Connect with us

Marknadsnyheter

Alfa Laval har lösningarna för att genomföra ambitiösa klimatinitiativ

Published

on

Världen står inför akuta utmaningar när det gäller energieffektivitet, hållbar livsmedelsproduktion för en växande befolkning, vattenanvändning och att ställa om till fossilfria bränslen. Vid COP29 adresserar Alfa Laval sin del av de globala utmaningarna genom starka partnerskap, innovativa teknologier och skalbara lösningar designade för att transformera väsentliga industrier.

Parisavtalet kräver att varje land beskriver sina klimatåtgärder, kända som nationellt bestämda bidrag (NDC:er). Dessa handlingsplaner kommer att spela en nyckelroll i att avgöra hur världen kan uppnå de utsläppsminskningar som behövs för att begränsa den globala uppvärmningen och bygga motståndskraft mot klimatpåverkan.

Enligt löften från COP28, som hölls i Dubai 2023, behöver vi tredubbla förnybar energi, fördubbla energieffektiviteten och ställa om från fossila bränslen för att uppfylla Parisavtalet. Som en del av sitt bidrag vid COP29 förespråkar Alfa Laval lokala, handlingsbara, investerbara och mätbara NDC:er för att stimulera efterfrågan på befintliga skalbara lösningar och påskynda avkarboniseringen.

“Alfa Laval tillför unik branschkunskap för att driva åtgärder vid COP29. Vi uppmanar till modiga och djärva NDC:er. Det är dags att påskynda implementeringen av befintliga lösningar i stor skala. Uppdaterade NDC:er kommer att spela en avgörande roll för att frigöra den finansiering som behövs för att driva efterfrågan på dessa lösningar, tillsammans med effektiva policyer och regleringar,” säger Anna Celsing, Head of Group Sustainability, Alfa Laval. “Vi ser att industrin är redo att investera, så vi behöver diskutera incitament och etablera ytterligare samarbete över värdekedjor och mellan offentliga och privata sektorer.”

Andra åtgärder och partnerskap för avkarbonisering

I november 2024 äger även China International Import Expo (CIIE) rum i Shanghai, ett av världens största evenemang för att stärka ekonomiskt samarbete och en gemensam hållbarhetsagenda. Alfa Laval deltar för att visa hur befintliga, innovativa lösningar kan etablera ett nytt energilandskap i linje med Kinas dubbla koldioxidmål.

World Economic Forums Alliance of CEO Climate Leaders, en grupp dedikerad till att påskynda företagens klimatåtgärder vars representanter motsvarar $4 biljoner i intäkter med 12 miljoner anställda, delade ett öppet brev till världens ledare inför COP29. Alfa Laval är en av undertecknarna och uppmanar till transformativa policyer och åtgärder för att uppfylla Parisavtalets mål.

Dessutom samarbetar Alfa Laval med First Movers Coalition, MASSIV+ och Energy Efficiency Movement för att säkerställa att ambitiösa utsläppsmål och kommande NDC-uppdateringar verkligen kan vara djärva.

Alfa Laval vid COP29… Under COP29, världens största klimatkonferens som äger rum i Baku, Azerbajdzjan, den 11-22 november 2024, kommer Alfa Laval att delta i flertalet engagemang och vara en del av den svenska delegationen. På plats kommer Anna Celsing, Head of Group Sustainability, Madeleine Gilborne, Vice President Energy division och Thomas Møller, President Energy division, att delta i dialoger med beslutsfattare, regulatorer, partners och kunder.

Läs mer här.

KONTAKT

Johan Lundin
Head of Investor Relations, Alfa Laval
Mobil: +46 730 46 30 90
johan.lundin@alfalaval.com

Anna Droben
Head of External Communications, Alfa Laval
Mobil: +46 730899621
anna.droben@alfalaval.com

Kort om Alfa Laval

Förmågan att göra det bästa av det vi har är viktigare än någonsin. Tillsammans med våra kunder, förnyar vi de industrier som samhället är beroende av och skapar varaktig positiv påverkan. Alfa Laval är en ledande global leverantör av förstklassiga produkter inom områdena värmeöverföring, separering och flödeshantering. Vi är fast beslutna att hjälpa miljarder människor att få den energi, mat och rena vatten de behöver. Samtidigt avkarboniserar i den marina flottan som är ryggraden i den globala handeln.

Vi banar väg för teknologier och lösningar som gör det möjligt för våra kunder att utnyttja resursernas verkliga potential. När våra kunders verksamheter blir starkare, närmar sig målet om en verkligt hållbar värld. Företaget är engagerat i att optimera processer, skapa ansvarsfull tillväxt och driva framsteg för att stödja kunderna i att uppnå sina affärsmål och hållbarhetsmål. Tillsammans banar vi väg för positiv påverkan.

Alfa Laval grundades för 140 år sedan, har kunder i cirka 100 länder, sysselsätter mer än 21 300 personer och hade en årlig försäljning på 63,6 miljarder SEK (5,5 miljarder EUR) år 2023. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

www.alfalaval.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys