Marknadsnyheter
Adyen expanderar sitt globala erbjudande till nyckelmarknader i Afrika
Adyen ingår partnerskap med Cellulant och öppnar för betalhantering i Kenya, Tanzania, Ghana och Uganda.
AMSTERDAM – Adyen (AMS: ADYEN), betalleverantören för många av världens ledande företag, meddelade idag en expansion av sitt betalnätverk till ett antal stora nyckelmarknder i Afrika. Genom ett partnerskap med Cellulant – Afrikas ledande tillhandahållare av betal-gateways – utökar Adyen sin kapacitet med viktiga betalmetoder världen över.
Adyens expansion in i Afrika belyser hur en betalplattform kan driva tillväxt för kunder med endast en integration och helt utan ytterligare avtal inblandade. Parnerskapet med Cellulant – betalhanteraren för över 12 % av Afrikas digitala betalningar – ger tillgång till 40 mobila nätverksoperatörer, över 600 lokala och globala handlare samt 120 afrikanska banker med en enda integration med Cellulants gateway. Adyen får genom partnerskapet ytterligare tillgång till en potentiella kundmarknad med 140 miljoner människor som använder antingen kredit/debet-kort och/eller mobila betal- och bankbaserade betalalternativ.
”Att erbjuda lokala betalsätt är det säkraste sättet att öka förtroende och konvertering i Checkouten vid expansion till nya marknader. Precis som Adyen erbjuder Swish, Vipps och faktura i Norden, kan vi nu hjälpa våra kunder att ta betalt med betrodda betalningsmetoder i Afrika”, säger Tobias Lindh chef för Adyen i Norden och Baltikum.
Handlare som önskar erbjuda afrikanska betallösningar får nu tillgång till viktiga lokala betalmetoder genom Adyen. Bland dessa finns M-Pesa, Airtel, Equitel, Tigo och MTN samt ett flertal nätbaserade betalmetoder genom bank. Detta kommer som tillägg till de befintliga gatewayfunktionerna som Adyen erbjuder för kreditkortsbehandling i länder som Sydafrika, Nigeria, Marocko och Egypten.
”Vi är mycket glada över att kunna utöka vår betalhanteringskapacitet till viktiga afrikanska marknader. Med Adyen kan handlare tillgodose lokala förväntningar och behov, vart kunderna än är. Att eliminera gränser över kanaler och geografiska områden kommer hjälpa våra kunder att växa sin handel genom att göra nya marknader mer tillgängliga”, säger Roelant Prins, CCO på Adyen.
Genom att addera dessa viktiga lokala betalmetoder ökar Adyen sitt globala betalmetod-erbjudande som redan sträcker sig över Nordamerika, Europa, Latinamerika, Asien och Stillhavsområdet.
För mer information, besök www.adyen.com och www.cellulant.com eller kontakta:
Adyen
Katarina Nordin
Marknadschef, Norden & Baltikum
katarina.nordin@adyen.com
+46 70 759 68 21
Cellulant Group
Njeri Wangari
njeri.wangari@cellulant.com
+254 722 353 657 / +254 788 110 056
Om Adyen
Adyen är betalbolaget bakom många av världens ledande företag. Genom en modern end-to-end plattform levererar Adyen friktionsfria betalningar på nätet, i mobilen och i butik. Plattformen har direktuppkoppling till Visa och MasterCard samt lokala betalmetoder som Swish, Klarna och AliPay. Adyen har kontor världen över. Bland kunderna hittar man Spotify, Daniel Wellington, Elgiganten, Viaplay, Sneakersnstuff, Gant, Peak Performance, Tiger of Sweden, Rebtel, Oriflame, Jula, Storytel, Fenix Outdoor, SAS, Happy Socks, Telia Company och Electrolux.
About Cellulant
Cellulant är ett ledande pan-afrikanska teknologibolag som organiserar Afrikas marknadsplatser genom att koppla ihop köpra, säljare och andra viktiga intressenter med en underliggande betallösning som möjliggöra givande och tagande av betalningar. Vi tillhandahåller en enda digital betalplattform som driver ett ekosystem av kunder, handlare, butiker, banker, mobiloperatörer, regeringar och internationella utvecklingspartners. Idag arbetar vi med ca 120 banker som Barclays, Standard Chartered, Ecobank, Standard Bank med flera över ett stort antal marknader; 40 mobiloperatörer inklusive Safaricom, Econet och MTN, 600 lokala och internationella handlare inklusive Opera, Transfertoo, Dstv, Dangote Rice och Kenya Airways.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke