Connect with us

Marknadsnyheter

BCG definierar uppförandekod för införande av AI

Published

on

Artificiell Intelligens, AI, utgör ett av de områden där många svenska företag i dag gör stora investeringar. I takt med att användandet av AI blir mer utbrett uppstår nya typer av behov, till exempel ökat dataskydd, ökat behov av förståelse för hur AI:n faktiskt fungerar och skydd mot stereotypisering av människor baserat på till exempel kön och etnicitet.  Boston Consulting Group (BCG) har därför beslutat att formalisera tydliga riktlinjer för hur de ska rådge företag att arbeta med AI på ett ansvarsfullt sätt.

 – Vi har en skyldighet att säkerställa att de AI-lösningar som vi skapar åt våra klienter har tydlig effekt utan att samtidigt introducera risker som kan skapa oavsiktlig skada för människor eller samhällen, säger Andreas Lundmark, partner på BCG i Stockholm och ledare för BCG GAMMA i Norden.

AI får en allt större betydelse i företags transformation och utveckling, därmed även för de uppdrag BCG har för sina klienter. AI skapar nya fantastiska möjligheter inom i stort sett alla verksamhetsområden, med stor nytta både för bolagen själva och deras kunder. Samtidigt introducerar AI nya risker och etiska perspektiv att förhålla sig till och ha en beredskap för att hantera. 

BCG:s uppförandekod för arbete med AI är framtagen för att underlätta för såväl BCG själva som dess uppdragsgivare. Syftet är att säkerställa ett så effektivt och säkert arbete med AI som möjligt. 

– Våra kärnvärden är ansvarsfullt ledarskap, långsiktig hållbarhet och transparens. Det gäller i vårt arbete med företagsledare och ledningsgrupper runt om i världen, såväl som i utveckling av kraftfulla algoritmer och maskininlärning. Därför är det självklart att vi har en policy kring hur vi arbetar med AI, säger Andreas Lundmark, partner på BCG i Stockholm och ledare för BCG GAMMA i Norden.

Ansvarsfull AI handlar, enligt BCG, om mer än att bara bygga kraftfulla och robusta tekniska lösningar, det handlar också om att bygga förtroende hos anställda, företagsledare, klienter och samhället i stort.

– Ansvarsfullt användande av AI sträcker sig vidare även efter att AI-produkten är färdig och levererad. Problem kan uppstå från att underliggande data modifieras, ändras eller har kvalitetsproblem, eller när exempelvis affärskontexten ändras och modellen tappar relevans. Kärnan i vår hantering av AI är att möjliggöra för våra klienter att snabbt upptäcka problem eller förändringar för att kunna åtgärda dem effektivt, säger Andreas Lundmark.

Tre tips från BCG:s uppförandekod om hur företag kan arbeta ansvarsfullt med AI: 

1. Transparens och tydligt syfte

Säkerställ tydlighet i syfte och användningsområde. Gör en bedömning av algoritmens risker och konsekvenser (en så kallad Algorithmic Impact Assessment eller AIA) och dela den med berörda intressenter. BCG gör sina AIA-resultat tillgängliga för sina klienter genom att till exempel beskriva hur algoritmen fungerar, vilken data den använder, hur den fattar beslut och vad syftet med den är.

2. Dokumentation

Dela produktdokumentation kring AI med berörda parter. Det kan handla om exempelvis modellval, datakällor, valideringsstrategier, såväl som riskbedömning och hur risker har hanterats. BCG delar dokumentationen med sina uppdragsgivare.

3. Regelbundet rapporterande

Inför en regelbunden rapportering för arbetet med AI på produkt- och portföljnivå. Inom BCG kommer ett särskilt AI-råd ta fram en rapport varje år som belyser BCGs ansvarsfulla AI-program.

För att ta del av hela BCG:s uppförandekod för arbetet med AI, se nedan.

AI Code of Conduct

Se gärna filmen som beskriver BCG:s AI Code of Conduct.
 

Ulrika Engellau, presskontakt
Tel: 076 127 16 19
E-mail: engellau.ulrika@bcg.com

Om Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) är är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledare över hela världen för att tackla deras största utmaningar. Vi är marknadsledande i Norden och arbetar med bolag runt om i hela Sverige. I globala team med bred branschkompetens utmanar vi status quo och hjälper organisationer att växa, utvecklas och bidra till ett mer hållbart samhälle. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med över 90 kontor i fler än 50 länder. För mer information, vänligen se www.bcg.com. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

NOBA HOLDING AB (PUBL), NOBA GROUP AB (PUBL) OCH NOBA BANK GROUP AB (PUBL) ANTAR FUSIONSPLAN FÖR KONCERNINTERN FUSION

Published

on

By

Styrelserna i NOBA Holding, NOBA Group respektive NOBA Bank Group har idag, den 28 mars 2024, beslutat att anta en gemensam fusionsplan för en koncernintern fusion. Fusionen kommer att implementeras med NOBA Bank Group som övertagande bolag och NOBA Holding respektive NOBA Group som överlåtande bolag. NOBA Bank Group är ett helägt dotterbolag till NOBA Group som i sin tur är ett helägt dotterbolag till NOBA Holding. Samtliga aktieägare i NOBA Holding har godkänt fusionsplanen.

Fusionen genomförs i syfte att förenkla koncernstrukturen och förväntas medföra en förenklad administration samt minskade administrativa kostnader. Koncernens verksamhet kommer inte att påverkas av fusionen utan fortsätta att bedrivas oförändrad. Fordringar på de överlåtande bolagen kommer därmed automatiskt att övertas av NOBA Bank Group i samband med fusionen.

