Tanalys

AddLife upprepar sina finansiella mål och identifierar prioriterade tillväxtsegment

Med början kl. 8.30 (CEST) i dag håller AddLife en kapitalmarknadsdag.

Evenemanget kan följas via denna länk: https://tv.streamfabriken.com/addlife-capital-markets-day-2023

Under kapitalmarknadsdagen kommer AddLife att presentera sin affärsmodell, det rådande affärsläget och prioriteringarna för verksamheten. En  genomgång av finanser och balansräkning kommer att hållas, vilken även inkluderar ambitioner och åtgärder för att minska skuldsättningen. Två av koncernens bolag kommer också att presenteras, följt av en genomgång av strategin. Strategin bygger på AddLifes etablerade affärsmodell, kultur och strategiska riktning, med nya strategiska initiativ baserade på aktuella marknadstrender samt koncernens ökade storlek och stärkta position.

Verksamhetens nuvarande position, marknadsutvecklingen och utsikterna gör att AddLife kan upprepa sina finansiella mål:

AddLife har en decentraliserad affärsmodell med delegerat ansvar, vilket ger bolagen och deras ledningsgrupper stort självbestämmande. I linje med detta kommer följer presentationer från två bolag inom koncernen:

AddLife har en väl beprövad affärsmodell och en stark kultur och dess strategiska riktning grundar sig även fortsatt på marknadsledande positioner, operativ rörlighet och förvärv. Genom att vidareutveckla strategin och lansera sex specifika strategiska initiativ kommer AddLifes bolag att kunna dra nytta av koncernens ökade storlek och ta tillvara marknadsmöjligheter. De strategiska initiativen är följande: Europeisk marknadstäckning, digitala lösningar, värde- och produktivitetsförsäljning, tjänsteerbjudande, egna produkter och förvärv inom utvalda segment.
 

För perioden 2021–2025 förväntas Medtech-marknaden ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på 5 procent, enligt statistik från Medtech Europe och AddLifes analyser. Motsvarande siffra för Labtech, där marknaden för in-vitro diagnostik kan vara vägledande, är 2–3 procent.

Koncernen har också identifierat och kommer att presentera prioriterade tillväxtsegment i alla sina affärsenheter. Segmenten omfattar bland annat mikrobiologi inom affärsenheten Diagnostics, avancerade instrument för laboratorieanalys inom affärsenheten Biomedical & Research, ortopedisk kirurgi inom affärsenheten Hospital samt välfärdsteknologi inom affärsenheten Homecare. De prioriterade segmenten har en högre tillväxt än den genomsnittliga marknaden och en attraktiv lönsamhetsprofil.

AddLifes VD Fredrik Dalborg kommenterar strategin så här: ”Utgångspunkten för vår strategi är vår etablerade och beprövade vision, affärsmodell och strategiska riktning. I och med vår ökade storlek och stärkta närvaro i Europa har vi ytterligare möjligheter att expandera vår verksamhet. Vi kommer att utnyttja dessa möjligheter med våra nya strategiska initiativ. Vi har också identifierat prioriterade segment som kommer att öka vår tillväxt och ytterligare förbättra vår lönsamhet.”
 
Fredrik Dalborg fortsätter: ”AddLifes tillväxtplan fungerar. Tillväxten under covid följdes av en betydande förvärvad tillväxt och nu ser vi en stark organisk tillväxt baserad på väl valda marknadspositioner som gynnas av marknadstrender. Samtidigt vidtar vi åtgärder för att förbättra vårt resultat i enlighet med våra prioriteringar: bibehålla och öka vinsten, organisk tillväxt, kassaflöde och förvärv. Detta kommer att bidra till att vår  ambition att minska skuldsättningen.”

Översikt över dagordningen för kapitalmarknadsdagen

Dessutom kommer frågestunder arrangeras och möjlighet ges att titta på produkter och interagera med AddLifes teammedlemmar.

För ytterligare information kontakta
Fredrik Dalborg, CEO, fredrik.dalborg@add.life, +46 70 516 09 01
Christina Rubenhag, CFO, christina.rubenhag@add.life, +46 70 546 72 22
www.add.life

AddLife är en europeisk oberoende aktör inom Life Science som erbjuder högkvalitativa produkter, tjänster och rådgivning till både privat och offentlig sektor. AddLife har cirka 2 300 anställda i ett 85-tal operativa dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter cirka 9 miljarder SEK. AddLife aktien är noterad på NASDAQ Stockholm.

Denna information är sådan information som AddLife AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 september 2023 kl. 08:15 CET.

Exit mobile version