VD-ord
Bolaget har i sin kärnaffär mot trafikhuvudmän (dvs försäljning, installation, drift och service av trafikinformationsskyltar) haft en god utveckling under kvartalet med en ökande andel driftintäkter och stärkt bruttomarginal. De totala intäkterna är något lägre än jämförbar period under föregående år vilket förklaras av en stor engångsaffär av larmsystem för kärnkraftsanläggningar under 2023.
Efter en något avvaktande sommar, delvis relaterat till affärer som skjutits i tiden, såg bolaget en positiv utveckling på ordersidan i slutet av kvartalet där Axentia bland annat fick en större order från Storstockholms Lokaltrafik (”SL”). Det var den första ordern kopplat till det ramavtal Axentia tecknade under andra kvartalet med Region Stockholm avseende fortsatt samarbete kring digital trafikinformation med realtidsdisplayer och text-till-tal med låg strömförsörjning. Det är positivt att få möjligheten att fortsätta det långsiktiga samarbetet med SL och att introducera nästa generations informationsskärmar med realtid för att ytterligare öka attraktiviteten för kollektivtrafiken.
Perioden har i övrigt präglats av intensivt anbudsarbete, där många av anbuden har varit riktade mot de större trafikhuvudmännen i Europa. Det blir ofta en positiv bieffekt mot de mindre trafikhuvudmännen när de större städerna handlar upp avancerade informationssystem för kollektivtrafiken.
Det har dessutom varit en relativt mässintensiv period med många utställningar och mässor. Den största och viktigaste mässan för Axentia i kvartalet var InnoTrans i Berlin, en mässa som äger rum vartannat år och är en internationellt ledande mässa för transportteknologi med 170 000 besökare från 133 länder.
Utsikterna framöver ser fortsatt positiva ut, där Axentia ser att allt fler trafikhuvudmän investerar i informationssystem för kollektivtrafiken, vilket accentueras av utfasningen av 2G- och 3G-näten som skapar en ökad press på trafikhuvudmännen att investera i nyare tekniklösningar. Bolaget ser dock en tendens till större anbud, ofta kopplade till de större städerna, där processerna är binära och har en tendens att dra ut på tiden. Bolaget upplever ett positivt momentum där Axentia tilldelades ett strategiskt ramavtal i Paris efter utgången av kvartalet. Ett ramavtal är ingen garanti för volymbeställningar men sätter Axentia i en stark position och bolaget ser med tillförsikt på kommande anbudsprocesser. I samband med att marknaden växer märker Axentia också en ökad konkurrenssituation, varför det är viktigt att kontinuerligt utveckla vårt erbjudande till kunderna.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Klint (CFO)
E-mail: jk@axentia.se
Telefon: +46 (0)760-63 24 57
Dick Ollas, Managing Director
E-mail: do@axentia.se
Telefon: +46 (0)13 32 85 30
Denna information är sådan som Axentia Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 november kl. 08.00 CET.
Om Axentia
Axentia är ett svenskt företag och en global leverantör av realtidsdisplayer med låg strömförbrukning kollektivtrafik. Vi skapar möjligheter för både samhälle och människor att utvecklas – med kostnadseffektiva, hållbara produkter och systemlösningar. För mer information, besök www.axentia.se.