FJÄRDE KVARTALET 2024
(Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år, om inget annat anges).
- Nettoomsättningen uppgick till 364,8 (297,8) miljoner kronor, en ökning med 67,1 miljoner kronor, eller 23 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 24 %).
- Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 270,3 (220,0) miljoner kronor, en ökning med 23 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 24 %).
- Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 91,7 (76,4) miljoner kronor, en ökning med 20 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 21 %).
- Rörelsekostnaderna uppgick till 155,1 (144,9) miljoner kronor, en ökning med 10,3 miljoner kronor (7 %). Det förekom inga jämförelsestörande poster i kvartalet.
- Rörelseresultatet ökade med 28 % till 103,4 (80,5) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 28 % (27 %).
- Det förekom inga jämförelsestörande poster i kvartalet.
- Resultat efter skatt uppgick till 81,9 (67,4) miljoner kronor, en ökning med 22 %.
- Resultat per aktie uppgick till 0,81 (0,67) kronor före och efter utspädning[1].
- Kassaflödet uppgick till 99,3 (100,2) miljoner kronor.
- Likvida medel uppgick den 31 december 2024 till 1 224,0 (1 544,2) miljoner kronor.
Väsentliga händelser fjärde kvartalet 2024
Den 4 november meddelade BioGaia att Anatom Holding AG, ett investmentbolag baserat i Schweiz, har förvärvat 4 979 813 B-aktier i BioGaia AB efter utträdet från fonden EQT Public Value.
Den 5 december meddelade BioGaia lanseringen av BioGaia Gastrus PURE ACTION, en clean label-produkt med dubbel styrka och FODMAP-vänlig probiotika, utvecklad för att stödja personer med känsliga magar.
JANUARI – DECEMBER 2024
(Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år, om inget annat anges).
- Nettoomsättningen uppgick till 1 422,7 (1 296,5) miljoner kronor, en ökning med 126,2 miljoner kronor, eller 10 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 11 %).
- Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 1 093,3 (1 013,5) miljoner kronor, en ökning med 8 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 9 %).
- Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 321,3 (275,2) miljoner kronor, en ökning med 17 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 18 %).
- Rörelsekostnaderna uppgick till 607,4 (507,1) miljoner kronor, en ökning med 100,3 miljoner kronor (20 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 9 % till 553,1 (505,9) miljoner kronor.
- Rörelseresultatet minskade med 4 % till 423,4 (443,1) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 30 % (34 %).
- Justerat rörelseresultat ökade med 8 % till 477,6 (444,2) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 34 % (34 %).
- Jämförelsestörande poster omfattar främst en nedskrivning hänförlig till förvärvet av MetaboGen om 51,2 miljoner kronor. Vidare omfattar jämförelsestörande poster även domstolskostnader i samband med avslutandet av distributionsavtalet i Italien om 2,1 miljoner kronor.
- Resultat efter skatt uppgick till 351,4 (365,4) miljoner kronor, en minskning med 4 %.
- Resultat per aktie uppgick till 3,48 (3,62) kronor före och efter utspädning[1].
- Kassaflödet uppgick till -330,6 (66,6) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 696,8 (292,8) miljoner kronor.
- Styrelsen föreslår att den kommande årsstämman den 7 maj 2025 godkänner en ordinarie utdelning i enlighet med policyn om 1,95 (1,90) kronor per aktie, plus en extra utdelning om 4,95 (5,00) per aktie, vilket ger en total utdelning om 6,90 (6,90) kronor per aktie, motsvarande 698,0 (696,8) miljoner kronor.
- Styrelsen föreslår vidare en avsättning till Stiftelsen för att förebygga antibiotikaresistens om 5,0 (4,4) miljoner kronor.
Väsentliga händelser efter fjärde kvartalets utgång 2024
Den 16 januari meddelade BioGaia att bolaget hade avslutat distributionsavtalet med sin partner i Frankrike för att i stället bedriva direktförsäljning.
Den 4 februari meddelade BioGaia att resultaten för fjärde kvartalet skulle överträffa marknadens förväntningar.
[1] Nyckeltal definierat enligt IFRS. För definition av övriga nyckeltal se sidan 17 i den fullständiga rapporten.
VD HAR ORDET
Ytterligare ett år med stark tillväxt
Under mitt första år på BioGaia har jag upplevt styrkan i bolagets affärsplattform och distributionsnätverk, bolagets mycket goda anseende i den medicinska världen och styrkan i BioGaias varumärke. Jag ser möjligheter och utmaningar, liksom vägen framåt för att upprätthålla en fortsatt stark tillväxt på lång sikt. 2024 har varit ett dynamiskt år som har gett mycket, och även ett år då vi har skapat nya tillväxtmöjligheter för verksamheten.
När vi stänger böckerna för 2024 kan vi stolt säga att vi har uppnått ytterligare ett år av stark tillväxt, där alla regioner redovisar positiva resultat. Detta trots externa ekonomiska och geopolitiska utmaningar, liksom annan global osäkerhet. Nettoomsättningen för 2024 uppgick till 1 422,7 miljoner kronor, motsvarande en stabil ökning på 10 % jämfört med föregående år. Justerat för valutaeffekter var ökningen var 11 %. För fjärde kvartalet uppgick nettoomsättningen till 364,8 miljoner kronor, en ökning om 23 % (24 % exklusive valutaeffekter) och en rörelsemarginal på 28 % (27 %). Viktigt att notera är att vi har upprätthållit stabila rörelsemarginaler samtidigt som vi fortsätter investera i att expandera vår direktdistributionsverksamhet till över 30 % av försäljningen, vilket förstärker grunden för en hållbar tillväxt.
Ökat intresse för våra vuxenprodukter med fortsatt styrka i vårt segment för barnhälsa
Segmentet barnhälsa uppvisade en stabil tillväxt med en ökning på 8 % under året, där både Protectis droppar och Protectis tuggtabletter ökade. Vårt segment vuxenhälsa ökade med 17 % med enastående resultat för våra produkter Prodentis och Gastrus tabletter. Inom vuxenverksamheten kommer vi att fortsätta fokusera på områdena maghälsa och munhälsa där vi ser en ökad möjlighet till marknadspenetration för våra produkter.
Tillväxt i regionerna med ett starkare resultat i APAC och Americas
Under 2024 uppnådde vi en betydande tillväxt inom e-handel på de flesta av våra viktigaste marknader. I USA levererade vi utmärkta resultat och ett stabilt genomförande under kvartalet och för året, trots utmaningar till följd av att Nestlé upphörde med licensieringen av BioGaias produkt (Baby Drops) under 2023. I Kanada har vår e-handel också noterat en betydande tillväxt, särskilt genom Amazon. Vi har sett en stark uppgång i försäljningen av Prodentis i Kanada under hela året och under kvartalet.
I APAC-regionen driver vi på ett liknande sätt e-handeln genom effektiv digital marknadsföring och framgångsrika kampanjer, särskilt i Sydkorea och Kina. Vi lanserade med framgång våra direktmarknader i Australien och Nya Zeeland, och på knappt ett halvår har de redan rönt framgångar. Protectis droppar finns nu tillgängliga på större apotek och i livsmedelsbutiker, och deras bevisade effekt och säkerhet har tagits väl emot av läkare och barnmorskor.
Latinamerika redovisade goda resultat för fjärde kvartalet med stöd av en ökad försäljning i Brasilien, tack vare effektiva produktlanseringar och ökat arbete med marknadsföring. Generellt har region Latinamerika uppnått tvåsiffrig tillväxt både för kvartalet och året.
Region Europa, Mellanöstern och Afrika uppnådde en stark tillväxt under kvartalet och en lägre tillväxt under året, trots utmaningarna som kvarstår på vissa marknader. I Italien har vi upplevt förseningar i övergången avseende vår lokala distributör, Recordati, och en ökning av konkurrensen på den lokala marknaden. Vi har nu tagit fram en tillväxtplan i samarbete med vår italienska partner och är i full gång med att genomföra den. I Frankrike avslutade vi nyligen vårt distributionsavtal med vår lokala samarbetspartner och förbereder oss för att bedriva verksamheten direkt senare i år. Storbritannien fortsätter växa, med utökad distribution till grossister och apotek som Boots. Finland växer starkt och tar marknadsandelar – vi är marknadsledande inom probiotiska droppar för spädbarn och maghälsa.
Gastrus uppvisar effektiv minskning av IBS-symtom
Vi har under året publicerat kliniska studier som visar att vår produkt inom maghälsa, Gastrus, en kombination av två L. reuteri-stammar, på ett effektivt sätt kan förbättra symtomen på IBS (irritable bowel syndrome). En studie som genomfördes i Mexiko och Chile med 140 deltagare bekräftade en tydlig förbättring av IBS-symtomen och minskad oro efter sex veckors behandling. Den andra studien, som genomfördes i Sverige med 75 deltagare med IBS-D, visade att Gastrus minskade inflammation, ett viktigt symtom på tillståndet. IBS är en vanligt förekommande sjukdom som drabbar över 10 % av världens befolkning, och att kunna behandla symtomen är helt avgörande för en högre livskvalitet.
Produktlansering inom maghälsoprodukter för vuxna
Under fjärde kvartalet lanserade vi BioGaia® Gastrus® PURE ACTION, en clean-label-kapsel som är lätt att svälja och som är en FODMAP-vänlig formulering, utvecklad för att stödja personer med icke tillgodosedda behov. Produkten, som är baserad på de patenterade probiotiska stammarna L. reuteri DSM 17938 och L. reuteri ATCC PTA 6475, stödjer personer som ibland har problem med matsmältningen och personer med känsliga magar. Den är veganvänlig och fri från sötningsmedel, laktos och gluten. Det här tillskottet till BioGaias portfölj är ett bra komplement BioGaia® Gastrus® tuggtabletter och erbjuder ytterligare en kliniskt bevisad lösning för förbättrad maghälsa och livskvalitet.
Bygga förtroende genom dubbel marknadsföring: hälso- och sjukvårdspersonal och konsumenter
I år stärkte vi vår dubbla marknadsföringsstrategi som drar nytta av både medicinsk marknadsföring och marknadsföring som riktar sig till konsumenter. Genom att använda dessa kompletterande metoder förmedlar vi på ett effektivt sätt de vetenskapliga fördelarna med våra produkter samtidigt som vi ökar varumärkeskännedomen och bygger upp förtroendet bland såväl hälso- och sjukvårdspersonal som konsumenter.
Vi har deltagit i ledande medicinska kongresser för att öka varumärkeskännedomen, stärkt vårt globala nätverk av forskare och hälso- och sjukvårdspersonal, utbildat intressenterna om hälsofördelarna med probiotika och även visat upp vår forskning och våra produkter. De viktiga kongresser där vi hade en tydlig närvaro var bland annat Probiotics, Prebiotics, Postbiotics in Pediatrics (PPPP), European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition (ESPGHAN), United European Gastroenterology (UEG), World Congress of Pediatric Gastroenterology, Hepatology, and Nutrition (WCSPGHAN) och European Pediatric Association (EPA/UNEPSA).
För att öka den globala varumärkeskännedomen och öka konverteringsgraden bland kunderna tog vi fram en ny, omfattande digital konsumentkampanj under 2024. Det här globala initiativet, som utvecklades i nära samarbete med ett flertal av våra direktmarknader, lyfter fram två viktiga produktområden: maghälsa och munhälsa, vilket stödjer vårt åtagande att förbättra välmåendet över hela världen.
En stabil grund för hållbar tillväxt
Vi behåller vårt fokus på att bygga upp BioGaia till en starkare global verksamhet. Investeringar i banbrytande forskning om biotika, ny produktutveckling, kommersiella aktiviteter, digital transformation, konsumentinsikter och optimering av verksamheten understödjer vår strategi. Vårt åtagande att leverera långsiktigt värde genom innovation, riktad marknadsföring och hållbar tillväxt står fast.
Theresa Agnew
Koncernchef och VD, BioGaia
12 februari, 2025
För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://www.biogaiagroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/finansiella-rapporter
Telefonkonferens:
Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående delårsredogörelsen som kommer att hållas idag, 12 februari 2025 kl. 09:30 med VD Theresa Agnew och CFO Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här: https://financialhearings.com/event/50228.
Följ oss:
Prenumerera på BioGaias pressmeddelanden här
LinkedIn här
Kontaktpersoner:
Alexander Kotsinas, Finansdirektör
Epost: alexander.kotsinas@biogaia.com
Telefon: +46 735 00 11 11
Mikaela Idermark Stern, Kommunikationschef
Epost: mikaela.idermark.stern@biogaia.com
Telefon: +46 730 95 61 50
Om BioGaia
BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaiagroup.com
Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 februari 2025 kl. 08:00.
Taggar: