Connect with us

Marknadsnyheter

Abelco Investment Group redogörelse för det tredje kvartalet 2022

Published

on

Abelco Investment Group (”Abelco”) presenterar kvartalsredogörelse för det tredje kvartalet 2022. Marknadsvärdet i portföljen ökade från andra kvartalet år 2022, från 391 miljoner kronor till 537,2 miljoner kronor. Omvandlat till cirka 0,29 kronor per aktie i marknadsvärde för årets tredje kvartal.

Det här är Abelco Investment Group

Abelco är ett investmentbolag och ”venture-builder” som investerar eller bygger bolag i de digitaliserade tillväxtsektorerna med ett primärt fokus inom vertikalerna Gaming/E-sport, E-handel och Fintech.

Abelco ger bolagen verktyg och expertis vilket sedan är tänkt ge bolagen en tillväxt och då skapa solida bolag som sedermera kan komma att noteras eller säljas. Därtill kan Abelco genom synergier eller existerande nätverk välja att starta egna bolag (så kallade ventures) för att nå ut till en specifik kundkrets eller bransch där bolaget ser utvecklings- och tillväxtpotential.

Vi tittar mycket internt på bolagen, entreprenörerna, trenderna och produkterna samt bedömer möjligheten för respektive team att leverera inom de trender och miljöer bolagen befinner sig i. Våra bolag har en hemmamarknad i Skandinavien eller i Sydostasien, där Abelco är verksamma med kontor i Stockholm, Singapore och Kuala Lumpur. Våra portföljbolag skall kunna nå en bred internationell marknad.

Händelser under kvartalet

Abelco

  • Erhåller dispens från aktiemarknadsnämnden gällande Agilit Holding ABs förvärv av RightBridge Ventures
  • Avyttrar delar av innehavet i Hembad Sverige AB

Portföljen

RightBridge Ventures

  • Godkänns för omnotering på Nasdaq First North Growth Market
  • Offentliggör bolagsbeskrivning
  • Erhåller godkännande om omvänt förvärv från Agilit Holding ABs bolagsstämma

iCandy

  • Aktieägarna godkänner bolagets återköpsprogram om upp till 135 miljoner aktier
  • Utsett Thomas Rössig, VD för Flying Sheep Studios till Europachef för iCandy
  • Förvärvar ytterligare 16,3% av Digital Games Interantional Pte Ltd (’’Storms’’)
  • Visar en omsättningsökning på 1600% för H1 2022

VD kommentar – Rätt positionering för Abelco

Portföljen

Ett väldigt omtumlande kvartal måste jag säga, men ett kvartal där vi kan konstatera att efter hårt arbete med både listningen av RightBridge Ventures och förvärvet av ASEAN, så har vi återigen lyckats öka det totala marknadsvärdet i portföljen. Marknadsvärdet av portföljen från förra kvartalet ökade från 391 Mkr till hela 537,2 Mkr. En stor del av detta är så klart det omvända förvärvet av RightBridge Ventures som det listade bolaget Agilit nu röstade igenom på en extra bolagsstämman den 29 september. Under kvartalet har även iCandy visat en omsättningsökning på hela 1600% för det första halvåret 2022, där dotterbolaget Lemon Sky Studios varit bidragande med en fantastisk omsättningsökning och en full orderbok för de kommande tre åren.

Positionering

Att ha rätt tajming med rätt produkter som ska vara verksamma på rätt marknad är något vi ständigt analyserar i Abelco. Detta för att kunna vara rätt positionerad med våra portföljbolag i den ständigt förändrande marknaden. Vi söker hela tiden för att med små medel få en så stor hävstång som möjligt av det underliggande värdet. Under kvartalet och den rådande marknaden har vi arbetat hårt med att ligga bra positionerade i portföljen och nu med listningen av RightBridge tycker jag att vi nu har en närmast perfekt positionering kring det ”digitala entertainment” segmentet. Vi täcker allt från casual play spel, Metaverse, Web 3.0 och vidare in genom e-sportens värld och deras communities. Vi har en otroligt bra räckvidd över hela branschen och segmentet, och det skall vi utnyttja. Vi ser fler och fler affärsmodeller som måste kliva in i denna digitala värld och där skall vi vara en brygga mellan den analoga och digitala världen. Det är dock en väldigt föränderlig värld vi lever i, både digitalt, och analogt. Under kvartalet har inflationen bitit sig fast och vi har haft ett val här i Sverige med ökande räntor för att kunna motverka den rådande inflationen. Detta har påverkat vår investeringstakt samt utveckling i några av våra portföljer, Inte minst i de listade bolagens aktievärde.

Men, med rätt positionering i denna marknad, kan Abelco också växa och har nu en bevisad tillväxt av värdet i portföljen under en tid med mycket oro i världen. Vi i Abelco vill nu ta nästa steg med att utveckla vårt e-handels segment. Vi behöver snabba på processerna i det segmentet och vi ser flera bra affärer där ute och tackar idag nej till affärer då vi inte har resurserna eller likviden för att slutföra och kapitalisera på den identifierade hävstången. Vi är inte nöjda med att ha några få bolag som är listade. Abelco skall ha flera och då inte behöva förlita sig på några enstaka bolags utveckling i portföljen.

Inom e-handel växer nya segment ut och samtidigt som den traditionella e-handel minskar något ökar den interagerande e-handeln och sammanvävs med ”content” och communities. Idag handlar det om att kunna skapa en trend, följare och sedan kunna skapa försäljning genom sitt digitala nätverk. Här är jag väldigt positiv till Baitlove och vad de börjar bygga upp just nu, och fortsättning följer.

Vi skall skapa en bättre finansiell flexibilitet med våra listade innehav för att kunna skapa flera möjligheter och affärer, det finns alla möjligheter att växa även under rådande marknad. Just nu vill vi ha vågskålen hos oss för att kunna bestämma och bygga de projekt och bolag som vi har analyserat samt skapa en större och snabbare tillväxt. Vi ser flera listade bolag som idag är undervärderade men också flera möjligheter för oss att utveckla dem i vår onoterade portfölj. Där vi kan se en tillväxt och hävstång i en bättre takt med en diversifierad portfölj. Abelco skall ha flera ben som kan lyfta värdet och tillväxten, denna marknad är också möjligheternas marknad. 

Portföljbolag

RightBridge Ventures

RightBridge Ventures är ett bolag uppbyggt genom förvärv och investeringar med fokus på e-sport och gaming. Genom att investera i och förvärva olika bolag i den expansiva sektorn e-sport och gaming, avser RightBridge att konsolidera sektorns värdekedja för att uppnå en högre grad av effektivitet samt accelerera bolagets lönsamhet och tillväxt.

Sedan Abelco grundade RightBridge 2020 har bolaget investerat i digitala specialistbolag som bidrar med teknik, distribution, infrastruktur, media och starka varumärken. RightBridge består idag av 7 bolag verksamma inom e-sport och gamingsektorn fördelade på segmenten Metaverse och Infrastructure.

Inom Metaverse återfinns fyra bolag som fokuserar på att utveckla det community som finns inom e-sport och gaming. E-sport, spel och organisationer integreras med portföljbolagens användare till olika turneringar och till olika e-sports leverantörer, medan digitalt innehåll och tillgångar skapar tjänster och upplevelser. I infrastructure-segmentet ger bolagen stöd till kundupplevelser inom Metaverse genom teknologi och know-how till bolagen samt till de varumärken och företag som vill höja sitt varumärkesvärde i den digitala världen.

Ett naturligt steg för RightBridge Ventures har varit en börsnotering för att fortsätta utvecklingen och tillväxtresan. Den 22 juni 2022 offentliggjorde RightBridge Ventures och Agilit Holdings styrelser transaktionen mellan bolagen och då även omnotera RightBridge, genom ett så kallat omvänt förvärv. En listning av bolagets aktier på Nasdaq First North Growth Market medför en kvalitetsstämpel som bidrar till ett ökat förtroende och intresse från potentiella kunder, allmänheten, investerare och andra intressenter.

Nasdaq godkände den 17 augusti RightBridge för notering på First North Growth Market. Agilit Holdings aktieägare röstade den 29 september genom förvärvet samt namnbytet till RightBridge Ventures Group AB på en extra bolagsstämma. Det innebär att Abelcos portföljbolag RightBridge Ventures nu är fullt redo för en omnotering på Nasdaq First North Growth Market vilket ökar förutsättningarna för att skapa aktieägarvärde för Abelcos aktieägare. I en noterad miljö kommer RightBridge ha tillgång till aktiemarknaden för att underlätta genomförandet av bolagets tillväxtplaner och ambitionen att konsolidera marknaden inom e-sport och gaming, med målet att skapa ett digitalt ekosystem genom sitt synergipussel.

iCandy Interactive

Under det tredje kvartalet har iCandy påbörjat det senaste återköpsprogrammet där bolaget avser att köpa tillbaka upp till 135 miljoner stamaktier. Som ett steg i att accelerera bolagets tillväxt på den europeiska marknaden utsågs Flying Sheep Studios VD, Thomas Rössig till ny Europachef för iCandy. Dessutom har iCandy förvärvat ytterligare 16,3% av aktierna i Storms då ägarna Singtel, AIS och SK Telecom nyttjat sina optioner.

iCandy är idag den största oberoende spelutvecklaren i ANZ och SEA med mer än 650 anställda och har kontor i flera länder. Bolagets förvärvsstrategi som tog fart under hösten 2021 har påskyndat tillväxten för iCandy, som under det tredje kvartalet rapporterade ett rekordmässigt första halvår 2022 med en omsättningsökning på 1600%. iCandys aktiekurs har återhämtat sig en aning från årsbotten under Q2, men där Abelco anser att bolaget fortfarande är undervärderat med en kurs som inte speglar värdet i bolaget. Bolagets första AAA-spel, Metal Genesis, är under utveckling men går snabbt framåt där en spelbar demo ska vara klar under det fjärde kvartalet 2022.

QuickBit

QuickBit har under det tredje kvartalet utvecklat sitt produktutbud genom lanserandet av Earn Wallet som möjliggör utlåning av kryptovaluta mot avkastning. Därutöver har bolaget förvärvat två B2B produktplattformar som innefattar fulla IP-rättigheter och ger tillgång till en ny kunddatabas innehållandes e-handlare. I början av september lanserades QuickBits konsumenterbjudande i Finland som den tredje marknaden för QuickBits kryptorelaterade tjänster för konsumenter. Under kvartalet meddelade bolaget att Hammad Abuisefan på egen begäran avgår som VD och kliver över till en mer stöttande roll, men kvarstår som styrelsemedlem. Anders Jonsson COO sedan augusti 2022 utsågs till tillförordnad VD för QuickBit. I slutet av kvartalet meddelade bolaget att de två första produkterna till B2B-erbjudandet QuickBit Merchant är färdigutvecklade och går nu in i en fas av både testning och mjuklansering för att säkerställa funktionalitet inför en bred lansering innan årets slut.

iSecrets x Basara

iSecrets har fortsatt arbetet med att minska bolagets kostnader samt utvecklingen och lanserandet av den nya B2B tjänsten. Bolagets förhoppning är att B2B tjänsten Basara och den befintliga print-on-demand lösningen ska göra iSecrets lönsamt. Tjänsten Basara och den nya siten Basara.se har idag kopplat upp sig mot både föreningar, företag såväl som privatpersoner. Den nya tjänsten möjliggör för organisationer och individer att få en egen butik online där iSecrets tillverkar, säljer och skickar produkterna och butiksägarna tar del av en provision. Tjänsten befinner sig just nu i en betaversion och i testmiljö, men iSecrets har redan en pipe av spekulanter som man arbetar utefter och testar som en del av en digital onboardingprocess.

Företag och privatpersoner kommer genom Basara nå ut med produkter till deras användare och communities och samtidigt undkomma det administrativa bakomliggande delar som en klassisk e-handel medför då iSecrets ombesörjer hela processen för slutkunden och hjälper företaget eller individen med försäljningen, betalning samt shipping. Abelco ser idag flera synergier mellan Basara och delar av RightBridge portfölj som vill addera ytterligare mervärde till sina communities med olika produkter genom e-handel, ett synergi arbete som nu har aktiverats.

ASEAN Fintech Group

ASEAN Fintech Group som Abelco förvärvade i slutet av juni har fortsatt utvecklingen tillsammans med sina portföljbolag inom vertikalerna payments, lending/bnpl och insurtech. ASEAN Fintech Group stärker och skapar värde genom sin next-generation Web 3.0 inriktade multivertikala lösningar inom fintech och tjänster inom de olika vertikalerna.

