En av landets värsta naturkatastrofer, stormen Gudrun, svepte in över södra Sverige natten till 8 januari 2005. En konsekvens av stormen är kraftigt ökad investeringstakt för att göra näten säkrare för väder och vind.
För 20 år sedan drog stormen Gudrun in med full kraft i södra delen av Sverige och lämnade en enorm förödelse efter sig. Förutom flera dödade och skadade orsakade stormen enorma materiella skador. Orkanvindar blåste ned 200 miljoner träd, vägar blockerades, tågtrafiken stannade, elledningar, stolpar och elanläggningar slogs ut och telefonnätet tystnade. 780 000 abonnenter blev strömlösa, några i flera veckor.
För Vattenfall Eldistributions del var 180 000 abonnenter utan el på morgonen den 9 januari och en enorm arbetsinsats sattes in för att arbeta med störningarna. Vattenfall Eldistribution hade som mest cirka 1 600 personer i tjänst. Av dessa var 1 150 personer engagerade i fält medan 450 personer arbetade inne på de olika etableringarna, inklusive driftcentralerna. 15 helikoptrar, 20 bandvagnar och 20 skördare användes som hjälpmedel för att lokalisera och avhjälpa fel.
Stig var med i stormens öga
Stig Skoog, en mångårig medarbetare inom Vattenfall Eldistribution i Trollhättan, arbetade mitt i “stormens öga” i januari 2005. Han var då chef i Driftcentralen och berättar lite om hur arbetet organiserades under Gudrun.
– Vi hade haft en del stora störningar innan Gudrun och hade då insett behovet av en vältrimmad storstörningsorganisation vilket hjälpte oss att snabbt starta felavhjälpningsarbetet. När en storstörning startar upp blir vi ett sammansvetsat team. Alla medarbetare är väldigt lojala både på kontoret och ute i fält. De arbetar intensivt med en så snabb felavhjälpning som möjligt, säger Stig Skoog.
– Störningar av den här storleken kräver en gedigen personalplanering och schemaläggning. Vi kallade in all tillgänglig personal för att jobba i driftcentralen. I kritiska lägen, som under Gudrun, är det även mycket viktigt att ge en transparent och tydlig information till kunder och andra intressenter vilket var en utmaning. Det aktiveras förstärkta kommunikationsresurser och även en del stödfunktioner såsom matleveranser och annan service till den personal som inte kan lämna sina arbetsplatser.
Fältorganisationen förstärktes med ett flertal linjemontörer, huggare och andra viktiga funktioner. Detta kräver en logistik ute i fält som är svår att sätta sig in i, säger Stig Skoog.
– Tack vare att vi hade en vältrimmad storstörningsorganisation så var vi snabbt igång med att kalla in alla dessa medarbetare. Vi tog även in duktiga operatörer till Driftcentralen från Luleå.
Stora investeringar i elnätet
Sedan dess har Vattenfall Eldistribution investerat stort i elnäten för att bättre stå emot påverkan från väder och vind. Ett år innan stormen Gudrun hade Vattenfall Eldistribution beslutat att satsa 10 miljarder kronor under en femårsperiod på att isolera och vädersäkra sitt elnät. Under de första tio åren efter stormen investerade Vattenfall Eldistribution ytterligare 17 miljarder kronor i vädersäkrande åtgärder.
Vädersäkring ger tydliga resultat – betydligt färre och kortare avbrott – och kan handla om att bredda och röja ledningsgator, isolera luftledningar så att de klarar snö och is bättre, samt gräva ned ledningar där det bedöms som lämpligt.
Förutom investeringar i vädersäkring gör Vattenfall Eldistribution just nu historiskt stora investeringar i elnätet för att möta framtidens behov. Investeringstakten ligger på cirka 8–10 miljarder kronor per år fram till 2030.
Vattenfall Eldistribution distribuerar el till mer än 900 000 företag och privatpersoner genom ett elnät som möter behoven av nätkapacitet samt el- och leveranskvalitet. Vi bygger framtidens elnät och möjliggör energiomställningen för ett fossilfritt samhälle. Vi finns på flera orter med huvudkontor i Solna. Läs mer om vår verksamhet på www.vattenfalleldistribution.se
Taggar: