Connect with us

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké 2018/2019

Published

on

FINANSIELL ÖVERSIKT KVARTAL 4 2018/2019

1 januari – 31 mars 2019. 

Totala intäkter uppgick till 5 602(4 701) TSEK. 

Rörelseresultat efter avskrivningar exklusive sociala avgifter för aktiegåva* uppgick till 256 (1 157) TSEK.

Rörelseresultat efter avskrivningar uppgick till 115 (1 157) TSEK.

Resultat efter skatt uppgick till 94* (882) TSEK. Skattekostnad är schabloniserad. Resultat per aktie uppgick till 0,014* (0,132) SEK.

Under det fjärde kvartalet uppgick den organiska omsättningstillväxten till 19,2 procent.

FINANSIELL ÖVERSIKT HELÅR APRIL 2018- MARS 2019

1 april 2018 – 31 mars 2019. 

Totala intäkter uppgick till 19 818 (17 036) TSEK. 

Rörelseresultat efter avskrivningar exklusive sociala avgifter för aktiegåva* uppgick till 2 449 (5 111) TSEK.

Rörelseresultat efter avskrivningar uppgick till 2 034 (5 111) TSEK.

Resultat efter skatt uppgick till 1 550* (3 924) TSEK. Skattekostnad är schabloniserad. Resultat per aktie uppgick till 0,232* (0,588) SEK.
Styrelsen föreslår att utdelning lämnas för räkenskapsåret 2018/2019 motsvarande vinsten efter skatt.

* Sociala avgifter för aktiegåva tillhör inte den löpande verksamheten och är därmed en extraordinär kostnad. Under det fjärde kvartalet 2018/2019 belastades rörelseresultat med sociala avgifter på 141 TSEK på grund av överlåtelse av aktier vederlagsfritt från bolagets huvudägare till bolagets anställda. Under räkenskapsåret 2018/2019 belastades rörelseresultatet med sociala avgifter på 415 TSEK på grund av överlåtelse av aktier vederlagsfritt från bolagets huvudägare till bolagets anställda.

HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET 

21 januari 2019:

Bolagets två huvudägare Faraj Industries AB och Peter Klein Holding AB som är helägda av bolagets grundare Bawan Faraj respektive Peter Klein avser att som gåva vederlagsfritt överlåta del av sitt aktieinnehav till de anställda i bolaget på villkoret att överlåtelse sker endast till sådana anställda som kvarstår i anställningen i minst tre år efter avtal om överlåtelse träffats. Huvudägarna har tidigare ingått avtal med flera av bolagets anställda om överlåtelse enligt liknade villkor, vilket kommunicerats i pressmeddelande den 7 juli 2016.

Skälen till gåvan är att bolaget utvecklas på ett positivt sätt och grundarna vill därför belöna sina anställda och samtidigt skapa ett partnerbolag där de anställda känner en stark delaktighet och får ytterligare incitament för att fortsatt utveckla bolaget på samma goda sätt. Vidare så har de anställda som varit lovade aktier av huvudägarna inte kunnat ta del av bolagets senaste aktieutdelning(14 MSEK) eftersom aktieöverlåtelserna vid tidpunkten inte hade genomförts, varför huvudägarna även vill kompensera de berörda anställda genom överlåtelse av ytterligare aktier. Orsaken till att befintliga aktier överlåts istället för att nya aktier emitteras är för att huvudägarna inte vill späda ut befintliga aktieägare.

Peter Klein Holding AB har idag ett aktieinnehav om 2 352 559 aktier och Faraj Industries AB har idag ett aktieinnehav om 2 104 830 aktier (totalt 4 457 389 aktier tillsammans) av de utestående 6 668 571 aktierna (motsvarande ca 66,8 % av det totala antalet utestående aktier). Huvudägarna avser att som gåva överlåta 92 593 aktier vardera (tillsammans 185 186 aktier) till flera anställda i bolaget. Aktiegåvor kan även reserveras för tillkommande anställda..

Gåvovärdet uppgår per dagens kursdatum totalt till ca 1 MSEK.

Enligt skatterättsliga regler innebär gåvan att bolaget beskattas för sociala avgifter på värdet av aktierna som de anställda tillgodogör sig genom gåvan när aktierna tillträds vilket beräknas ske under februari-juni 2022

30 januari 2019:

Bolagets två huvudägare Faraj Industries AB och Peter Klein Holding AB som är helägda av bolagets grundare Bawan Faraj respektive Peter Klein har enligt plan den 15 januari 2019 och 28 januari vederlagsfritt överlåtit 41 666 aktier vardera(tillsammans 83 332 aktier) till bolagets CTO Oscar Wennerström. Bolaget kommer belastas med sociala avgifter under januari månad på cirka 141 TSEK då transaktionerna skattemässigt behandlas som löneförmån. Bolaget har kommunicerat om gåvan tidigare, senast den 2 januari 2018, och är bestämt sedan innan bolagets notering 27 juni 2016.

HÄNDELSER EFTER FJÄRDE KVARTALET

Inga händelser efter fjärde kvartalet.

VD HAR ORDET

Det sista kvartalet, januari-mars 2019, resulterade i en stark omsättningstillväxt samt en ordentlig försämring i lönsamhet. I förra kvartalsrapporten kommunicerade bolaget att lönsamheten planeras att förbättras avsevärt under innevarande kvartal april-juni 2019. Det sista kvartalet, januari-mars 2019, förväntades resultera i låg lönsamhet och kan därmed anses vara en övergångsperiod för bolaget efter en expansiv tillväxtsatsning. Den låga lönsamheten grundas på samma skäl som under tidigare period, oktober-december 2018, att vi har finansierat vår tillväxt för dyrt. Vi har fortfarande för många anställda inom tillväxtorienterade roller(säljare, rekryterare, osv) som inte ger upphov till en lika hög önskvärd tillväxt.

Räkenskapsårets (2018/2019) utfall är 19,818 MSEK i nettoomsättning och 1,550 MSEK i vinst efter skatt. Vinsten har dock belastats av extraordinära kostnader i form av sociala avgifter för aktiegåvor mellan huvudägare och anställda. Dessa extraordinära kostnader blir sammanlagt 415 TSEK. Vi är självfallet inte nöjda med det avslutade räkenskapsåret och förväntas oss en ordentlig förbättring i lönsamhet under innevarande räkenskapsår. Nu är det cirka 3 år sedan vi kommunicerade bolagets långsiktiga prognos, en genomsnittlig årlig organisk omsättningstillväxt på minst 20 procent med en rörelsemarginal på minst 35 procent. Tyvärr nådde vi inte riktigt fram med omsättningstillväxten, istället blev utfallet 16 procent med en lönsamhet långt under mål.  

Styrelsen kommer att meddela marknaden en ny långsiktig prognos i nästa kvartalsrapport (29/8-2019). Vi förväntar en stark nettoomsättningstillväxt (15–20 procent) med en vinst efter skatt på över 4 MSEK under innevarande räkenskapsår (2019/2020).

Bawan Faraj

VD, Provide IT Sweden AB

ANTALET AKTIER

Bolaget har per 2019-03-30, 6 668 571 aktier.

KOMMANDE RAPPORTER

Kvartalsrapport 1 2019/2020 –                2019-08-29

Kvartalsrapport 2 2019/2020 –                2019-11-28

Kvartalsrapport 3 2019/2020 –                2020-02-27

Bokslutskommuniké  2019/2020 –          2020-05-28

Årsstämma: 2019-09-25. Årsredovisningen kommer att offentliggöras senast 3 veckor innan årsstämman.

REDOVISNINGS- OCH VÄRDERINGSPRINCIPERINTÄKTSREDOVISNING

Intäkter har tagits upp till verkligt värde av vad som erhållits eller kommer att erhållas och  redovisas i den omfattning det är sannolikt att de ekonomiska fördelarna kommer att  tillgodogöras bolaget och intäkterna kan beräknas på ett tillförlitligt sätt.

PÅGÅENDE TJÄNSTEUPPDRAG

Inkomster från uppdrag på löpande räkning redovisas som intäkt i takt med att arbetet utförs och material levereras eller förbrukas, så kallad successiv vinstavräkning.

ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR

Immateriella och materiella anläggningstillgångar redovisas till anskaffningsvärde minskat med ackumulerade avskrivningar enlig plan och eventuella nedskrivningar.

Avskrivning sker linjärt över den förväntade nyttjandeperioden med hänsyn till väsentligt restvärde.

Följande avskrivningsprocent tillämpas:

MATERIELLA ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR

Inventarier, verktyg och installationer       5 år

DENNA RAPPORT HAR INTE GRANSKATS AV BOLAGETS REVISOR.

Denna information är sådan information som Provide IT Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 maj 2019

För ytterligare information
Bawan Faraj
VD, Provide IT Sweden AB (publ)
Telefon: 0762-519 670
E-post: bawan@provideit.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.