Tanalys

Acast stärker sin position i USA: Förvärvar podcastföretaget RadioPublic

Podcastjätten Acast tillkännager idag förvärvet av det amerikanska podcastteknikföretaget RadioPublic. Förvärvet innebär att Acast stärker sin närvaro och erbjudande på den amerikanska marknaden. I kärnan av förvärvet finns RadioPublics plattform för Listener Relationship Management som förstärker relationen mellan podskapare och lyssnare.

Förvärvet är det senaste i raden av strategiska steg på den amerikanska marknaden (Americas). Under hösten inleddes ett samarbete med Patreon som gör det möjligt för podskapare att distribuera exklusivt innehåll till prenumeranter. Under förra året lanserades även Acast i Mexiko och Heather Gordon anställdes för att leda Acast satsning i Kanada.  

”Vi imponeras över vad RadioPublic har åstadkommit hittills och är övertygade om att det är rätt tillfälle att välkomna RadioPublic till att bli en del av Acast nu när podcastmediet står starkare än någonsin. Acast och RadioPublic delar värderingar kring ett öppet ekosystem för podcasts och med förvärvet tar vi nästa steg för att ytterligare stötta podskapare samt ge dem publiken de förtjänar,” säger Leandro Saucedo, Chief Business and Strategy Officer, på Acast.

Utöver tillgång till RadioPublics branschledande verktyg inom Listener Relationship Management, som hjälper podskapare att identifiera potentiella lyssnare och skapa intresse för sina podcasts, ansluter sig även RadioPublics medgrundare Chris Quamme Rhoden (CTO) och Matt MacDonald (Chief Product Officer) till Acast.  

RadioPublic grundades 2016 med stöd av flera strategiska och institutionella investerare som bland annat New York Times, Bose, Project 11, TechNexus och Automattic. RadioPublic kommer fortsätta verka som ett fristående bolag efter förvärvet utan påverkan på den löpande verksamhet.

 

För mer information:

Emily Villatte, CFO
Tel: +46 76 525 0142
Email: emily.villatte@acast.com

Om Acast
Acast är världens största podcastföretag och erbjuder allt podskapare och annonsörer behöver för att hitta och nå ut till miljoner engagerade lyssnare över hela världen. Acast bygger ett hållbart och öppet ekosystem för podcasts och säkerställer att hela branschen kan fortsätta att växa. Acast arbetar tillsammans med mediahus som BBC, Daily Beast, the Guardian, HuffPost, the Economist, gal-dem och Financial Times samt globala podcastframgångar som Table Manners with Jessie Ware, Wahlgren & Wistam, My Dad Wrote a Porno, JLC och Romesh Ranganathan’s Hip Hop Saved My Life, eller egentligen med vem som helst som vill skapa en egen podcast. Acast kopplar samman podskapare, lyssnare och annonsörer genom de mest innovativa produkterna, verktygen och tjänsterna samt världens största marknadsplats för podcasts. Acast som grundades 2014, står nu värd för mer än 20 000 podcasts över hela världen, når över 300 miljoner engagerade lyssnare per månad och arbetar med tusentals annonsörer. We’re For The Stories.

For brilliant podcasters

For smart advertisers

For The Stories.

Exit mobile version