Tanalys

8 av 10 vill reglera e-cigaretter och vitt nikotinsnus på samma sätt som cigaretter

Nya nikotinprodukter benämns “tobaksfria” för att undkomma tobakslagens marknadsföringsbestämmelser. De lyfts ofta fram som ofarliga alternativ till cigaretter och snus, vilket inte stämmer. Nu visar en ny Demoskop-undersökning som Cancerfonden beställt inför Tobaksfria dagen 31 maj, att 8 av 10 vill reglera produkterna på samma sätt som cigaretter. 

De senaste åren har flera nya nikotinprodukter gjort entré på den svenska marknaden, två exempel är e-cigaretter och så kallat vitt nikotinsnus. Trots att produkterna innehåller nikotin och är starkt beroendeframkallande, är de långt ifrån reglerade på samma sätt som cigaretter och snus. En stor skillnad är hur produkterna får marknadsföras. Vitt nikotinsnus har inte heller någon 18-årsgräns, utan kan köpas av barn och unga.  

Inför Tobaksfria dagen (som infaller idag 31 maj) har Cancerfonden via Demoskop genomfört en undersökning om kunskap och attityder till dessa nya nikotinprodukter.  

Undersökningen visar att 8 av 10 vill reglera vitt nikotinsnus och e-cigaretter på samma sätt som cigaretter. 

Vidare svarar hela 95 procent att de inte tycker att barn och unga under 18 år ska få köpa nikotinprodukter. 85 procent svarar också att de vill minska nyrekryteringen av unga som använder nikotinprodukter. 

– Undersökningen visar att stödet i befolkningen är stort för att reglera de nya nikotinprodukterna på samma sätt som cigaretter. Med en stark opinion för en hårdare reglering av alla produkter på tobaksområdet är det hög tid för en sammanhållen tobakspolitik, säger Ulrika Årehed Kågström, Cancerfondens generalsekreterare.  

En vanlig missuppfattning är att nikotinprodukter som e-cigaretter och vitt nikotinsnus är helt ofarliga och fungerar som rökavvänjning. Men en nyligen publicerad statlig utredning visar att bland personer som använder snus eller e-cigaretter är det fler som med tiden även börjar med cigarettrökning än bland personer som inte använder snus eller e-cigaretter. Utredningen konstaterar också att nikotinprodukter inte leder till att fler slutar med cigarettrökning. 

En majoritet av de tillfrågade i Demoskop-undersökningen (51 procent) känner inte till att användningen av e-cigaretter och vitt nikotinsnus ökar sannolikheten att börja med tobaksrökning. 

Fakta: nikotin och nya nikotinprodukter 

Sedan några år finns en mängd nya nikotinprodukter på den svenska marknaden, de två vanligast förekommande är så kallade “e-cigaretter” och “vitt nikotinsnus”. Produkterna marknadsförs hårt av tobaksindustrin, inte sällan direkt mot ungdomar. Vad gäller det vita nikotinsnuset kallas det ofta i marknadsföringen “tobaksfritt”, men nikotinet som finns i produkten kommer alltid från tobaksplantan. Eftersom produkterna hittills accepterats som “tobaksfria” kan de undgå tobakslagens marknadsföringsbestämmelser.  

Nikotin är starkt beroendeframkallande och leder bland annat till ökad hjärtfrekvens och höjt blodtryck samt att risken för att dö i hjärtinfarkt kan halveras om man slutar använda nikotinprodukter.  

Det finns inga belägg för att personer som börjar använda “tobaksfria” nikotinprodukter minskar sin användning av mer skadliga former av nikotinbruk, som till exempel tobaksrökning. Det framstår snarare som troligt att personer som är beroende av nikotin kommer att röra sig mellan olika produkter som innehåller nikotin. 

Om undersökningen 

Undersökningen är genomförd av Demoskop 12–17 maj 2021 och innefattar 1 041 intervjuer med vuxna över 18 år. 

Resultatet av Demoskopundersökningen i korthet 

Tobias Vestergren

Presskontakt

0730 98 70 39

tobias.vestergren@cancerfonden.se

Cancerfonden är en helt fristående, ideell insamlingsorganisation verksam inom forskningsfinansiering, opinionsbildning, samt informations- och kunskapsspridning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansieras cirka 500 forskningsprojekt via Cancerfonden. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Läs mer på cancerfonden.se 

#tillsammansmotcancer

Exit mobile version