H & M Hennes & Mauritz AB (publ) (Lei-kod 529900O5RR7R39FRDM42) har mellan den 29 januari 2024 och 2 februari 2024 återköpt sammanlagt 1 830 067 egna B-aktier (ISIN: SE0000106270) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen beslutat om.
Återköpen är en del av det återköpsprogram om SEK 3,0 miljarder som H&M tillkännagav den 27 september 2023. Återköpsprogrammet löper under perioden 27 september 2023 till senast den 31 mars 2024 och genomförs i enlighet med EU:s Marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallade Safe harbour-förordningen).
H&M B-aktier har återköpts enligt följande:
Datum: |
Aggregerad daglig volym (antal aktier): |
Viktat genomsnittspris per dag (SEK): |
Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK): |
29 januari 2024 |
144 967 |
165,4981 |
23 991 763 |
30 januari 2024 |
140 600 |
167,1536 |
23 501 796 |
31 januari 2024 |
580 000 |
150,3946 |
87 228 868 |
1 februari 2024 |
500 000 |
145,1315 |
72 565 750 |
2 februari 2024 |
464 500 |
144,6892 |
67 208 133 |
Total ackumulerat under vecka 5/2024 |
1 830 067 |
149,9925 |
274 496 311 |
Total ackumulerat under återköpsprogrammet |
14 673 974 |
161,4565 |
2 369 208 116 |
Från och med den 27 december 2023 genomförs samtliga förvärv av Citigroup Global Markets Europe AG för H&M:s räkning på Nasdaq Stockholm. Tidigare förvärv, dvs 27 september 2023 – 22 december 2023 genomfördes av Danske Bank. Efter ovanstående förvärv uppgår H&M:s innehav av egna aktier per den 2 februari 2024 till 14 673 974 B-aktier. Det totala antalet aktier i H&M, inklusive egna aktier, är 1 629 686 837 och antalet utestående aktier, exklusive egna aktier, är 1 615 012 863.
Fullständig information om de genomförda transaktionerna biläggs detta pressmeddelande.
Kontakt:
Joseph Ahlberg, chef Investor Relations
Telefon: 073-465 93 92
E-mail: joseph.ahlberg@hm.com
För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.
H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com. |