Tanalys

Årets Pantbutik krossade förväntningarna – mångdubbel ökning av engagemanget

En fullständig kross. Så kan man beskriva det ökade engagemanget för Returpack/Pantameras tävling Årets Pantbutik. Mångdubbelt fler kunder och butiker har engagerat sig och vinnarna visar tydligt hur viktiga butikerna är för pantsystemet – och i förlängningen för miljön.

I tävlingen Årets Pantbutik får kunderna motivera varför just deras butik är så bra när man ska panta. Eftersom drygt 2,5 miljarder pantförpackningar, hela 92 procent av allt som pantas, årligen slussas in i loopen genom butikerna spelar de en nyckelroll för hela det svenska pantsystemet.

 

Årets siffror är häpnadsväckande: från 1 500 kundmotiveringar förra året, till över 11 000 i år. Och antalet deltagande butiker ökade från 200 till 1 227 – en fullständig kross jämfört med tidigare år.

 

– Det är tydligt att pant verkligen är något som folk bryr sig om, vilket engagemang! Tävlingen Årets Pantbutik visar vilket fantastiskt arbete butikerna gör för vårt pantsystem, där väldigt många butiker gör det där lilla extra. Så det har varit ett omfattande men väldigt roligt arbete för vår jury att utse de fem vinnarbutikerna, säger Lil Berger, projektledare för satsningen Årets Pantbutik.

 

Moderna maskiner ger komet-effekt

Att kunderna värdesätter bra pantutrymmen är uppenbart i de tusentals motiveringar som kommit in. Rent och fräscht ligger absolut i topp, tillsammans med snabb och effektiv service. Moderna och effektiva maskiner är också något man uppskattar – vilket också märks på antalet förpackningar som pantas. Vinnaren Årets komet-pantbutik, Hemköp i Valdemarsvik, mer än tredubblade antalet pantade förpackningar – en dramatisk ökning.

 

Vinnarna i Årets Pantbutik får förutom ära och uppmärksamhet sammanlagt 100 000 kronor att ge till valfri välgörenhetsorganisation. I år går pengarna till Cancerfonden, Barncancerfonden och Barndiabetesfonden.

 

Här är vinnarna i Årets Pantbutik 2024 (med utdrag ur juryns motivering):

Årets populäraste pantbutik: ICA Maxi Råå

”Den här butiken får full pott på alla parametrar”

 

Årets bussigaste pantbutik: ICA Supermarket Toria i Torsby

”Service i världsklass är bara en av många varma beskrivningar av denna pantbutik”

 

Årets trevligaste pantbutik: Lådan i Kopparberg

”En butik som gör det trevligt att panta och där personalen beskrivs som trevlig, hjälpsam, service-minded – ja, till och med underbar”

 

Årets komet-pantbutik: Hemköp i Valdemarsvik

”En satsning med stort S, som enligt vittnesmål gör att man längtar tills det är dags att panta”

 

Årets smidigaste pantbutik: Coop Fränsta

”Kunderna beskriver en butik som jobbar på alla fronter för att få fler att panta mer”

 

 

För mer information, kontakta:

Lil Berger, projektledare Pantamera/Returpack
0705-08 32 32
lil.berger@returpack.se

Om Returpack/Pantamera
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tog emot över 2,7 miljarder burkar och PET-flaskor 2023, vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor.

Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Exit mobile version