Tanalys

Allt fler incitamentsprogram kräver prestation

77 procent av de större och medelstora bolagen på Stockholmsbörsen omfattades av aktierelaterade incitamentsprogram under 2022. Intresset för aktierelaterad ersättning är fortsatt högt och flera nya trender är tydliga. En förändring är att allt fler aktieprogram kräver någon form av prestation för att de ska lösas ut. Fler program lyfter även in hållbarhet som ett villkor. Det här visar PwC:s återkommande studie av incitamentsprogram i börsbolag, som genomförts i drygt 20 år.
 

– Vi kan konstatera att antalet företag med aktierelaterad ersättning är rekordhögt. Hela 383 bolag har under året lagt fram förslag om att införa aktiebaserade incitamentsprogram. Det är en ökning med mer än 150 procent på fem år, berättar Magnus Lidén, som är ansvarig för studien på PwC.

Trenden går mot prestationsvillkor
När studien startade 2002 var optionsprogram vanligast förekommande på de svenska börslistorna. Successivt har dock aktieprogrammen ökat i popularitet och då särskilt bland bolag på Mid Cap- och Large Cap-listorna.
– Under 2022 ökade intresset för prestationsaktier avsevärt och det beslutades om 63 nya prestationsaktieprogram. För första gången sedan 2005 är den här varianten nu vanligare än aktiesparprogrammen. Det finns flera skäl till den här utvecklingen, men sannolikt handlar det till stor del om påverkan av internationella trender, menar Magnus Lidén.

Hållbarhet på frammarsch i villkoren
Under senare år har studien visat på ett ökat intresse för så kallade icke-finansiella prestationsvillkor som relaterar till hållbarhet. Den här utvecklingen gäller både för sociala och miljömässiga prestationsvillkor, och i årets studie utgör de cirka 10 procent av villkoren.
– Exempel på prestationsvillkor kopplade till hållbarhet är koldioxidutsläpp, försäljning av hållbarhetsmärkta varor och jämställdhet bland medarbetare. Eftersom hållbarhet blir allt viktigare för bolagen, så tror vi på en ökning av de här formerna av prestationsvillkor framöver, säger Magnus Lidén. 

Få program för alla anställda
Studien visar att 78 procent av programmen riktar sig till någon av kategorierna ledande befattningshavare, nyckelmedarbetare, vd eller styrelsemedlem. Samtidigt vänder sig nu så få som 21 procent av programmen till samtliga medarbetare i verksamheten.
– Trenden går mot fler program men att färre medarbetare får vara en del av dem. Vi ser en minskning från föregående år med åtta procentenheter. Som jämförelse var andelen program riktade till samtliga anställda så stor som 62 procent när vi drog igång undersökningen år 2002, avslutar Magnus Lidén.

Om studien
Sedan 2002 har PwC studerat hur noterade bolag arbetar med aktierelaterade incitamentsprogram. Den senaste sammanställningen innehåller förslag till beslut av program på de bolagsstämmor som ägde rum år 2022. Totalt omfattar studien 878 bolag representerade på Nasdaq Stockholm och Nordic Growth Market (NGM), samt marknaden First North. Här kan du ta del av studien: Aktierelaterade incitamentsprogram i noterade bolag 2022.

För mer information
Magnus Lidén, ansvarig för studien, PwC Sverige
magnus.liden@pwc.com
070-929 31 07

Om PwC Sverige
PwC Sverige är marknadsledande inom rådgivning och revision med 2 800 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.

PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 328 000 medarbetare i 152 länder.

Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök oss på pwc.se eller LinkedIn.

Taggar:

Exit mobile version