmet bygger på ett nytt administrationssätt för talidomid och fokuserar på den underliggande sjukdomen och den svåra hosta som är förknippad med IPF. VP03-programmet innefattar utveckling av nya AT2R-agonister. VP04-programmet utvecklar en kliniskt validerad digital terapi för IPF-patienter.

Bolagets aktie (VICO) är noterad på Nasdaq Stockholms huvudlista. För mer information se www.vicorepharma.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Så kan elbilsförare slippa räckviddsångest

Published

on

By

Nyblivna och framtida elbilsförare brottas ofta med räckviddsångest och tiden det tar för bilbatteriet att laddas. Men de faktorerna borde inte behöva vara några problem, enligt en studie från Chalmers och University of Delaware i USA. Forskarna har upptäckt att lösningen kan finnas i förarnas laddningsvanor, snarare än i batteriernas storlek eller prestanda.

Att gå från att fylla på bensin eller diesel till att ladda med el kräver en helt ny inställning till konceptet ”tanka bilen”. Men elbilsförare håller ofta fast vid sina gamla vanor, och fastnar i att ständigt kontrollera hur många procent som finns kvar i batterierna och planera sin körning efter var nästa laddningsstation finns. Detta kan leda till att elbilsförarna känner en ständig oro – så kallad räckviddsångest. Men tänk om problemet kunde lösas genom att elbilförarna helt enkelt ändrar sina vanor?

I den vetenskapliga artikeln Mental models guide electric vehicle charging har forskarna identifierat tre olika sorters beteenden i samband med att människor laddar sina elbilar:

1. Hålla koll på bränslemätaren – föraren tankar eller laddar när batteriet håller på att ladda ur.
2. Planera en resa – föraren planerar och bestämmer i förväg när och var det är dags att stanna och ladda.
3. Händelsestyrd laddning – exempelvis att föraren sätter bilen på laddning så snart han eller hon kommer fram till hemmet eller arbetsplatsen.

Den första modellen representerar det vanligaste beteendet för att tanka en bensin- eller dieselbil, och den tredje modellen är optimal för elbilsförare.

− Erfarna elbilsförare har någon specifik utlösande händelse som får dem att ladda bilen, till exempel varje gång de kommer hem eller till jobbet. På så sätt blir laddningen en del av den dagliga rutinen och mindre av en egen syssla. Det pratas mycket om hur lång tid det tar att ladda elbilar, men görs det över natten krävs inte mer tid än att stoppa i kontakten. Så det är egentligen bara de långa resorna som kräver planering, säger Frances Sprei, biträdande professor vid Chalmers, som lett studien tillsammans med Willett Kempton vid University of Delaware.

Rätt infrastruktur på rätt plats

För att få fler att anamma beteendemodell nummer tre krävs rätt laddningsinfrastruktur på rätt ställen. De bästa ställena för att ladda länge är antingen hemma eller på arbetsplatsen där människor ändå tillbringar lång tid – alltså behöver laddningsstationer vara tillgängliga där.

Många europeiska städer satsar på laddningsstationer längs med gator, vilket riskerar att hamna i konflikt med andra trafikanters intressen, såsom fotgängare och cyklister.

− För att elbilsanvändare ska kunna använda sina fordon på bästa möjliga sätt behövs regelverk som är anpassade för att människor ska få tillgång till laddningsinfrastruktur nära sina hem eller arbetsplatser, säger Frances Sprei.

Det största batteriet är inte alltid bäst

Potentiella elbilsanvändare frågar sig också ofta hur stort bilens batteri behöver vara för att de ska slippa räckviddsångesten.

− Vi ser ofta påståenden om att batterierna i elbilar måste vara riktigt stora. Men det finns forskning som visar att människor generellt tycker att det är okej med ett något mindre batteri än räckvidden för en bensin- eller dieseltank, eftersom de enda tillfällen som kräver laddning längs vägen är resor som är sex timmar eller längre. Det läggs för mycket tonvikt på de riktigt långa resorna, och det leder till ökade priser på elbilar och ökad resursanvändning i batterierna, säger Frances Sprei.

Människors vardagskörning innebär alltså som regel inte att de behöver tänka särskilt mycket på att ladda bilen. Och vad gäller kostnader är det också mycket billigare att ladda långsamt över natten än att ladda snabbt under resans gång – och dessutom bättre för batterihälsan.

Mer om forskningen

Forskningen har publicerats i artikeln: ”Mental models guide electric vehicle charging” i tidskriften Energy.

Studiens författare är Frances Sprei vid Chalmers tekniska högskola, och Willett Kempton vid University of Delaware, USA. Forskningen har fått finansiering från Energimyndigheten. Den del av forskningen som bygger på intervjuer med nyblivna elbilsförare har genomförts av Niklas Jakobsson och Stephanie McClellan, under ledning av Sten Karlsson.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Frances Sprei, biträdande professor, avdelningen för fysisk resursteori, institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap, Chalmers:  frances.sprei@chalmers.se  031 772 21 46

Emma FryPresskommunikatör+46 31 772 50 28emma.fry@chalmers.se

________________

Chalmers tekniska högskola i Göteborg forskar och utbildar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå. Universitetet har 3 100 anställda, 10 000 studenter och utbildar ingenjörer, arkitekter och sjöbefäl.

Med vetenskaplig excellens som grund utvecklar Chalmers kompetens och tekniska lösningar för en hållbar värld. Genom globalt engagemang och entreprenörsanda skapar vi innovationskraft, i nära samarbete med övriga samhället. 

Chalmers grundades 1829 och har än idag samma motto: Avancez – framåt.

Det är tillåtet att ladda ner, sprida och använda bifogade bilder och illustrationer, om inget annat anges, för publiceringar i samband med Chalmers pressmeddelanden så länge Chalmers och fotograf/illustratör står med som upphovsperson där möjlighet ges. Det är tillåtet att beskära och justera i materialet för att anpassa format för publikation men det är ej tillåtet att omarbeta originalet på ett sådant sätt att det ändrar den ursprungliga innebörden. Materialet är avsett att användas i redaktionellt syfte. Kommersiell användning, som del i marknadsföring av varor och tjänster, är inte tillåten.

Vi vill att Chalmers och våra fotografer och illustratörer namnges i samband med publicering där det är möjligt enligt följande modell:

  • Foto: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
  • Grafik/Illustration: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt hög kundtillströmning och ett stabilt resultat

Published

on

By

Axfood summerar ett kvartal med en fortsatt positiv kundtillströmning, volymtillväxt och stärkta marknadspositioner. Tillväxten var, trots mycket höga jämförelsetal, återigen högre än marknadens vilket genererade en stabil resultatutveckling. Dessutom togs ytterligare kliv i koncernens satsningar för att stärka konkurrenskraften över tid.

Vd och koncernchef Klas Balkow kommenterar delårsrapporten för det första kvartalet 2024:

”Med tanke på att vi mötte unikt höga jämförelsetal var inledningen på det nya året stark och tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick till 6,9 procent. Att vi visar en fin tillväxt i en marknad med låg inflation är ett resultat av betydande volymtillväxt. Det är ett positivt kvitto på att våra kunder uppskattar erbjudandet i våra olika koncept.

Willys har ett konkurrenskraftigt erbjudande med ambitionen att leverera Sveriges billigaste matkasse, och har lockat många nya kunder under lång tid. Under det första kvartalet fortsatte Willys att ta marknadsandelar, om än i en något lägre takt än tidigare, vilket är naturligt med tanke på de exceptionellt höga jämförelsetalen. Jämfört med motsvarande period för två år sedan har Willys vuxit mer än dubbelt så mycket som marknaden.

Hemköp uppvisade återigen en fin prestation under det första kvartalet med en jämförbar tillväxt om 7,0 procent. Med fokus på prisvärde och butiksmoderniseringar attraheras alltfler konsumenter till Hemköps koncept. På café- och restaurangmarknaden blev inledningen på året svag, vilken också har påverkats av en negativ påskeffekt. Det återspeglas i Snabbgross utveckling även om Snabbgross återigen tog marknadsandelar i kvartalet.

Med fortsatt volymtillväxt och positiv kundtillströmning uppvisade Axfood en stabil resultatutveckling under det första kvartalet.

I bakomliggande led etablerar vi en ny logistikstruktur och är fortfarande i en upprampningsfas av det nya logistikcentret i Bålsta. Driftsättningen av automation och lagerläggning för torrt och kylt är nu färdigställd, och nyligen initierades även driften inom det frysta sortimentet i linje med plan. Vi räknar fortsatt med att se effektivitetsförbättringar från andra halvåret av innevarande år. I kvartalet har vi dessutom driftsatt automationen i vårt frukt- och gröntlager i Landskrona.

Inom Axfood arbetar vi brett med hållbarhet och tar kontinuerligt steg inom många områden. Just nu accelererar vi omställningen till förnyelsebara drivmedel i våra transporter från lager till butik, vilket gör att vi ser en betydande minskning i klimatpåverkan per transporterat ton gods i kvartalet. Dessutom utökar vi mängden egenproducerad solcellsenergi och fortsätter att utveckla sortimentet av hållbara och hälsosamma produkter.

Vi summerar en positiv inledning på året där vi fortsätter att attrahera nya kunder och ta marknadsandelar, i en alltmer konkurrensutsatt marknad. Med en ambitiös agenda för fortsatt utveckling har vi goda förutsättningar för att ta ytterligare kliv mot att vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat.”

Sammanfattning av första kvartalet

  • Nettoomsättningen uppgick till 20 252 Mkr (19 252), en ökning med 5,2 procent.
  • Detaljhandelsomsättningen uppgick till 16 281 Mkr (15 225), en ökning med 6,9 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 817 Mkr (695) inklusive jämförelsestörande poster om — Mkr (-55). Rörelsemarginalen uppgick till 4,0 procent (3,6).
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till 817 Mkr (750), en ökning med 9,0 procent. Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,0 procent (3,9).
  • Periodens resultat uppgick till 560 Mkr (472) och resultatet per aktie före utspädning till 2,60 kr (2,20).
  • Årsstämman den 20 mars beslutade om en utdelning till aktieägarna om 8,50 kr (8,15) per aktie. Utdelningsbeloppet delas upp i två lika stora utbetalningar om vardera 4,25 kr där den första utbetalningen skedde i mars och den andra utbetalningen sker i september. Vidare valdes Thomas Ekman in som ny styrelseordförande och styrelsen beslutade om återköp av högst 385 000 aktier kopplat till det långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogrammet LTIP 2024.
  • Den 6 februari tillkännagavs att Klas Balkow väljer att lämna sin roll som vd och koncernchef för Axfood senast vid utgången av 2024.

Väsentliga händelser efter balansdagen

  • Den 17 april tillkännagavs att Axfoods styrelse har utsett Hemköpskedjans nuvarande vd Simone Margulies till ny vd och koncernchef för Axfood med start den 15 augusti 2024.
     

Axfood presenterar delårsrapporten för första kvartalet 2024 i en webbsändning kl 9:30 idag den 25 april 2024. Rapporten presenteras av vd och koncernchef Klas Balkow och ekonomi- och finansdirektör Anders Lexmon. Länk till webbsändningen finns tillgänglig på axfood.se. Länk till registrering för att delta via telefonkonferens finns också tillgänglig på axfood.se. Efter registrering ges telefonnummer och konferens-ID för att kunna delta i telefonkonferensen.

För ytterligare information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations, Axfood AB, tel +46 73 049 18 44

Denna information är sådan information som Axfood AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl 07:00.

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svenskars förtroende för EU:s hållbarhetsarbete sviktar inför EU-valet

Published

on

By

En undersökning visar att endast 36% av svenskarna anser att EU tar tillräckligt stort ansvar för hållbar utveckling, vilket kan påverka valdeltagandet i det kommande EU-valet.

Med mindre än två månader kvar till EU-valet den 9 juni ger en undersökning insikt i hur svenskarna uppfattar Europeiska unionens (EU) arbete med hållbarhet. Endast 36% av de tillfrågade menar att EU gör tillräckligt för att driva på en hållbar utveckling. Denna siffra är jämförbar med de låga förtroendesiffrorna för både regeringen och oppositionen i Sverige, där 29% respektive 25% anser att dessa tar tillräckligt stort ansvar.

”Det är tydligt att många svenskar verkar förvänta sig mer från EU när det kommer till hållbarhetsfrågor,” säger Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight som ligger bakom studien. ”Denna brist på förtroende kan leda till ökat politiskt engagemang eller apati inför valet, beroende på om väljarna tror att deras röster kan påverka EU:s framtida riktning.”

Resultaten tyder på en potential för politiska partier och kandidater att tydligare kommunicera sina hållbarhetsagendor och hur de avser att påverka EU:s politik. Jämförelsen med nationella aktörer visar även på ett mönster där medborgarna känner en allmän besvikelse över ansvarstagandet för miljö och hållbarhet på flera nivåer.

”Med tanke på att klimatförändringarna är bland de mest brådskande frågorna idag, även för konsumenterna, är det viktigt för EU att återupprätta förtroendet bland väljarna” tillägger Erik Elvingsson Hedén.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Respondenterna kommer från Norstats Sverige-panel. 

Erik Elvingsson Hedén
CEO, SB Insight
erik.heden@sb-insight.com
+46 70 865 13 97

SB Insight är en insiktsbyrå med fokus på hållbarhet och hur det påverkar varumärken, kommunikation och affärsutveckling. Vi förser stora företag och organisationer med beslutsunderlag i deras hållbara transformation. 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.