I september förra året utsågs Benjamin Dousa till ny bistånds- och utrikeshandelsminister och därmed svenska näringslivets röst ute i världen. När han gästade Digitala Influencer-podden gav han sin syn på vikten av ett innovationskraftigt och framåtlutat svenskt företagande.
– Man ser på Sverige på ett väldigt positivt sätt. Man vet att vi är världsledande, man vet att vi ligger långt fram innovationsmässigt, den gröna omställningen men också att svenska företag ofta tar med sig svenska värderingar och en svensk syn på alltifrån corporate governance till jämställdhet till platta organisationer och det vill man också få in i länderna, säger ministern i poddavsnittet.
Med sin ministerportfölj reser Benjamin Dousa jorden runt och träffar kollegor, företag och potentiella internationella samarbetspartners. Den för några år sedan så omtalade Sverigebilden är ett av verktygen som öppnar dörrar och intresserar de han träffar.
– När jag träffar andra biståndsministrar från andra länder eller utrikesministrar från länder där vi har ett stort omfattande biståndsengagemang, då tänker man ju så här, ja men då kommer nog 99 procent av mötet handla om just bistånd och pengar från Sverige. Men ofta handlar de mötena till stor del om att ”vi vill ha fler svenska företag på vår marknad, kan du hjälpa oss att få hit fler svenska företag”.
I podden pratar Dousa om svenskt företagande, bland annat lyfter han fram den inhemska konkurrenskraften som en styrka internationellt. Svenska företag tvingas accelerera sin innovationskraft och den gröna omställningen för att ens slå på hemmaplan – något som sedan blir till en USP globalt.
– Vi har så pass hård konkurrens här så det kräver att man är väldigt långt i framkant, säger ministern och pekar ut fler fördelar med svenskt näringsliv:
– Det är relativt lätt, jag vill såklart att det ska bli ännu lättare att starta företag i Sverige. Det kan vara ganska svårt ibland att växla upp och växa företaget, där borde regeringen och där ska regeringen göra det lättare. Vi har ett väldigt välfungerande ekosystem med investerare. Alltifrån affärsänglar som verkligen tar sig an högriskprojekt till venture capital-bolag till riskkapitalbolag.
Själv tog sig Benjamin Dousa fram som ett mittenalternativ inom MUF, Moderata ungdomsförbundet. Hans förmåga att ena falangerna inom ungdomsförbundet gjorde att han 2016 valdes som ordförande, en post han hade till och med 2020. Därefter har han verkat inom näringslivet.
Lärdomarna därifrån är några han gärna ser att andra kollegor hade delat.
– Jag tror att det borde vara åt båda hållen. Jag brukar uppmuntra många näringslivsföreträdare som jag träffar att ”ni borde ju också kandidera till kommunfullmäktige eller ställa upp i ett riksdagsval”. Gå med i ett parti oavsett vilket parti. Det hade syresatt politiken, gett den konkurrens men också bidragit till nya infallsvinklar, säger Benjamin Dousa.
Digitala Influencer-podden släpps på torsdagar och finns där poddar finns.
_______________________________
Fredrik Erlandsson
Kommunikatör
0703456423
fredrik.j.erlandsson@consid.se
Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har 43 kontor i sex länder; Sverige, Norge, Danmark, Polen, Tyskland och Finland. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, 2023 omsatte företaget strax över 2,56 miljarder och har runt 2000 anställda. Läs mer på www.consid.se.
Taggar: