Connect with us

Marknadsnyheter

Bärgar-Berras tips inför jultrafiken

Published

on

I jultrafiken uppstår ofta den kanske sämsta kombination men kan tänka sig i trafiken: vinterväglag, mycket trafik, långa körningar och stress.

Efter mer än 40 år som bärgare har Bärga-Berra från TV-programmet Vägens Hjältar sett det mesta som kan hända i vintertrafiken.
–Det finns ett helt gäng små saker som kan vara skillnaden mellan ett litet problem och ett stort.

Efter den senaste tidens situationer med bilar som fastnat i snökaos på stora vägar är det lätt att tänka sig att det är det stora problemet i vintertrafiken. Men så är det inte menar Berra som kört bärgare i många år för Assistancekåren.

– Det händer såklart ibland, och det är tråkigt när det gör det. Men det vanligaste problemet är en avåkning eller en bil som bara dör. Och i en sådan situation är det stor skillnad om man är rätt förberedd. Man kan se det som att vara lite ”trafik-prepper”.

– Många problem hade kunnat undvikas eller minskas med små åtgärder.

Här är Berras 10 smarta tips inför jultrafiken.

1 – Ta det lugnt
Alla har sagt det men jag måste ändå börja där. Tar du det lite piano så minskar alla risker. Ligg aldrig för nära!

2 – Efterdra hjulmuttrarna
Det tar inte ens tre minuter att gå över hjulmuttrarna en extra gång innan du ger dig iväg på en längre resa. Men det är inte kul att stå med tre hjul vid en vägkant.

3 – Lär dig stänga av antispinn
Jag vet inte hur många gånger jag kommit till en bil som inte kommit ur fläcken på en liten hal fläck. Antispinn bromsar hjulen och det gör att du inte kan gunga loss. Nästan alla bilar har en knapp där du stänger av den funktionen. Lär dig var den sitter.

4 – Sopa bort snön på taket
Det är böter på att köra med tjockt snötäcke på taket. När bilen blir varm så släpper snön och kan blåsa rakt på rutan på bilen bakom. Eller så bromsar du och får ett helt lass snö i vindrutan som torkarna inte orkar med – Då blir du blind!

5 – Tanka eller ladda fullt innan du kör
Fyll din bil med el eller bränsle innan du kör. Du kan hamna i ett stopp innan den där macken eller laddstationen och då vill du veta att du kan hålla dig varm om det tar tid.

6 – Ladda telefonen
Många tänker att de kan ladda telefonen i bilen. Men med dött bilbatteri kan du inte ladda och utan laddad telefon är det svårt att nå bärgare. Har du en powerbank så ta med den. Och lägg in numret till din vägassistance i telefonen!

7 – Håll reda på var du är
Det finns inte alltid mobildata där du är. Kom ihåg vilken väg du är på och vilken ort du senast passerade. Då är det lättare att förklara för bärgaren var du är.

8 – Vätska & Värme
Fyll några flaskor med vatten o ha i bilen. Skulle du hamna i en driva så klarar du dig länge med bara vätska. Ha också några filtar i bagaget. Det betyder enormt mycket att kunna hålla värmen medan man väntar på hjälp efter en avåkning eller bilen har dött. Jag brukar rekommendera att man har några värmeljus o en tändare i handskfacket. Det ger värme nog att kunna göra skillnad. Släng in ett par stövlar också – det är trist att gå i lågskor i ett dike.
 

9 – Yxa, sand och skyffel
Ett liten skogsyxa är ett riktigt multiverktyg. Du kan slå in en bilruta och hjälpa någon, skära av ett bälte, ta hål på en airbag. Dessutom kan du använda den till att knacka på fälgkorset om du ska byta däck och hjulmuttrarna sitter fast. Och så kan du hugga av granruskor eller grenar och lägga under hjulen om det är halt och du inte kommer loss.
En påse sand får plats i reservhylsbaljan och en hopfällbar skyffel är värd sin vikt i guld

10 – Det du alltid ska ha med
Varningstriangel är krav enligt lag så den har ju alla. Men reflexväst och bogserlina ska man också ha tycker jag. Västen är lag i flera europeiska länder, bland annat Norge.  I Österrike och Italien måste man ha en per passagerare. Brandsläckare och första-hjälpen-kit ska du också ha – du kommer aldrig förlåta dig själv om du inte kan hjälpa någon i nöd.
 

Kloka julklappstips för dig som vill göra din vän säkrare i trafiken:

  • Varm o skön filt
  • Värmeljus och tändare
  • Gummistövlar
  • Liten skogsyxa
  • Hopfällbar snöskyffel
  • Reflexväst
  • Bilbrandsläckare
  • Första hjälpen-kit
  • Bogserlina

 

Ninni WesterlundPresskontakt010-550 10 25ninni.westerlund@assistancekaren.se

Assistancekåren är Sveriges stora organisation inom bärgning och vägassistans. Verksamheten ägs av fler än 100 lokala bärgningsföretag med verksamhet på fler än 145 bemannade stationer över hela landet. Totalt har Assistancekåren över 500 fordon och fler än 700 medarbetare från Ystad till Kiruna. Assistanskåren har egen assistansförsäkring och larmcentral som är bemannad dygnet runt. Verksamheten startades 1947 som världens första nationella verksamhet i sitt slag.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.