Connect with us

Marknadsnyheter

WWF: Sveriges utsläpp bör minska med 21 procent i år

Published

on

Sverige bör minska utsläppen av koldioxid med mer än 20 procent redan i år för att vi som land ska bidra rättvist till Parisavtalet. Fortsätter vi som i dag kommer hela Sveriges utsläppsbudget vara förbrukad redan under nästa mandatperiod. Det visar en ny nationell koldioxidbudget framtagen av forskare vid Uppsala universitet. Och för varje år vi väntar kommer de förändringar vi måste göra att bli allt mer drastiska.

– Skillnaden mellan att minska utsläppen till en nivå som leder oss mot att klara 1,5-gradersmålet redan i år jämfört med att vänta till nästa år är enorma. Om vi vill vi undvika allt för stora uppoffringar som dramatiskt inkräktar på allas våra liv måste vi agera direkt, säger Gustaf Lind, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Inför valet kräver WWF en nationell utsläppsbudget som är i linje med den som WWF nu presenterar. Enligt budgeten hade Sverige vid början av 2022 en total koldioxidbudget på 170 miljoner ton. Nuvarande nivån för Sveriges utsläpp ligger strax under 50 miljoner ton årligen vilket betyder att budgeten kommer att vara helt förbrukad 2025 (3,5 år) om utsläppen fortsätter som i dag.

– En koldioxidbudget kan göra det möjligt att syna den samhällsutveckling och de politiska åtgärder som i över 30 år har bidragit till att utsläppen fortsatt att öka globalt. Den nationella koldioxidbudgetens storlek bygger på en rad avvägningar. Men om vill vi leva upp till våra åtaganden i Parisavtalet, utan att förlita oss på en planetär utbyggnad av teknik som ännu inte är beprövad för upptag och lagring av koldioxid, så blir intervallet betydligt snävare, säger Isak Stoddard, doktorand vid Uppsala universitet och en av personerna bakom den nationella utsläppsbudgeten.

För att leverera på Parisavtalet måste världens länder nå nollutsläpp senast 2050. Om den totala budgeten ska gå ihop så behöver vissa rikare länder ha nollutsläpp tidigare för att ge utvecklingsländer en rättvis chans. Enligt den här budgeten skulle Sverige behöva minska sina utsläpp med 21 procent varje år från och med i år. Sker inte den här kraftiga utsläppsminskningen redan i år så måste utsläppen nästa år minskas nästan dubbelt mycket.

– Om vi inte själva når våra åtaganden i Parisavtalet kan vi inte förvänta oss att andra länder gör det heller. Därför behöver Sverige gå före och införa en nationell koldioxidbudget som kräver årliga utsläppsminskningar på mer än 20 procent om vi ska vara ärliga med att vi försöker hålla oss till 1,5-gradersmålet, säger Madeleine van der Veer, ansvarig för samhällspolitik på WWF.

I WWFs årliga Sifo-undersökning Klimatbarometern som nyligen presenterades framgick att en klar majoritet (65 procent) av den svenska befolkningen tycker att politikerna borde göra mer för att begränsa klimatförändringarna och över hälften (53 procent) tycker att politikerna ska sätta ett tak för hur mycket växthusgaser Sverige får släppa ut per år.

– Just nu går politikerna åt motsatt håll och ger avkall på flera beslut som redan tagits för att minska utsläppen. Trenden måste vändas och kraftiga styrmedel som minskar utsläppen måste sättas in omgående, säger Madeleine van der Veer.

Fakta: WWFs krav på koldioxidbudget

IPCC:s koldioxidbudget för 2020 var 500 miljarder ton. För att vi ska ha 50 procent chans att nå 1,5-gradersmålet. Omräknat motsvarar den nationella koldioxidbudgeten 170 miljoner ton för 2022. Fortsätter utsläppen som i dag kommer budgeten vara på 125 miljoner ton 2023 och helt slut om 3,5 år.

Ska budgeten hållas måste utsläppen från och med 2022 minska med 21 procent årligen. Om minskningen börjar först 2023 måste den i stället vara 38 procent årligen.

Minskas utsläppen linjärt, det vill säga med lika många ton per år, måste Sverige nå nollutsläpp senast 2029, alternativt 2027 om minskningen börjar först 2023.

Sedan 1990 har utsläppen av växthusgaser i Sverige minskat med 27 procent (SCB)

Fakta: Koldioxidbudget

En koldioxidbudget är den mängd koldioxid vi har kvar att släppa ut innan vi riskerar att öka temperaturen så mycket att det bryter mot Parisavtalet. FN:s klimatpanel, IPCC, har tagit fram globala koldioxidbudgetar som visar vilken mängd koldioxidutsläpp som motsvarar vilka temperaturökningar, med olika nivåer av sannolikhet.

I den budget som presenteras här utgår vi från IPCC:s kvarvarande globala budget om 500 miljarder ton med 50 procents sannolikhet att nå 1,5-gradersmålet. Den kan sedan utifrån flera principer fördelas till nationell nivå och även på kommunal nivå. För att få en överblick över Sveriges kommuners koldioxidbudgetar så finns de på klimatkollen.se.

Fakta: Det vetenskapliga underlaget bakom den koldioxidbudget WWF förespråkar

WWF har valt att utgå från en beräkning för budgeten som forskare vid Uppsala universitet tagit fram. Professor Kevin Anderson, John F. Broderick och Isak Stoddard vid bland annat Uppsala universitet presenterade 2020 en beräkning för att Sverige skulle vara i linje med “väl under 2 grader”. Den visar en budget för vilka kvarvarande territoriella utsläpp (det vill säga utsläpp som sker inom Sveriges gränser) av koldioxid som Sverige kan släppa ut. Inom budgeten ingår även utsläpp från internationell bunkring av drivmedel till flyg och sjöfart.

Utsläpp från cementproduktion och avskogning räknas i stället av i den globala budgeten inledningsvis och ingår därför inte i den territoriella budgeten för Sverige. Det görs för att inte oförtjänt belasta fattigare länder där dessa utsläpp endast på senare år ökat eller där ansvaret för att utsläppen ökat även kan tillskrivas höga konsumtionsnivåer i rikare länder. Kevin Anderson och Isak Stoddard har sedan dess i mars 2022 uppdaterat deras beräkningar och siffror från 2020 utifrån en uppdaterad global budget från IPCC och även lagt till vad som preliminärt skulle krävas av Sverige för att leverera även på 1,5 graders global uppvärmning vid seklets slut. 

Läs här för mer info.

För frågor, kontakta:

Madeleine van der Veer, WWFs ansvarig för samhällspolitik, Madeleine.vanderVeer@wwf.se, tel. 070 29 24 412

Troy Enekvist, pressekreterare, troy.enekvist@wwf.se , tel. 076 06 85 006

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Fastighetsbolaget Emilshus AB (publ) den 25 april 2024

Published

on

By

Årsstämma med aktieägarna i Fastighetsbolaget Emilshus AB (”Bolaget”) har hållits den 25 april 2024. Vid årsstämman fattades med erforderlig majoritet bland annat de beslut som framgår nedan.

Disposition avseende Bolagets resultat m.m.
Årsstämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen för räkenskapsåret 2023. Årsstämman beslutade om en utdelning på preferensaktierna fram till nästkommande årsstämma, om totalt 2 kronor per preferensaktie med utbetalning vid fyra tillfällen om vardera 0,50 kronor per preferensaktie, med avstämningsdagar, i enlighet med vad som följer av Bolagets bolagsordning, den 28 juni 2024, den 30 september 2024, den 30 december 2024 och den 31 mars 2025. Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle ske för stamaktier av serie A och B. Återstoden av den ansamlade vinsten balanseras i ny räkning varav viss del kan tas i anspråk, så att samtliga nya preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av stämmans bemyndigande ska ge rätt till utdelning från och med den dag de blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av Bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor m.m.
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå sex för tiden intill nästa årsstämma. Till styrelseledamöter omvaldes Johan Ericsson, Björn Garat, Jakob Fyrberg och Elisabeth Thuresson, Rutger Källén, samt nyvaldes Ulrika Valassi. Johan Ericsson omvaldes vidare till styrelsens ordförande. Till Bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget KPMG AB, med Mattias Johansson som huvudansvarig revisor.

Det beslutades att arvode till styrelseledamöterna ska utgå med 300 000 kronor till styrelsens ordförande, och med 150 000 kronor vardera till styrelseledamöter, som inte är anställda i Bolagets koncern. Det beslutades vidare att 40 000 kronor ska utgå till varje ledamot i styrelsens revisionsutskott, och att 15 000 kronor ska utgå till varje ledamot i övriga utskott, och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens rapport över ersättning till ledande befattningshavare under räkenskapsår 2023.

Beslut om bemyndigande till styrelsen
Stämman beslutade att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av stamaktier av serie B, preferensaktier samt teckningsoptioner och/eller konvertibler med rätt att teckna/konvertera till stamaktier av serie B eller preferensaktier. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor.

Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner ska rymmas inom aktiekapitalets gränser vid var tid gällande bolagsordning, och får motsvara sammanlagt högst tio (10) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024.

För mer detaljerad information och fullständiga förslag avseende beslutens innehåll hänvisas till kallelsen till årsstämman, vilken finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.emilshus.com.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Jakob Fyrberg, VD
E-post: jakob.fyrberg@emilshus.com
Telefon: 0705-93 95 96

 

Om Emilshus
Emilshus är ett fastighetsbolag som med utgångspunkt i småländsk företagskultur förvärvar, utvecklar och förvaltar högavkastande kommersiella fastigheter med södra Sverige som kärnmarknad. Bolagets fastighetsbestånd uppgick per den 31 mars 2024 till 820 tkvm uthyrningsbar area fördelat på 139 fastigheter med tyngdpunkt på lätt industri, industriservice/proffshandel och extern- och dagligvaruhandel. Emilshus stamaktie och preferensaktie är noterade på Nasdaq Stockholm.

 

Emilshus – Storgatan 10 – 352 31 Växjö – www.emilshus.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.