Tanalys

Åtta av tio storbolag rankar innovation topp-tre högsta prioritet för 2023

Efter några år av lägre prioritet under COVID och trots global ekonomisk osäkerhet, ligger innovation återigen högt upp på de globala storbolagens prioritetslista. Åtta av tio (79 %) ser innovation som topp-tre högsta prioritet i år och tre av tio (33 %) ser innovation som den allra viktigaste prioriteringen, en majoritet av bolagen (66 %) räknar dessutom med att öka sina investeringar i innovation under 2023. Det visar Boston Consulting Groups (BCG) årliga Most Innovative Companies-rapport som i år släpps för sjuttonde året i rad.  

I rapporten “Reaching New Hights in Uncertain Times” undersöker BCG om och hur ledande globala bolag ökar sin satsning på innovation och i vilken utsträckning innovation bidrar till företagens uthållighet. Rapporten bygger på BCG:s årliga undersökning där över 1000 globala bolagsledare från över 1000 företag svarat på frågor om bland annat företagens nivå av innovation och prestanda.  

– Kopplingen mellan innovation, tillväxt och marknadsfördelar är starkare än någonsin. Företag som både prioriterar innovation och vågar göra nya satsningar, kommer fortsätta att öka sin ledarposition på marknaden och se växande avkastning på sina investeringar, säger Justin Manly, partner och delägare på BCG, samt medförfattare till rapporten.  

Bolagens satsningar på innovation är högre nu än den senaste motsvarande nedgången på marknaden år 2009, då mindre än två tredjedelar rankade innovation högst upp på prioritetslistan. Knappt sex av tio (58 %) planerade då att öka sin investering i innovation. 

Företagen som är bäst på innovation 2023 
Trots de marknadsmässiga motgångarna under 2022, fortsätter teknikföretagen att dominera topplistan över innovativa företag. För tredje året i rad hamnar Apple högst upp på listan. Tesla klättrar tre platser och hamnar på andra plats, med Amazon på plats tre. Nio nya företag hamnar på topp-50-listan. Dessutom intar internationella energibolag fem platser på topplistan, vilket kan ses som ett resultat av respondenternas ökade oro för klimatförändringar och den ökade insikten i att energiföretagen kommer vara en del av lösningen på klimatfrågan.   

Topplistan över de 50 mest innovativa företagen 2023 har viss geografisk mångfald, med grovt räknat lika många företag från Nordamerika som resten av världen. Både Europa och Asien är välrepresenterade och Mellanöstern tar för första gången plats på listan. Inga företag från Norden finns i år med på topp 50-listan.  

– Det är positiv att se hur innovation kommit tillbaka till toppen av bolagens agenda efter pandemin, vi på BCG har under längre tid tydligt sett hur det driver bolagens värdeskapande. Det är naturligtvis tråkigt att det inte finns något svenskt bolag på topp-50-listan i år, framförallt i dessa tider då vi generellt ser hur de svenska bolagen tappar marknadsandelar globalt. Min syn är, precis som det historiskt bevisats, att innovation är lösningen för att vända denna trend, säger Erik Flinck, vd och senior partner på BCG Sverige.  

BCG:s rapport bevisar rollen som innovation spelar när det gäller att driva prestanda. Sedan 2005 har de företag som hamnat på BCG:s topp-50-lista överpresterat jämfört med övriga företag, sett till avkastning till aktieägare med en märkbar marginal – i snitt 3,3 procent per år.  

Investeringar i AI överstiger annan teknologi 
Artificiell intelligens (AI) ökar snabbt möjligheterna för vad som är möjligt för företagens innovation, detta avspeglas också i företagens investeringsnivå: 61 procent av företagen investerar i AI och maskininlärning under 2023. Det är 15 procent mer än i robotteknologi och processautomatisering, den teknologi som respondenterna rankade som näst mest intressant att investera i. 

Samtidigt visar resultatet att även om 83 procent av företagen i undersökningen systematiskt har implementerat AI för att driva innovation i ett eller fler fall, har bara 45 procent lyckats överföra detta till påverkan på verksamheten i stort.  

De företag som fullt ut nyttjar AI är också ledande i idégenerering. Dessa företag skapar fem gånger fler idéer och lyckas överföra detta till dubbelt så många marknadsdugliga produkter.    

– De företag som lyckas bäst med innovation är de som lyckas skapa självskapade cykler för det. AI är ett lysande exempel på detta – ju fler idéer man matar in desto större chanser att lyckas skapa faktiska innovationer. Att använda AI i innovationsarbetet ökar också antalet idéer som skapas. När innovationscykeln väl har startat genererar den sin egen drivkraft vilket ger transformativa konkurrensfördelar, säger Michael Ringel, partner och delägare i BCG, samt medförfattare till rapporten. 

Ulrika Engellau
Presskontakt
+46761271619
engellau.ulrika@bcg.com

Om Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) är är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledande bolag över hela världen för att tackla deras största utmaningar. Vi är marknadsledande i Norden och arbetar med företag runt om i hela Sverige. I globala team med bred branschkompetens utmanar vi status quo och hjälper organisationer att växa, utvecklas och bidra till ett mer hållbart samhälle. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med över 90 kontor i fler än 50 länder. För mer information, vänligen se www.bcg.com

Taggar:

Exit mobile version