Connect with us

Marknadsnyheter

Antalet elbilar ökar snabbt – lita på experten vid reparationer

Published

on

Antalet elbilar ökar snabbt i Finland. Allt fler bilköpare funderar på att skaffa en elbil. En av de vanligaste frågorna i köpfasen är hur mycket det kostar att reparera eventuella skador. 

Enligt statistiken ökade antalet elbilar i Finland från sommaren 2021 till sommaren innevarande år med 61 procent. På Fennia ökade antalet försäkrade helt eldrivna bilar med cirka 95 procent från 2021 till 2022.

I slutet av juni 2022 fanns det totalt cirka 125 000 elbilar i trafiken. Av dessa är cirka tre fjärdedelar hybridbilar, men tillväxten är betydligt snabbare när det gäller helt eldrivna bilar. Av de personbilar som registrerades under början av året var upp till cirka 17 procent helt eldrivna. Största delen av de helt eldrivna bilarna är av märket Volkswagen (11,7 procent) och Tesla (10,8 procent).

Nyregistrerade och importerade begagnade helt eldrivna bilar på finländska fastlandet 2019–2022

Försäljningen av helt eldrivna bilar ökade särskilt 2021 och är fortfarande kraftig. Källa: Transport- och kommunikationsverket Traficom och föreningen Sähköinen liikenne ry.

I registreringen av nya bilar torde andelen helt eldrivna bilar och hybridbilar redan i år stiga till mer än 40 procent. Tillväxten bromsas främst av utmaningarna med tillgången på nya bilar orsakade av komponentbrist, samt det låga antalet använda elbilar.

Regionalt sett är elbilarnas andel av det totala antalet personbilar högst i huvudstadsregionen.

Drivkraften har liten betydelse i reparationskostnaderna

I princip spelar bilens drivkraft knappast någon roll när det gäller reparationskostnader, särskilt när skadorna endast är kosmetiska och karossmaterialet utgörs av traditionella stål och plast.

”I den offentliga diskussionen har man påstått att reparationen av elbilar är betydligt dyrare än reparationen av traditionella bilar med förbränningsmotor. Som referenspunkt för kostnaderna använder man den i genomsnitt väldigt gamla bilparken i Finland och då är det oundvikligt att kostnadsskillnaden accentueras. Skillnaden i reparationskostnaderna är ganska minimal när man jämför reparationen av en elbil med reparationen av en modernt utrustad bil med förbränningsmotor”, förklarar Pentti Oksanen, försäljningsdirektör på Autoklinikka. 

Skador på konstruktion kan orsaka kostnadsskillnader

Om skadorna når djupare in i bilens konstruktion är kostnadsskillnaderna större jämfört med en traditionell bil med stålstruktur, särskilt om karossen är gjord av aluminium. I dyrare elbilar är kaross- och konstruktionsmaterialet vanligtvis aluminium, vilket används för att det är lätt och kompenserar den extra vikten som batteritekniken för med sig.

Tillverkarna av bilar med aluminiumkonstruktion ger vanligtvis väldigt noggranna reparationsanvisningar.

”Anvisningarna gäller bilarnas säkerhet. Som material binder aluminium energi bra, men i komponenterna är det i denna del samtidigt av ”engångskaraktär”. Därför byter man lättare ut stora reservdelar än i bilar med stålkonstruktion”, säger Oksanen.

I de så kallade Plug-in-hybridbilarna är det tekniken som höjer reparationskostnaderna. De använder två tekniker som drivkraft: både elmotor och förbränningsmotor. I många bilmärken är elmotorns komponenter placerade i främre kanten av ”maskinrummet”. Därmed är delarna särskilt utsatta för skador orsakade av frontalkrockar. Dessutom är de elektriska delarna i princip utbytbara, och det är inte meningen att de ska repareras.

Överlag kan vi konstatera att de vanligaste skadorna i en elbil som kräver reparation är likadana som i en bil med förbränningsmotor. Oavsett bilens drivkraft gör den som sitter bakom ratten likadana mänskliga fel.

