Tanalys

ABB och Royal Caribbean Group samarbetar för att göra nödstopp säkrare och effektivare

När världens största kryssningsfartyg Wonder of the Seas påbörjade på sin jungfruresa i början av mars 2022 var hon först i världen med det nya ABB Ability™ Marine Braking Assistance. Det automatiska bromssystemet, som är designat för kontrollerade nödinbromsningar, är resultatet av ett samarbete mellan leverantör och ägare och inleddes på begäran av Royal Caribbean Group.

Efter fullskaleprov till havs av skeppsbyggaren Chantiers d’Atlantique och godkännande från ägaren är det DNV-godkända Marine Braking Assistance det senaste exemplet på hur teknik kan användas för att öka säkerheten för fartyg, besättning och passagerare.

Med ett knapptryck startar Marine Braking Assistance en automatiserad bromssekvens som optimerar vinklar och effekt för alla Azipod®-propellrar baserat på fartygets position, kurs och hastighet för att åstadkomma maximalt effektiv bromsning. Besättningen får då tid att ägna sig åt andra kritiska och brådskande uppgifter utan att förlora kontrollen över styrningen.

”Vi på ABB är stolta över att kunna introducera ny teknik för branschen som förbättrar säkerheten och tillför mervärde för våra kunder. Marine Braking Assistance är ett bra exempel på ett samarbetsprojekt där vi i nära samverkan med Royal Caribbean Group har utvecklat en lösning som gör stor skillnad i driften”, säger Kalevi Tervo, Global Program Manager på ABB Marine & Ports. ”Införandet av en automatiserad process som ökar säkerheten är särskilt betydelsefullt i en tid då lagstiftare börjar skapa regler för autonoma fartyg.”

Marine Braking Assistance kan jämföras med ett automatiserat bromssystem (ABS), en säkerhetsfunktion som dagens bilförare förväntar sig som standard. Automation av bromssekvensen minimerar också det slitage som systemen utsätts för till följd av vibrationskavitation och uppvärmning av bromstransformatorer jämfört med manuell kontroll.

Det kan vara mycket stressande att snabbstoppa ett fartyg i en nödsituation. I en bil kan man ställa sig på bromsen, men för fartyg med axeldrivning innebär full back att styrförmågan förloras. För ett fartyg med roderpropellrar går det att stoppa fartyget mycket snabbare med begränsad styrförmåga, men det förutsätter manuella steg-för-steg-ingrepp av rorsmannen i ett läge där andra problem kräver omedelbar uppmärksamhet.

Anders Aasen, Vice President, Global Technical Operations på Royal Caribbean Group konstaterar: ”Vi har en lång historik av att vara innovativa för att öka sjösäkerheten. Jag är glad över att vara den första som har Marine Braking Assistance-tekniken ombord på våra fartyg genom nära samarbete med ABB.”

ABB:s affärsområde Process Automation är ledande inom automation, elektrifiering och digitalisering för process- och hybridindustrin. Vi servar våra kunder med en bred portfölj av produkter, system och end-to-end-lösningar, inklusive vårt distribuerade styrsystem, programvara och livscykeltjänster, branschspecifika produkter samt erbjudanden inom mätning och analys och den marina sektorn. Som den globala tvåan på marknaden bygger vi på vår djupa domänexpertis, vårt mångsidiga team och globala fotavtryck och är dedikerade till att hjälpa våra kunder att öka konkurrenskraften, förbättra deras avkastning på investeringarna och köra säkra, smarta och hållbara verksamheter. go.abb/processautomation 

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 8 november 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Exit mobile version