Tanalys

1 av 3 svenska företag räknar med att varsla personal under Coronakrisen

– Mer än en tredjedel av Sveriges företag räknar med att behöva varsla eller permittera personal till följd av den rådande osäkerheten i ekonomin. Utdelning och lönerevision för de anställda får också stryka på foten medan bonusar och pensionsavsättningar förblir orörda, visar Söderberg & Partners enkätundersökning bland drygt 1000 svenska företag.

Söderberg & Partners har genomfört en enkätundersökning bland sina egna kundföretag och frågat hur de hanterar personal- och ersättningsfrågor under Coronasituationen. Undersökningen har besvarats av drygt 1 000 svenska företag och visar att en tredjedel av dem tror att de kommer att behöva varsla personal, samtidigt som den absoluta merparten uppger att de inte planerar att skära i bonusar till de anställda.

Några av nyckeltalen från undersökningen:

Resultatet från enkätundersökningen har publicerats på Söderberg & Partners dedikerade hemsida för Coronafrågor, där aktuell information och material om den rådande situationen samlas. Företagen som deltog i enkäten fick även möjlighet att dela med sig av tips på hur man kan hålla aktivitetsnivån uppe bland medarbetarna när de arbetar hemifrån – ett axplock av dessa finns också publicerade på sidan.  

– Vi på Söderberg & Partners har fått många frågor från våra kunder kring hur vi hanterar Coronasituationens alla aspekter, och om vi har insikter eller tips att dela med oss av kring hur andra företag gör? Vi genomförde därför en enkät bland våra kunder för att samla och dela insikter, utmaningar och tips. Vår förhoppning är att underlaget ska kunna hjälpa och vägleda företag i deras interna arbete med att hantera Coronasituationen, och vi vill tacka alla som ställt upp och svarat på enkäten! Säger Gustaf Rentzhog, VD Söderberg & Partners.

Enkätfrågorna besvarades under perioden 19–23 mars av personer i befattningen HR-chef/personalchef/VD/ekonomichef på 992 olika svenska företag. Samtliga företag är kunder till Söderberg & Partners och ger en bred representation över olika branscher, storlek, och geografisk position.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Tel: 076- 149 50 05

Snabba fakta om Söderberg & Partners
Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande finansiella rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter och tjänster. Vi bedriver verksamheter inom bland annat tjänstepensionsrådgivning, försäkringsrådgivning och försäkringsförmedling, samt kapitalrådgivning och kapitalförvaltning. Vi utvecklar och erbjuder även digitala verktyg för bland annat finansiell rådgivning och för löne-, och förmånshantering.

Kundlöfte och värderingar

Vårt mål är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi präglas av tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig. Vi sätter alltid kundens intressen först, och all rådgivning som sker inom Söderberg & Partners utgår från varje kunds unika behov. Vi vet att väl underbyggda råd gör skillnad.

Exit mobile version