En korrekt försäkrad bil ger sinnesfrid

Fennia vill ta hänsyn till den risk som är förknippad med att bilresan avbryts. En kaskoförsäkring ger elbilsföraren sinnesfrid och ersätter skador på fordonet.

”Vi rekommenderar att våra kunder väljer ett så omfattande försäkringsskydd som möjligt för nya och nästan nya elbilar. Från och med början av 2023 omfattar vår bilserviceförsäkring även bogsering av elbil. Servicen är till stor hjälp när batteriet i elbilen är tomt, och i samband med olika elfel”, tipsar Mikko Pöyhönen, direktör på Fennia.

Särskilda anvisningar om reparation av elbil:

  • Kontrollera alltid att verkstaden som du använder har kompetens att underhålla och reparera elbilar.
  • Om du reparerar och underhåller din elbil själv, ska du absolut följa biltillverkarens anvisningar 
  • Kom ihåg arbetssäkerheten: elbilens vikt kan till exempel orsaka överraskningar i fordonslyftarnas lyftkapacitet. 

Mer information

Mikko Pöyhönen
direktör
Tfn. 040 653 0950
mikko.poyhonen@fennia.fi 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Zenguns års- och hållbarhetsredovisning för 2023 är publicerad

Published

on

By

Zenguns års- och hållbarhetsredovisning för 2023 har idag publicerats på svenska och engelska på bolagets hemsida, där den kan laddas ned som pdf-version. Besök www.zengun.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mick Salonen, VD och koncernchef, +46 (0) 70 569 66 73
Oskar Björklund, CFO, +46 (0) 79 072 84 57

 

Denna information är sådan information som Zengun Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 april 2024, kl 11:30 CEST.

 

Zengun drivs av att driva projekt. Vi verkar i Stockholm och Uppsala, i nära samverkan med våra kunder och alltid med projektet och människor i centrum. Vi hjälper fastighetsägare att förädla sitt fastighetsbestånd, genom att i varje projekt erbjuda kunskap och kompetens som samverkans- och hållbarhetspartner under projektets hela livslängd. Vi bygger kommersiella fastigheter blandat med utvalda samhällsfastigheter och bostadsprojekt. Vi arbetar långsiktigt för våra medarbetare, kunder, omgivning och utvecklas ständigt för att göra varje projekt till ett referensprojekt. 2023 omsatte Zengun cirka 2,8 miljarder kronor och hade ca 150 anställda. #zengunbyggerstaden

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ett kvartal med utmaningar, transformationen fortsätter

Published

on

By

Kvartalsrapport januari – mars 2024

Januari – mars

  • Orderingången under perioden var 2 072 (1 760) MSEK
  • Orderstocken uppgick i slutet av perioden till 8 600 (7 563) MSEK
  • Nettoomsättningen uppgick till 951 (985) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -60 (-15) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -51 (-13) MSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 136 (25) MSEK

– Den positiva finansiella trenden från 2023 avbröts under årets första kvartal. Infranords verksamhet påverkas av stora säsongsvariationer där kyla, snö och isbildning förhindrar större arbeten vilket generellt sett leder till svagare resultat under första kvartalet, så även i år. Resultatförsämringen under första kvartalet härrör till viss del från en lägre omsättning och förändrad projektmix i den norska verksamheten. Glädjande i kvartalet var den goda orderingången som ytterligare stärkte vår orderstock, säger Stefan Gustavsson, vd och koncernchef för Infranord.

För mer information kontakta:
Stefan Gustavsson, vd och koncernchef Infranord
Telefon: 010-121 70 00
stefan.gustavsson@infranord.se

Charlotte Lindahl, CFO Infranord
Telefon: 010-121 28 18
charlotte.lindahl@infranord.se

Infranord bygger och underhåller järnväg för samhällets bästa. Infranord är marknadsledande i Sverige och en betydande aktör i Norge med en omsättning om 5 miljarder och cirka 1 600 medarbetare. Verksamheten kännetecknas av gedigen järnvägskunskap, hög säkerhet, tydlig ansvarsfördelning och omfattande satsningar på att vara branschens mest uppskattade arbetsgivare. Mer information finns på Infranord.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skebo bygger 40 nya bostäder i Kåge – Contractor blir entreprenör

Published

on

By

Skebo fortsätter sin satsning på Kåge. Nu står det klart att 40 nya bostäder byggs i de centrala delarna av samhället. Hyresrätterna kommer att byggas som radhuslängor i två våningar. Contractor är utsedda till entreprenör för projektet. 
– Kåge är populärt och växer snabbt, liksom hela Skellefteå kommun. Vi har också sett att radhus är ett sätt att bo som passar många och som vi tror på mycket, säger Harriet Classon, ordförande Skebo.

De 40 lägenheterna som kommer att byggas blir den andra etappen av bygget i Sörbyn, som är centralt beläget i Kåge med direkt närhet till affär, hälsocentral och med naturen runt hörnet. Lägenheterna är fördelade på radhuslängor i två våningar. De är snudd på identiska med de 40 bostäder som byggs i den första etappen, som ska stå klar i början av 2025. 

– Vi på Contractor är mycket stolta och glada att vi lyckades vinna upphandlingen på Sörbyn etapp två åt Skebo. Detta innebär att Contractor Mark, Jörnträhus samt vi på Contractor bygg i Skellefteå kan fortsätta arbeta enligt vår strategi att vi ska bygga ett levande Norrland med lokala människor, säger Kurt Nyström, vd Contractor Bygg i Skellefteå. 

Varje bostad kommer att ha 5 rum och kök och kommer att mäta ungefär 110 kvadratmeter. De kommer också att ha en tillhörande parkeringsplats utrustad med både laddbox och uttag för motorvärmare. 

– Med tanke på hur Kåge växt känns det viktigt för oss att kunna erbjuda fler bostadsmöjligheter i samhället. Vi vill bidra i utvecklingen av hela Skellefteå kommun, och Kåge är ett allt mer populärt och växande område, säger Helena Markgren, Skebos vd.

versiktskarta ver de nya omrdena dr radhusen ska byggas

För mer information, kontakta:

Helena Markgren
Vd Skebo
0910 – 736501

Kurt Nyström
Vd Contractor bygg Skellefteå
010 130 78 77
kurt.nystrom@contractor.se

OM FÖRETAGEN 

Skebo är Skellefteås största fastighetsbolag som äger och förvaltar cirka 5 000 lägenheter och ett antal lokaler. Vi har hyreslägenheter i flerfamiljshus, radhus, småhus, studentbostäder samt vård- och omsorgsboenden. Vi arbetar för stadens och kommunens utveckling och ligger i toppen vad gäller kundnöjdhet i landet. Vårt mål är att ge varje hyresgäst som kommer till oss möjligheten att flytta in och från första stund börja trivas i sitt drömhem. ”Längta hem” är vår devis som alltid sätter kunden först. Vi verkar för hyresgästinflytande och delaktighet där trivsel, trygghet och goda relationer är i fokus.

Contractor bedriver sin verksamhet från sex norrländska orter och har som mål att bli det ledande byggföretaget i norra Sverige, med lokalt ägande som en av grundpelarna. Contractor Bygg startades redan 1910 och finns i dag i Skellefteå, Umeå, Lycksele, Hemavan och Sundsvall. I koncernen ingår även Contractor Mark i Skellefteå, Umeå och Hemavan samt fritidshus- och flerbostadshustillverkaren Jörnträhus AB, Eldabutiken Skellefteå, Contractor Fastigheter och Contractor Projektutveckling. Koncernen med huvudkontor i Skellefteå har runt 500 anställda och omsätter cirka 1 miljard kronor.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.