Bolagets portfölj består idag av sju bolag verksamma över flertalet geografiska fintech-marknader i Sydostasien, där bland annat bolaget BetterPay har visat ökade transaktionsvolymer. ASEAN Fintech Group har under den senaste tiden arbetat med att vrida om verksamheten mot lönsamhet tillsammans med portföljbolagen. Bland annat har Fatberry som under slutet av 2021 expanderade verksamheten till Thailand arbetat med att attrahera nya kunder och där Fatberrys thailändska verksamhet under föregående kvartal visat på lönsamhet.

Framtid

Hävstång

Flera av Abelcos listade tillgångar har med årets marknad haft en nedåtgående trend. Abelco anser att de aktuella värdena inte speglar det verkliga värdet av bolagen utan är idag undervärderade. Det finns stora möjligheter till en framtida hävstångseffekt utav detta.   

E-handel

Inom e-handeln ser Abelco en framväxande marknad inom flertalet olika nischer inom e-handel. Det finns flera bolag med synergier som Abelco vill kapitalisera på. Abelco vill utveckla och stärka e-handelsvertikalen som idag är bolagets minsta vertikal sett till vertikalens värde av det totala portföljvärdet.

RightBridge

Uppdaterat värde i portföljbolaget Rightbridge Ventures. Abelco grundade bolaget år 2020, nu vid periodens slut värderas Abelcos andel i RightBridge till 219,4 Mkr.  Med RightBridge i portföljen får nu Abelco tillgång till flera spännande vertikaler inom e-sport och gaming communities.

Portföljvärde

Abelco har sedan 2019 haft en ökning av marknadsvärdet i portföljen från 179 Mkr till dagens 537,2 Mkr. Kvartal till kvartal en ökning om ca 146,2 Mkr.

iCandy

Portföljbolaget iCandy visade vid sin halvårsrapport en lönsamhet och omsättning tillväxt på hela 1600%. Där man också presenterade en tre års fullbokad orderstock i dotterbolaget Lemon Sky Studios.

Positionering

Med portföljbolag inom vertikalerna e-handel, gaming/e-sport och fintech, täcker Abelco nu en stor del av den nya digitaliserade branschen. Abelco ser flera möjligheter att hitta synergier mellan vertikalerna för att skapa produkter som digitalt efterfrågas.

Utveckling av portföljens beräknade marknadsvärde, kvartalsvis (Mkr)

I marknadsvärdet av portföljen från andra kvartalet år 2022 ökade portföljen i helhet från 391 miljoner kronor till 537,2 miljoner kronor omvandlat till cirka 0,29 kronor per aktie. Av portföljens marknadsvärde återfinns nu cirka 331 miljoner kronor i listade bolag.

Utvecklingen är framför allt driven av RightBridge Ventures omvända förvärv och resulterade i att Gaming & Digital Entertainment ökade med hela 149,6 miljoner kronor från förra kvartalet år 2022. Medan Fintech segmentet minskade med 3,0 miljoner kronor och E-commerce segmentet behöll samma värdering. Abelco har även valt att tagit bort två sedan tidigare nedskriva innehav, Hotel Insider och Vdancer. Även bolaget Hembad finns ej med i marknadsvärdet då bolaget är nedskrivet men dock aktivt.

Kommande rapporttillfällen

Abelco lämnar återkommande information enligt följande plan:

27 februari 2023                                    Bokslutskommuniké

Abelco Investment Group AB (publ), den 3 oktober 2022

Styrelsen

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Rooth, VD
Abelco Investment Group AB (publ)
E-post: Johan.rooth@abelco.se
Telefon: +46 73 5367733

Kenneth Arnström, Styrelseordförande
Abelco Investment Group AB (publ)
E-post: Kenneth.arnstrom@abelco.se
Telefon: +46 70 0929555

Om Abelco Investment Group AB (publ)
Abelco Investment Group AB (publ) engagerar sig i bolag enligt strategin: investeringar till rimlig värdering med goda förutsättningar till börsnotering. Abelco skapar därmed investeringsförutsättningar med hög avkastningsnivå till rimlig risknivå.

Denna information är sådan information som Abelco Investment Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 03-10-2022.
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kvinnor med obesitas behöver inte gå upp i vikt under graviditeten, enligt ny studie

Published

on

By

Riktlinjerna för viktuppgång under graviditet hos kvinnor med obesitas har länge varit ifrågasatta. Ny forskning vid Karolinska Institutet stödjer idén om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg. Resultaten publiceras i The Lancet.  

