Attendo fortsätter att redovisa god tillväxt i både omsättning och resultat under det tredje kvartalet 2024. I Skandinavien ökar försäljning och resultat främst till följd av förvärvet av Team Olivia och fortsatt god utveckling i äldreboenden i egen regi. Även i Finland ökar försäljningen och resultatet förbättrades jämfört med tredje kvartalet 2023. Attendo noterar också tydligt ökad kundnöjdhet i nationella brukarundersökningar i såväl Sverige som Finland.
Kommentar från Martin Tivéus, Attendos VD och koncernchef
”Vi fortsätter att visa god tillväxt i både omsättning och resultat under tredje kvartalet. Samtidigt går integrationen av Team Olivia in i slutfasen och vi skapar nu två nya varumärken för våra verksamheter inom IOF och funktionsomsorg på den svenska marknaden – Viljan och Unika. Ambitionen är att stärka vår position som ledande utförare av högspecialiserad omsorg inom dessa segment.
Under kvartalet fick vi kvitto på att vårt fokus på kvalitet, kundbemötande och effektivitet ger resultat. I de nationella brukarundersökningarna får Attendo tydligt högre kundnöjdhetsbetyg än offentligt drivna äldreboenden i Sverige och branschgenomsnittet i Finland. Samtidigt visar rapporter att fristående utförare sänker kostnaden för skattebetalarna. Detta visar att vi som fristående aktör kan skapa nytta för såväl omsorgsbehövande som samhälle och aktieägare.
Under kvartalet öppnades 127 nya boendeplatser, vilket tillsammans med befintlig ledig kapacitet skapar förutsättningar för fortsatt organisk tillväxt. Attendo har sedan tidigare ett mål om att nå ett justerat resultat om 4 kronor per aktie, som fortsatt förväntas uppnås 2024.
Tillväxt drivet av förvärv
Under tredje kvartalet ökade omsättningen för Attendo-koncernen med 9 procent till 4,9 Mdr kr, främst drivet av förvärvet av Team Olivia Omsorg. Justerat för poster av engångskaraktär ökade även det underliggande leasejusterade rörelseresultatet (EBITA) i kvartalet med 74 Mkr till 420 Mkr (346). Resultatet förbättrades tydligt i både Sverige och Finland. Kassaflödet är fortsatt starkt, men påverkas i kvartalet av ökat semesteruttag samt räntebetalningar. Vi fortsätter med återköp av aktier under nästa kvartal.
Förbättrat resultat i Finland
Resultatet i den finska verksamheten ökade med 28 Mkr till 277 Mkr (249), framförallt drivet av lägre personalkostnader och högre effektivitet under den viktiga sommarperioden. Resultatförbättringen drivs även av en fortsatt positiv priseffekt år över år inom funktionsomsorg och socialpsykiatri, som dock motverkats av en viss negativ effekt av tidpunkterna för pris- och löneökningar inom äldreomsorgen jämfört med föregående år.
I slutet av september lade den finska regeringen ett förslag till parlamentet om att sänka bemanningskraven inom äldreboenden från 0,65 till 0,60 från och med januari 2025. Avtalsförhandlingar med anledning av ett sänkt bemanningskrav väntas slutföras innan årsskiftet. Vi är väl förberedda inför den väntade förändringen, och tror att reformen långsiktigt kommer att underlätta balansen på arbetsmarknaden för vårdpersonal i Finland.
Fortsatt uppgång i Skandinavien drivet av förvärv och egen regi
Resultatet i den skandinaviska verksamheten ökade med 48 Mkr till 164 Mkr (116), justerat för poster av engångskaraktär. Resultatförbättringen beror främst på förvärvet av Team Olivia Omsorg samt resultatförbättringar inom äldreboende i egen regi. Resultatet har, precis som tidigare kvartal 2024, påverkats negativt av avslutade entreprenadkontrakt.
Det är glädjande att se att förvärvet av Team Olivia redan ger ett viktigt bidrag till resultatet. Vi har arbetat intensivt sedan april för att integrera verksamheterna och bygga ett starkt team tillsammans. Sedan oktober är den nya organisationen på plats, och vi startar nu arbetet med att utveckla vår verksamhet inom funktionsomsorg och IOF.
Nya varumärken i Sverige inom funktionsomsorg och IOF
I slutet av september presenterade Attendo två nya varumärken inom Attendo Skandinavien – Unika för funktionsomsorg och Viljan för individ- och familjeomsorg. Till del är detta en följd av samgåendet med Team Olivia, som under lång tid arbetat med en diversifierad varumärkesportfölj. Men det markerar också en ny strategi och höjd ambition när det gäller dessa omsorgssegment där vi ser goda möjligheter att växa vidare.
Med de nya varumärken som bas får vi bättre möjligheter att profilera våra verksamheter mot viktiga målgrupper, samla våra erbjudanden och utveckla våra kompetenser. Samtidigt får verksamheterna bättre möjligheter att synas i nya egna kanaler. Det ger också Attendos verksamhet inom äldreomsorg i Sverige en exklusiv möjlighet att stärka sin position som det ledande varumärket inom särskilt boende och hemtjänst.
Ledande kundnöjdhet inom äldreomsorg i både Sverige och Finland
Ett av Attendos långsiktiga mål är att ha omsorgens nöjdaste kunder på de marknader där vi finns. I Sverige genomför Socialstyrelsen en årlig brukarundersökning, där äldre svarar på frågor om hur de upplever omsorgen. Årets undersökning visar en kraftig förbättring avseende nöjdheten med Attendo inom särskilt boende – från 75% 2023 till 81% 2024. Attendo har även fler enheter med 100% nöjdhet än tidigare år. Undersökningen visar att Attendo nu har en högre genomsnittlig nöjdhet inom särskilt boende än offentliga utförare (78%) i kommuner där vi bedriver verksamhet.
I Finland har Institutet för hälsa och välfärd (THL) under kvartalet presenterat sin andra nationella brukarundersökning avseende kundnöjdhet inom äldreomsorgen. Den genomsnittliga nöjdheten (Net Promoter Score, NPS) med Attendos verksamheter ökade till 40 från 31 i den förra mätningen (2022). Genomsnittet för branschen som helhet uppgick till 36 (36). Glädjande är också att Attendo nu har fyra omsorgsenheter på THLs nationella topp 10-lista över omsorgsenheter med högst kundnöjdhet i Finland.
Bättre omsorg till fler
Den offentliga ekonomin inom de kommuner och välfärdsregioner vi verkar är fortsatt ansträngd i såväl Finland som Sverige, vilket bland annat lett till att färre medborgare än normalt har beviljats plats på äldreboenden under det senaste året.
Under kvartalet presenterade Attendo Finland en omsorgsundersökning som visar en utbredd oro för tillgången till omsorg bland den finska allmänheten. Omkring 8 av 10 oroar sig för att det inte ska finnas omsorgstjänster till sig själva eller en nära anhörig med behov, och två tredjedelar oroar sig för att det istället är närstående som får ta hand om dem. En lika stor andel anser att det redan idag är personer som bor kvar hemma som egentligen borde erbjudas ett omsorgsboende.
Rapporten bekräftar att det finns ett stort glapp mellan den befintliga tilldelningen till omsorgsinsatser och vad allmänheten förväntar sig. Här kan Attendo som fristående utförare spela en viktig roll genom att bygga ny modern kapacitet och införa effektivare arbetssätt med hjälp av ny teknik så att de befintliga samhällsresurserna räcker längre. Det ligger väl i linje med vår långsiktiga ambition – att förse samhället med bättre omsorg som räcker till fler.”
Sammanfattning av det tredje kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 4 875 Mkr (4 488). Total tillväxt uppgick till 8,6 procent, varav organisk tillväxt var 2,2 procent.
- Leasejusterat rörelseresultat (EBITA) var 402 Mkr (346), motsvarande en marginal på 8,2 procent (7,7). Justerat för förvärvsrelaterade integrationskostnader samt avslutskostnader för Danmark uppgick resultatet till 420 Mkr, motsvarande en marginal på 8,6 procent.
- Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 536 Mkr (534), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 11,0 procent (11,9).
- Periodens resultat uppgick till 235 Mkr (230). Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,50 kr (1,43). Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,87 kr (1,45).
- Fritt kassaflöde uppgick till 91 Mkr (197).
- Antalet platser i Attendos boenden var vid periodens slut 21 225 (20 863). Beläggningsgraden i boenden var 86 procent (86).
Sammanfattning av perioden januari – september 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 14 102 Mkr (12 865). Total tillväxt uppgick till 9,6 procent, varav organisk tillväxt var 4,3 procent.
- Leasejusterat rörelseresultat (EBITA) uppgick till 726 Mkr (609), vilket motsvarar en marginal på 5,1 procent (4,7). Justerat för integrationskostnader samt avslutskostnader uppgick resultatet till 770 Mkr, vilket motsvarar en marginal på 5,5 procent.
- Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 1 127 Mkr (1 058), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 8,0 procent (8,2).
- Periodens resultat uppgick till 342 Mkr (318). Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,15 kr (1,97). Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 3,11 kr (2,48).
- Fritt kassaflöde uppgick till 310 Mkr (320).
Inbjudan till presentation
I samband med att kvartalsrapportens släpps hålls en webbsänd presentation kl 10:00 (CET) med Attendos VD Martin Tivéus och finanschef Mikael Malmgren.
Presentationen kan följas på följande webblänk:
https://ir.financialhearings.com/attendo-q3-report-2024
Analytiker och investerare har möjlighet att ställa frågor under presentation genom att ringa in. För kontaktuppgifter, vänligen skicka en förfrågan till: kommunikation@attendo.se
Rapporten samt övrigt informationsmaterial finns tillgängligt på:
https://www.attendo.com/
Attendo AB (publ)
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mikael Malmgren, Finanschef
Telefon: +46 8 586 252 00 I epost: mikael.malmgren@attendo.com
Stefan Svanström, Chef Samhällskommunikation Attendo
Telefon: +46 708 67 38 07 I epost: stefan.svanstrom@attendo.com
Denna information är sådan som Attendo AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 kl. 08.00 CET.
Attendo – det ledande omsorgsföretaget i Norden | I snart 40 år har Attendo haft som utgångspunkt att se, stödja och stärka människor med behov av omsorg i allt det vi gör. Förutom äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg till personer med funktionsnedsättningar samt individ- och familjeomsorg. Attendo har cirka 34 000 medarbetare och finns lokalt förankrat med omkring 800 verksamheter i Finland, Sverige och Danmark. Varje dag möter våra medarbetare tiotusentals kunder i deras vardag. Alla våra omsorgsinsatser utgår från Attendos gemensamma värderingar om omtanke, engagemang och kompetens.