Tanalys

Cisions rapport State of the Media 2021 visar nya trender mellan journalister och kommunikatörer

Cision släppte i dag den svenska versionen av den globala journalistundersökningen State of the Media 2021, en rapport där 2 700 journalister från 15 olika länder runtom i världen deltagit för att bilda en förståelse om de stora utmaningar journalistiken står inför på en global nivå samt hur relationen med kommunikatörer kan förbättras och utvecklas.

Rapporten innehåller: 

Läs hela rapporten här

Viktiga slutsatser: 

Det globala medielandskapet utvecklas i form av fragmenterad nyhetskonsumtion 24/7, minskande nyhetsredaktioner och tillströmningen av icke-traditionella influencers”, säger Maggie Lower, Chief Marketing Officer på Cision. “Efter ett år olikt alla andra har relationen mellan journalister och kommunikatörer, men även teknikerna de använder för att distribuera innehåll, blivit allt viktigare. Kommunikationsavdelningar som inte jobbar datadrivet med newswires för att guida och framhäva sina kampanjer löper risk att bli omsprungna när de kämpar för att få sina berättelser hörda. 

METOD

Cisions undersökning State of the Media 2021 genomfördes mellan den 1 februari och den 1 mars 2021. Enkäten mailades till medlemmar i Cisions mediedatabas, som granskas av företagets researchteam för att verifiera de olika yrkesrollerna för journalister, influerare och bloggare. Enkäten har också varit tillgänglig för journalister hos PR Newswire for Journalists. Årets enkät hade 2 746 respondenter i 15 länder: USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Finland, Sverige, Italien, Spanien, Portugal, Brasilien, Mexiko, Korea, Vietnam och Malaysia.

Enkäten översattes och lokalanpassades för varje land och resultaten i rapporten visar globala resultat.

* Vissa diagram i rapporten inkluderade inte Asien och Stillahavsregionen.

Mediekontakt:

Oskar Larsson
Content Marketing Manager

 +46 8 507 410 41
oskar.larsson@cision.com

Om Cision

Cision är en globalt ledande leverantör av teknologi och lösningar inom kommunikation, marknadsföring och hantering av sociala medier. Cision hjälper företag och organisationer att identifiera, interagera och kommunicera med kunder och beslutsfattare för att driva affärsresultat. PR Newswire, ett nätverk bestående av över 1.1 miljard mediekontakter, djupgående bevakningslösning, medieanalys samt Falcon.io:s sociala medie-plattform utgör framstående delar av Cisions olika lösningar. Utöver det ingick Cision nyligen i ett definitivt avtal om att förvärva Brandwatch. Cision har kontor i 24 länder runtom i världen. För mer information om Cisions lösningar, besök www.cision.se och följ @CisionSverige på Linkedin. 

Exit mobile version