Enligt internationella riktlinjer från amerikanska Institute of Medicine (IOM) rekommenderas en kvinna med obesitas, fetma, gå upp totalt 5–9 kg under graviditeten, jämfört med 11,5–16 kg för normalviktiga. Riktlinjerna har länge varit ifrågasatta, men det har saknats evidens för att ändra dem. 

En ny studie vid Karolinska Institutet visar nu att det inte finns några ökade hälsorisker varken för modern eller för barnet vid utebliven viktuppgång hos kvinnor med obesitas klass 1 och 2 (BMI på 30-34,9 respektive 35-39,9). För kvinnor med obesitas klass 3 (BMI över 40) är utebliven viktuppgång tvärtom associerad med minskade hälsorisker.  

Studien stödjer tidigare uppmaningar om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg, enligt Kari Johansson, docent vid institutionen för medicin, Solna. 

– Vi hoppas att vår forskning kan ge underlag till en framtida uppdatering av nationella och internationella riktlinjer för viktuppgång under graviditet, säger hon. 

Studien är baserad på elektroniska patientjournaler och registerdata för 15 760 kvinnor med obesitas i Stockholm och på Gotland (den så kallade Stockholm Gotland Perinatal-kohorten). 11 667 av kvinnorna hade obesitas klass 1, 3160 hade obesitas klass 2 och 933 hade obesitas klass 3. De studerade graviditeterna ägde rum mellan 2008 och 2015 och gällde enkelbörd. Kvinnorna följdes upp med en medianuppföljningstid på åtta år efter förlossningen.  

Tio kända risker förknippade med viktuppgång under graviditet studerades: havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes, kvarstående viktuppgång efter graviditeten, kardiometabol sjukdom hos modern, kejsarsnitt, för tidig födsel, för låg eller för hög födelsevikt hos barnet, dödföddhet och spädbarnsdöd. Riskerna viktades sedan beroende på allvarlighetsgrad i ett samlat utfallsmått. 

Sammantaget visar studien inga ökade hälsorisker vid en viktuppgång under nuvarande rekommendation eller vid utebliven viktuppgång för kvinnor med obesitas klass 1 och 2. För kvinnor med obesitas klass 3 minskade tvärtom riskerna, vid 0 kg viktuppgång sågs en riskreduktion på omkring 20 procent.  

– Utifrån detta har vi dragit slutsatsen att det inte är förknippat med några ökade risker för kvinnor med obesitas med en lägre viktuppgång än de 5 kg som dagens riktlinjer anger, säger Kari Johansson. 

Resultaten indikerar också att det finns anledning att ge särskilda rekommendationer till kvinnor med obesitas klass 3.  

– Till skillnad från idag skulle denna grupp kunna få separata rekommendationer, säger Kari Johansson. 

Forskarna ska nu gå vidare med liknande studier på de övriga BMI-klasserna övervikt, normalvikt och undervikt. 

Studien har skett i samarbete med University of British Columbia, Kanada, University of Pittsburgh, USA, och University of California, USA. Finansiärer var Karolinska Institutets stiftelser och fonder och Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD).

Kari Johansson och medförfattarna Lisa Bodnar, och Jennifer Hutcheon ingår i ett WHO-initiativ för globala standarder för viktuppgång under graviditet. Åsikterna som uttrycks i studien återspeglar dock inte WHO:s åsikter. Olof Stephansson är medgrundare och medägare av en svensk graviditetsapp, One Million Babies. Inga andra intressekonflikter rapporteras. 

Publikation: ”Safety of low weight gain or weight loss in pregnancies with class 1, 2, and 3 obesity: a population-based cohort study”, Kari Johansson, Lisa M Bodnar, Olof Stephansson, Barbara Abrams, Jennifer A Hutcheon, The Lancet, online 28 March 2024, doi: 10.1016/ S0140-6736(24)00255-1. 
https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(24)00255-1 

För mer information, kontakta:  
Kari Johansson, docent 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet 
E-post: kari.johansson@ki.se
Telefon: 070-695 49 26 

Olof Stephansson, professor, överläkare 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
 
E-post: olof.stephansson@ki.se  
Telefon: 070-748 78 25 

Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kvinnor med obesitas behöver inte gå upp i vikt under graviditeten, enligt ny studie

Published

on

By

Riktlinjerna för viktuppgång under graviditet hos kvinnor med obesitas har länge varit ifrågasatta. Ny forskning vid Karolinska Institutet stödjer idén om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg. Resultaten publiceras i The Lancet.  

Enligt internationella riktlinjer från amerikanska Institute of Medicine (IOM) rekommenderas en kvinna med obesitas, fetma, gå upp totalt 5–9 kg under graviditeten, jämfört med 11,5–16 kg för normalviktiga. Riktlinjerna har länge varit ifrågasatta, men det har saknats evidens för att ändra dem. 

En ny studie vid Karolinska Institutet visar nu att det inte finns några ökade hälsorisker varken för modern eller för barnet vid utebliven viktuppgång hos kvinnor med obesitas klass 1 och 2 (BMI på 30-34,9 respektive 35-39,9). För kvinnor med obesitas klass 3 (BMI över 40) är utebliven viktuppgång tvärtom associerad med minskade hälsorisker.  

Studien stödjer tidigare uppmaningar om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg, enligt Kari Johansson, docent vid institutionen för medicin, Solna. 

– Vi hoppas att vår forskning kan ge underlag till en framtida uppdatering av nationella och internationella riktlinjer för viktuppgång under graviditet, säger hon. 

Studien är baserad på elektroniska patientjournaler och registerdata för 15 760 kvinnor med obesitas i Stockholm och på Gotland (den så kallade Stockholm Gotland Perinatal-kohorten). 11 667 av kvinnorna hade obesitas klass 1, 3160 hade obesitas klass 2 och 933 hade obesitas klass 3. De studerade graviditeterna ägde rum mellan 2008 och 2015 och gällde enkelbörd. Kvinnorna följdes upp med en medianuppföljningstid på åtta år efter förlossningen.  

Tio kända risker förknippade med viktuppgång under graviditet studerades: havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes, kvarstående viktuppgång efter graviditeten, kardiometabol sjukdom hos modern, kejsarsnitt, för tidig födsel, för låg eller för hög födelsevikt hos barnet, dödföddhet och spädbarnsdöd. Riskerna viktades sedan beroende på allvarlighetsgrad i ett samlat utfallsmått. 

Sammantaget visar studien inga ökade hälsorisker vid en viktuppgång under nuvarande rekommendation eller vid utebliven viktuppgång för kvinnor med obesitas klass 1 och 2. För kvinnor med obesitas klass 3 minskade tvärtom riskerna, vid 0 kg viktuppgång sågs en riskreduktion på omkring 20 procent.  

– Utifrån detta har vi dragit slutsatsen att det inte är förknippat med några ökade risker för kvinnor med obesitas med en lägre viktuppgång än de 5 kg som dagens riktlinjer anger, säger Kari Johansson. 

Resultaten indikerar också att det finns anledning att ge särskilda rekommendationer till kvinnor med obesitas klass 3.  

– Till skillnad från idag skulle denna grupp kunna få separata rekommendationer, säger Kari Johansson. 

Forskarna ska nu gå vidare med liknande studier på de övriga BMI-klasserna övervikt, normalvikt och undervikt. 

Studien har skett i samarbete med University of British Columbia, Kanada, University of Pittsburgh, USA, och University of California, USA. Finansiärer var Karolinska Institutets stiftelser och fonder och Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD).

Kari Johansson och medförfattarna Lisa Bodnar, och Jennifer Hutcheon ingår i ett WHO-initiativ för globala standarder för viktuppgång under graviditet. Åsikterna som uttrycks i studien återspeglar dock inte WHO:s åsikter. Olof Stephansson är medgrundare och medägare av en svensk graviditetsapp, One Million Babies. Inga andra intressekonflikter rapporteras. 

Publikation: ”Safety of low weight gain or weight loss in pregnancies with class 1, 2, and 3 obesity: a population-based cohort study”, Kari Johansson, Lisa M Bodnar, Olof Stephansson, Barbara Abrams, Jennifer A Hutcheon, The Lancet, online 28 March 2024, doi: 10.1016/ S0140-6736(24)00255-1. 
https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(24)00255-1 

För mer information, kontakta:  
Kari Johansson, docent 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet 
E-post: kari.johansson@ki.se
Telefon: 070-695 49 26 

Olof Stephansson, professor, överläkare 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
 
E-post: olof.stephansson@ki.se  
Telefon: 070-748 78 25 

Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Påskhälsningar från Attana

Published

on

By

Det är med många nya idéer som jag är åter vid rodret av Attana.

Från sensommaren fram tills nu har jag haft möjligheten att ägna mig nästan uteslutande åt det som jag är bäst på och som bygger värde åt Attana; Att tillsammans med mina kollegor samverka med våra kunder för att öka användningen av vår teknik hos dem, men också att samla in deras idéer om hur vi kan göra vårt erbjudande ännu bättre, givet den unika teknik vi har.

Daniel Wallinder, som är den som kan Attanas instrument utan och innan allra bäst, har tillsammans med mig besökt flera kunder och samlat in deras feedback. Daniel har utvecklat en beta-version av ny mjukvara som knyter samman instrument med utvärdering på ett effektivt sätt. Den kommer att öka användarvänligheten och effektiviteten signifikant. Koncepten kommer från flera håll men är till stor del baserat på det förenklade användandet som vi använt inom diagnostiken med våra immunitetsprofiler. Jag är övertygad om att detta kommer att generera merförsäljningen till våra befintliga kunder och bidra till ökad nyförsäljning.

 

En annan viktig lärdom under åren har varit att säkerställa flera användare hos kunderna. Vi ser att detta ökar nyttjandegraden av instrumenten och därigenom värdet av Attanas teknik ute hos våra kunder. Ahmed Ibrahim, som är ansvarig för våra applikationer, har lett vårt arbete med förbättrad online utbildning, som också inkludera flertalet instruktionsvideor. Som ett resultat har vi under det senaste halvåret breddat användandet hos våra viktigaste kunder. Detta har redan genererat merförsäljning av sensorchip och vi ser positiva tendenser att öka försäljningen av serviceavtal.

 

För att möta den ökade efterfrågan av sensorchip är vi mitt i en process att skala upp produktionen. Även här har Daniel och Ahmed tillsammans med Prasad Anaspure genomfört viktiga förbättringar som kommer att sänka produktionskostnaderna av förbrukningsvaror och förenkla logistiken vid kundleveranser.

 

Prasad är placerad i Kalmar och leder utvecklingen av immunitetsprofiler i samverkan med Prof. Ian Nicholls vid Linneuniversitetet. Vi har riktigt lovande resultat på gång inom flera sjukdomar, men framför allt vill jag lyfta fram hepatit B och borrelia, där vi ser att vi kommer kunna göra skillnad i närtid. Det leder oss också vidare till att vi har identifierat kommersiella samarbetspartners för våra immunitetsprofiler. Vi hoppas att under hösten komma i gång i mindre kommersiell skala i ett europiskt land som visat stor kommersiell mognad för immunitetsprofiler. Då det är många aktörer involverade för att få hela kedjan att fungera på ett affärsmässigt skalbart sätt, blir det en av mina huvuduppgifter det kommande halvåret.

 

Thomas Ljungberg, vår säljchef, har strukturerat processen kring våra kunder i USA. Vi har haft utmaningar med transporter och logistik till USA under och efter pandemin, men nu har vi löst det, vilket bl.a. exemplifieras av den uppgraderingsordern om 1,5MSEK vi fick nu i mars 2024 från en av våra USA-kunder. Thomas och teamet har gjort en fantastisk insatts här och vi räknar med flera positiva nyheter från USA inom 12 månader. Som ett led i detta börjar Sebastin Santosh Martin i april som applikationsspecialist med inriktning på USA. Sebastin tar även med sig ett bra nätverk i Sverige och kommer att ansvara för ett projekt tillsammans ett svenskt universitet som är under uppstart.

 

Vi har haft mycket bra och täta dialoger med många kunder och det finns inte utrymme att nämna alla i denna påskhälsning, men som en liten blänkare inför påsken är det värt att lyfta fram att vår italienska kund, Mario Negri institutet, som utför riktigt spännande forskning med hjälp av Attanas teknik. Jag hoppas på att inom kort återkomma med mer information från dem.

 

Glad Påsk!

Teodor Aastrup

Grundare och VD Attana AB

 

 

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.