Genomförandet av fusionen är villkorat av bland annat erhållande av nödvändiga tillstånd och godkännanden från Finansinspektionen i förhållande till fusionen.

Fusionen förväntas implementeras under den andra hälften av 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

CFO/IR:

Patrick MacArthur, CFO, NOBA

Phone: +46 760 32 69 70

E-mail: ir@noba.bank

Om NOBA Bank Group

Med ett diversifierat erbjudande via de tre varumärkena Nordax Bank, Bank Norwegian och Svensk Hypotekspension och 2 miljoner kunder, har vi storleken, kunskapen och skalbarheten för att bidra till ökad finansiell hälsa för fler. NOBA samlar specialiserade, kundcentrerade finansiella erbjudanden som är hållbara för individen, banken och samhället, idag och imorgon. NOBA Bank Group AB (publ) (“NOBA”) ägs av Nordic Capital Fund IX, Nordic Capital Fund VIII samt Sampo. Idag har NOBA-koncernen cirka 630 anställda och är aktiva på 7 marknader.

Per 31 december 2023 uppgick utlåningen till allmänheten till 110,1 miljarder kronor (SEK) och inlåningen till 96,8 miljarder kronor (SEK).

Läs mer om NOBA och våra varumärken på www.noba.bank.

Denna information är föremål för informationsgivningskrav enligt Oslo Rule Book II – Issuer Rules. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 13.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mofast AB (Publ) ingår tillägg till avsiktsförklaring

Published

on

By

Mofast AB (Publ) har idag ingått tillägg till den avsiktsförklaring som offentliggjordes den 17 oktober 2023, kompletterades den 19 oktober 2023 genom en rättelse samt förlängdes den 21 december 2023. Tillägget till avsiktsförklaringen avser att ingåendet av bindande avtal och genomförandet av frånträde i transaktionen planeras att ske under andra kvartalet 2024, istället för under första kvartalet 2024 såsom tidigare meddelat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per Gebenius
Tf. VD och CFO
Telefon: +46 (0)72 587 54 16
Email:
post@mofastab.se

Jonas Blomquist

Styrelseordförande
Telefon: +46 (0)70 484 85 58

Om Mofast AB (Publ)

Mofast är ett fastighetsbolag med säte i Stockholm som äger, utvecklar och förvaltar samhälls- och bostadsfastigheter i Sverige. Bolagets kunder inkluderar privata omsorgsbolag, kommuner, landsting, myndigheter och privatpersoner. Fastighetsbeståndet är beläget i Sverige med fokus på attraktiva tillväxtregioner. Genom att utveckla befintliga fastigheter och projekt skapar Mofast mervärde i form av högre intäkter och ytterligare uthyrbar yta. Mofasts övergripande mål är att generera långsiktig och stabil riskjusterad avkastning genom välbelägna objekt med begränsade vakanser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Waystream får stororder från Skellefteå Kraft Fibernät AB

Published

on

By

Pressmeddelande den 28 mars 2024

Skellefteå Kraft har valt Waystream som leverantörer av access-switchar när de nu ska uppgradera sitt fibernät till nästa generation. Ordervärdet landar mellan 16-18 MSEK.

Skellefteå Kraft Fibernät är den ledande fiberleverantören i Skellefteå kommun med 33 000 anslutna hushåll, företag och offentliga verksamheter. De genomförde under 2023–24 en stor upphandling av access-switchar med tillbehör till deras nästa generations fibernät och vinnaren blev Waystream. Tidigare har Skellefteå Kraft använt sig primärt av utländska leverantörer. Valet av Waystream grundade sig i att Waystreams produkter lever upp till Skellefteås krafts höga krav på funktionalitet, säkerhet och pris i kombination med det stora fokus bolaget har på hållbarhet.

”Att leverera högkvalitativt internet till våra 33 000 kunder är det viktigaste för oss. Waystreams produkter erbjuder all funktionalitet som krävs för att kunna drifta vårt fibernät på ett säkert sätt de kommande åren. Produkterna är dessutom både energisnåla och har lång livslängd som hjälper oss att nå våra hållbarhetsmål. Pricken över i:et är att Waystream är en svensk leverantör, med personal, utveckling och produktion i Sverige med förnybar el vilket känns tryggt i det geopolitiska läget som vi nu befinner oss i,” säger Niklas Fryxell som är Teknikchef på Skellefteå Kraft Fibernät.

Fredrik Lundberg, vd på Waystream Group, välkomnar Skellefteå Kraft som ny kund:

”Vi är glada över att Skellefteå Kraft väljer Waystream för att uppgradera sitt fibernät till nästa generation och ser fram emot att hjälpa dem koppla upp Skellefteå kommun. Vi tror på ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete tillsammans med dem.”

Beställningen består av både access-switchar samt större volymer av tillbehör som SFP:er. Försäljningen går via återförsäljaren Telia Cygate.

Leveransen av produkterna kommer att ske löpande under det kommande halvåret.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Lundberg, VD 
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com 
 
Anna Idbrant, Presskontakt 
Tel +46 (0) 72 145 78 54. E-post anna.idbrant@waystream.com 

Om Waystream Group
Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på  www.waystream.com

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB. 

Om Skellefteå Kraft Fibernät AB
Skellefteå Kraft Fibernät driver på utvecklingen av förnybar energi genom investeringar och forskning. De är en av Sveriges största kraftproducenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi. Målet är att deras egen energiproduktion ska bli 100 procent förnybar.

Denna information är sådan som Waystream Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.