Tanalys

Bemötandet inom psykiatrin ett vanligt klagomål till Patientnämnden

Många unga patienter i den psykiatriska specialistvården upplever lång väntan och otillräcklig information. Det konstaterar Patientnämnden i Västra Götaland, som analyserat de vanligaste klagomålen under förra året.

Förra året tog Patientnämnden i Västra Götaland emot totalt 197 klagomål från patienter eller närstående till patienter som behandlats inom den psykiatriska specialistvården i Västra Götalandsregionen. I en ny rapport analyserar man nu 136 klagomål från patienter i åldrarna 20–29 år eller deras närstående.

Många av de som kontaktat oss är i gruppen unga vuxna och det är viktigt att beskriva deras perspektiv, unga människor som är i början av livet. I varje enskilt fall finns det ganska tunga händelser bakom och vi tror att ett enda klagomål kan skapa en förändring för många, säger Susanne Tedsjö, förvaltningschef patientnämndernas kansli.
 

Klagomål på kommunikation och tillgänglighet

Patientnämnden konstaterar att de vanligaste klagomålen till den psykiatriska specialistvården i Västra Götaland handlar om väntetider till nybesök, behandling, uppföljning, intyg och utredning. Det kan också vara svårt att få kontakt med sin vårdgivare, vilket kan få stora konsekvenser.

De här grupperna har inte alltid ork att bråka för att få sina rättigheter och det kan ge förödande konsekvenser. De är inte starka i den situationen och för den som mår dåligt finns det ganska många trösklar innan man ens söker vård, säger Susanne Tedsjö.

Ett annat genomgående tema är att patienterna inom den psykiatriska öppenvården ofta saknar tydlighet om behandling, medicinering, intyg, uppföljning och planering. Flera klagomål handlar om brister i hur generell information anpassas efter patientens specifika behov och önskemål.

Mer läsning: Nästan alla känner nån som mår psykiskt dåligt

 

Fakta: Patientnämnden

Patientnämnden är en fristående och opartisk instans som hjälper patienter att föra fram klagomål till vårdgivare inom offentligt finansierad hälso-, sjuk- och tandvård, kommunal hälso- och sjukvård samt skolhälsovård i Västra Götaland.

Utredarna gör inga medicinska bedömningar och de tar inte ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel, det är en fråga för verksamhetsansvariga i vården.

www.vgregion.se/patientnamnden

 

Kontakt vid frågor:

Presstjänsten VGR Koncernkontor, presstjansten@vgregion.se, 010-441 41 99

Exit mobile version