Tanalys

Bokus vill påminna om läsning bortom POV och #FORYOU i jul

Med ett oredigerat SoMe-flöde som annonskampanj vill Bokus påminna ungdomar om glädjen att få läsa en bra bok, och att upptäcka världar de annars inte fått tillgång till.

Enligt undersökningar är svenska ungdomar alldeles för dåliga på läsförståelse, och trots uppmärksamhet i media och bland politiker verkar trenden inte vända. Sociala medier är en anledning. De lockar till scrollning och snabb underhållning och läsningen får stå tillbaka. Det är avstampet när Bokus annonserar inför julen.

I annonsen har ett flöde hämtats rakt upp och ner från en 13-årings sociala medie-flöde och lagts in i formen av en boksida. Detta speglar de tvära vändningar och ett ofullständigt språk som sociala plattformar ofta erbjuder.

Kampanjen går under december i print och utomhus i DN, SvD samt i Stockholms tunnelbana, och är framtagen tillsammans med Åkestam Holst NoA.

För ytterligare information, vänligen kontakta Maria Backlund, Marknadschef på Bokus via maria.backlund@bokusgruppen.com

Exit mobile version