Tanalys

Avida initierar sparåtgärder på motsvarande 200 miljoner kronor och inleder förhandlingar om personalminskningar med cirka 30 procent.

Avida ska vända förlust till vinst och för att bli framgångsrika jämfört konkurrenterna behöver bolaget se över kostnaderna och skapa en modern, effektiv organisation bättre anpassad efter bolagets nuvarande verksamhet.   

”Vi har för höga kostnader och för stor organisation givet den nuvarande storleken på vår affär, säger Mikael Johansson, Verkställande direktör på Avida. Dessutom har vi tyngts av kreditförluster som legat på en för hög nivå under en för lång tid. Vi behöver vidta åtgärder för att vända bolagets resultat från förlust till vinst och inleder därför sparåtgärder på motsvarande 200 miljoner kronor på årsbasis. Som en del av det ser vi behov av att minska antalet anställda, inklusive konsulter, med cirka 30 procent. En minskning som motsvarar cirka 65 heltidstjänster, inklusive redan gjorda minskningar sedan oktober 2024.”  

Det är främst Business to Consumer, Business to Consumer Operations, Credit samt bolagets IT-verksamhet i Sverige och Norge som berörs av effektiviseringarna.  

”Vi har en för stor organisation givet verksamheten och jämfört med våra konkurrenter”, säger Mikael Johansson. När vi medvetet under en längre tid minskat vår konsumentutlåning är det rimligt att även organisationen anpassas till de nya förutsättningarna.”  

Avida’s ägare har en stark tro på bolagets förmåga att vända trenden. Med hjälp av en tydlig strategisk plan, fokus på den nyligen förvärvade kreditkorts- och säljfinansieringsverksamheten samt den väl positionerade företagsverksamheten finns förutsättningarna på plats för att efter omställningen åter kunna växa affären. 

”Vårt företagserbjudande med factoringstjänster som grund och möjlighet att komplettera med företagslån är en lönsam affär för oss och något vi vill fortsätta att växa med på våra hemmamarknader i Sverige, Norge och Finland”, berättar Mikael Johansson. Den nyligen förvärvade kreditkorts- och säljfinansieringsverksamheten ger oss också en fantastisk plattform att växa vidare med så snart vi har integrerat den i Avida. Ett förvärv som våra ägare har varit i högsta grad drivande i att genomföra. De har även tillfört ytterligare kapital via höstens nyemission på cirka 866 miljoner kronor för att finansiera vår transformation.” 

De föreslagna förändringarna av Avidas organisation är föremål för sedvanliga fackliga förhandlingar.  

”Vår ambition är att hålla ett fortsatt högt tempo i den transformation som bolaget har inlett och att ha genomfört de föreslagna förändringarna före halvårsskiftet 2025”, avslutar Mikael Johansson. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael Grosche, Head of Communication and Investor Relations, telefon: +46 70 307 29 36, epost: michael.grosche@avida.se 

Om Avida

Avida är specialist inom kreditkort och konsumentlån samt finansiering för små- och medelstora tillväxtföretag. Vi erbjuder en sömlös kundupplevelse, både digitalt och personligt för våra kunder i Sverige, Norge och Finland.  Avida är sedan 2024 ute på en transformativ och spännande resa. Vid årsskiftet förvärvade vi kreditkortsverksamheten i Sverige och Norge från Santander Consumer Bank AS, samt den säljfinansieringsverksamhet som Santander Consumer Bank bedrivit i samarbete med Elkjøp i Norge och Elgiganten i Sverige. Den förvärvade verksamheten tillförde cirka 450 000 nya privatkunder.

Avida har huvudkontor i Stockholm och kontor i Oslo, Helsingfors och Stavanger. 

Avida står under tillsyn av Finansinspektionen. 

Exit mobile version