Ökad jämställdhet i Sveriges 24 distriktsstyrelser. Det är målet med projektet ”Styrelselyftet”, som Svenska Fotbollförbundet och Carlsberg nu lanserar tillsammans. Målet är att minst 40 procent kvinnor ska sitta i styrelserna senast år 2027.
– Distriktsstyrelserna är ryggraden för svensk fotboll, och därför är det viktigt att vi aktivt jobbar för en styrelsemiljö som ska spegla ett jämställt samhälle. Vi vill ha fler kvinnor, som stannar längre, i våra styrelser, säger Andrea Möllerberg, generalsekreterare på SvFF.
Svenska Fotbollförbundet och Carlsberg har sedan tidigare arbetat tillsammans inom inkludering och jämlikhet. Arbetet fördjupas nu ytterligare med ”Styrelselyftet” och kommer vara i fokus i det förlängda partnerskapet som sträcker sig från 2024 till och med 2026.
– Vi är övertygade om att mångfald inte bara berikar oss, utan också är en förutsättning för att skörda nya framgångar tillsammans. Carlsberg Sverige arbetar aktivt för att bygga en bredare organisation med fler perspektiv och erfarenheter – hos oss och hos våra partners. Tillsammans med Svenska Fotbollförbundet tar vi nu ett viktigt steg på vägen mot en ännu mer inkluderande framtid och ett mer jämställt styrt fotbollssverige, säger Peter Hammarstedt, vd Carlsberg Sverige.
Carlsberg finansierar och genomför ”Styrelselyftet” tillsammans med SvFF. Det innebär initialt att 35 kvinnor, aktiva inom distriktsstyrelserna, från 18 olika distrikt kommer att ta del av specialanpassade utbildningar inom styrelsearbete, inspirationsföreläsningar, nätverkande och utbyte av erfarenheter. Detta för att stärka engagemanget för, och insikten i, distriktsstyrelsernas arbete.
– Distriktsstyrelserna är en viktig och levande del av svensk fotboll. Genom en satsning som ”Styrelselyftet” kan vi på ett ytterligare sätt arbeta för att nå våra jämställdhetsmål. Vi hoppas att ”Styrelselyftet” ska generera konkreta resultat i fler kvinnor som stannar längre i våra distriktsstyrelser, säger Andrea Möllerberg, generalsekreterare på SvFF.
För mer information, kontakta:
Casper Danielsson, kommunikationschef Carlsberg Sverige,
casper.danielsson@carlsberg.se, 070 305 47 33
Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, läsk och mineralvatten. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Carlsberg, Falcon, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero and Beyond.