Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlsons niomånadersrapport 2022/23

Published

on

Fortsatt tillväxt och hög takt i förändringsarbetet 

Tredje kvartalet 1 november till 31 januari

  • Försäljningen ökade med 4 procent till 2 954 Mkr (2 831), en organisk ökning om 2 procent
  • Försäljningen online ökade med 4 procent till 343 Mkr (329)
  • Rörelseresultatet uppgick till 215 Mkr (378).
    Exklusive tidigare kommunicerade engångskostnader uppgick rörelseresultatet till 334 Mkr (378)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 7,3 procent (13,3)
  • Nettoskuld/EBITDA (12 mån) exkl IFRS 16 uppgick till -0,1 ggr (-1,1)
  • Resultat efter skatt uppgick till 158 Mkr (287)
  • Vinst per aktie uppgick till 2,50 kr (4,53)
  • Beslutad utdelning har betalats ut under kvartalet med 412 Mkr (det andra av två utbetalningstillfällen)

Nio månader – 1 maj till 31 januari

  • Försäljningen ökade med 3 procent till 7 248 (7 004), en organisk ökning om 1 procent
  • Försäljningen online ökade med 11 procent till 834 Mkr (750)
  • Rörelseresultatet uppgick till 312 Mkr (729). Exklusive tidigare kommunicerade engångskostnader och kostnader för avveckling av verksamheten i Storbritannien uppgick rörelseresultatet till 466 Mkr (704 Mkr exklusive engångsutbetalning från Fora)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 4,3 procent (10,4)
  • Resultat efter skatt uppgick till 204 Mkr (538)
  • Vinst per aktie uppgick till 3,21 kr (8,49)

Händelser efter rapportperiodens slut

  • Försäljningen i februari ökade med 1 procent till 541 Mkr (534), en ökning om 2 procent organiskt
  • Försäljningen online i februari minskade med 5 procent till 60 Mkr (63)
     

Vd Kristofer Tonström kommenterar tredje kvartalet 2022/23:

Det tredje kvartalet under verksamhetsåret 2022/23 bekräftade relevansen inom viktiga delar av vår affär. Clas Ohlsons position som en uppskattad juldestination befästes med en god försäljningsutveckling i november och december, i en i övrigt svag detaljhandelsmarknad. I januari när kunderna ville inleda det nya året med ordning och reda i hemmet hade vi helt rätt sortiment på hyllan. Totalt sett ökade försäljningen med fyra procent under kvartalet och den organiska försäljningsökningen var två procent.

En bra position i rådande marknadsläge

Att förenkla hemmafixet för kunderna är en fortsatt gynnsam position när fler väljer att ta hand om och reparera sådant de redan har. Efterfrågan på produkter och kunskap om energibesparing är fortsatt hög, liksom för produkter som minskar matsvinn och sänker matkostnaderna. Förutom att driva försäljning är det helt i linje med vår hållbarhetsagenda och ambitionen att hjälpa kunderna att spara pengar och leva mer hållbart. Kunderna blir också alltmer positiva till upplevelsen av Clas Ohlson. Den redan höga kundnöjdheten ökade även detta kvartal till NPS 57, produktomdömena var på fortsatt hög nivå, 4,4 på en femgradig skala, och i relation till lågprisaktörerna i branschen har vår ledande prisposition ytterligare förbättrats.

Tillväxtstrategi med kunden i fokus

Lojalitetsprogrammet Club Clas har nått en ny milstolpe genom att nu ha passerat fem miljoner medlemmar. Nio av tio av dessa medlemmar är aktiva och de mest lojala står idag för den största delen av vår lönsamhet och tillväxt. Särskilt glädjande är den starka medlemstillströmningen i Finland där antalet aktiva medlemmar ökat med mer än
50 procent under det senaste året som en del av tillväxtplanen. Vidare har utvecklingen för både trafik och försäljning varit bra i många butiker, men fortsatt med variationer beroende på läge. Med fem butiker färre netto jämfört med föregående år lyckades vi ändå öka den totala försäljningen under kvartalet. Vi ser det som ett kvitto på det kloka i att fortsätta att optimera butiksnätet och säkerställa att Clas Ohlson finns där kunden är och med förutsättningar för varje butik att bidra till lönsamhetsmålen. Även om tillväxten online i kvartalet inte nådde eftersträvad nivå stod den sig relativt väl jämfört med en i övrigt svag e-handelsmarknad. E-handeln kommer att fortsätta vara en viktig tillväxtdrivare för Clas Ohlsons totala försäljning de kommande åren.

En enklare verksamhet driver hållbar och lönsam tillväxt

Vi har fortsatt ett starkt fokus på lönsamhet och de tidigare kommunicerade åtgärderna för kostnadsbesparingar har genomförts enligt plan. Engångskostnader om 119 miljoner kronor kopplade till minskning av personalstyrkan på våra kontor och utrangering av IT-system ingår därmed i rörelseresultatet, som i tredje kvartalet summerade till 215 miljoner kronor (378). Rörelsemarginalen uppgick till 7,3 procent (13,3). Liksom tidigare har höga inköps- och transportkostnader och en svag svensk krona påverkat bruttomarginalen negativt. De globala transportpriserna har snabbt fallit tillbaka under senare tid men det osäkra ekonomiska läget och kostnadsinflationen innebär att vi även fortsättningsvis kommer att ha ett stort fokus på att effektivisera våra processer och reducera kostnader. Ett exempel på detta är hur vi med en mer kostnadseffektiv organisation breddat inköpsarbetet till fler tillverkningsmarknader. Detta arbete ger oss ännu bättre möjligheter att erbjuda rätt kvalitet och pris till våra kunder framöver. Det finns dessutom en ytterligare potential för en effektivare lagerhantering framöver då de stora störningar i de globala logistikkedjorna som uppstod under pandemin nu har upphört. Det innebär att vi har kunnat återgå till mer normala ledtider för orderläggning och leveranser.

Fokus på sådant vi själva kan påverka

Avslutningsvis vill jag framhålla alla goda insatser från våra medarbetare som i en tuff detaljhandelsmarknad lyckats bibehålla fokus på sådant vi själva kan påverka. Genom att konsekvent jobba med basen i verksamheten som kundmötet, sortimentet, tillgängligheten och värde för pengarna skapar vi kund- och aktieägarvärde både idag och imorgon. Ett annat viktigt område som vi själva kan påverka är hållbarhetsarbetet där vi nyligen höjt ambitionerna ytterligare. Vårt långsiktiga mål om att vara klimatneutrala över hela värdekedjan år 2045 består, men vi har nu också beslutat att redan om tre år, dvs år 2026, vara klimatneutrala i vår egen verksamhet.

Nu ser vi fram emot en vår där vi fortsätter att stärka kunderbjudandet i de viktigaste destionationskategorierna, som till exempel belysning, verktyg och utrustning för hemmafixet, både inne och ute. Välkommen till Clas Ohlson i vår!

Webbsänd presentation idag kl. 09.00

Vd och koncernchef Kristofer Tonström och Ekonomi- och finansdirektör Pernilla Walfridsson kommenterar rapporten idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.

Om du önskar delta via webcasten gå in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor. about.clasohlson.com/q3-2022-2023

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. Länk telefonkonferens.

Efter presentationen kommer inspelad version finnas tillgänglig på about.clasohlson.com/rapporter.

För mer information, vänligen kontakta: 
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

 

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 mars 2023 klockan 07:00.
 

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i lnsjön, Dalarna. ldag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8,8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi förenklar hemmafixet for alla på ett ansvarsfullt sätt på about.clasohlson.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Besqab AB (publ) avnoteras och sista dag för handel är den 11 april 2024

Published

on

By

Besqab AB (publ) (”Besqab” eller ”Bolaget”), har genom pressmeddelande den 26 mars 2024 kommunicerat att Bolaget ansökt om avnotering av Bolagets aktier från Nasdaq Stockholm.

Nasdaq Stockholm har nu godkänt Besqabs ansökan om avnotering och beslutat att sista dag för handel med Bolagets aktie på Nasdaq Stockholm blir den 11 april 2024.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Christina Durling, kommunikationschef, christina.durling@besqab.se, 08-409 416 26

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktperson, för offentliggörande den 28 mars 2024 klockan 12:45 (CET).

Besqab utvecklar bostäder i eftertraktade lägen i Stockholm och Uppsala. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder och vårdboenden. Besqab grundades 1989 och företagets aktie (BESQ) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2014. Mer information på www.besqab.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckegård Group AB offentliggör bokslutskommuniké för 2023

Published

on

By

Lyckegård Group AB offentliggör härmed bokslutskommuniké för 2023. Nedan följer en kort sammanfattning av rapporten.

 

Perioden oktober-december 2023

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 33 057 (15 850) TSEK
  • Koncernens justerade EBITDA resultat uppgick till -16 135 (-6 457) TSEK
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till -35 693 (-11 438) TSEK
  • Koncernens soliditet uppgick till 35% (54)

 

Perioden januari-december 2023

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 165 190 (54 304) TSEK
  • Koncernens justerade EBITDA resultat uppgick till -9 415 (-9 626) TSEK
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till -44 497 (-22 285) TSEK
  • Koncernens soliditet uppgick till 35% (54)

 

Händelser under oktober-december 2023

  • Bolaget lanserar en vidareutvecklad Cameleon på världens största lantbruksmässa
  • Byter Certified Adviser och Likviditetsgarant till Carnegie Investment Bank AB (publ)
  • Valberedning i Lyckegård utses
  • Lyckegård Group genomför att antal legala förändringar

 

Händelser efter periodens slut

  • Genomför strategisk översyn av affärsområde Soil & Seed samt säger upp VD
  • Ingår avtal om villkorad överlåtelse av 80% av aktierna i Lyckegård Soil & Seed AB
  • Kallar till extra bolagsstämma den 28 mars
  • Utser Kent Stenberg som ny VD för koncernen
  • Frånträder ägandet av 80% av aktierna i Lyckegård Soil & Seed AB
  • Upptar kortfristiga lån på 17 750 TSEK från personer närstående bolaget

 

tf VD Daniel Nilsson:

Det har varit ett intensivt första kvartal 2024, men efter de förändringar som skett är detta början på en lönsam tillväxtresa med bevattning i fokus, ett område som förväntas växa organiskt med 15% årligen de närmsta åren. Vi är väl positionerade för att kapitalisera på denna tillväxt!

 

 

Bokslutskommuniké 2023 och övriga finansiella rapporter finns att tillgå på https://lyckegard.com/ir/finansiella-rapporter/

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Nilsson, tf VD, Lyckegård Group AB

Telefon: +46 (0)70 256 67 05

E-post: daniel@lyckegard.com

 

 

Denna information är sådan som Lyckegård Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024, klockan 12:44 CEST.

 

 

Certified Adviser

Carnegie Investment Bank AB (publ)

Continue Reading

Marknadsnyheter

Viaplay Group publicerar Års- & hållbarhetsredovisningen för 2023

Published

on

By

Viaplay Group har idag publicerat sin Års- & hållbarhetsredovisning för 2023. Rapporten sammanfattar Koncernens finansiella resultat för 2023, samt dess hållbarhetsarbete, och ger en översikt av Koncernens strategi och mål.

Års- & hållbarhetsredovisningen för 2023 finns tillgänglig på svenska och engelska här.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Viaplay Group AB (publ) är Nordens ledande underhållningsleverantör. Vår streamingtjänst Viaplay är tillgänglig i varje nordiskt land, samt i Nederländerna och Polen, och vårt innehållskoncept Viaplay Select finns på partnerplattformar världen över. Vi har även TV-kanaler på de flesta av våra marknader, och radiostationer i Norge och Sverige. Våra talangfulla medarbetare kommer till jobbet varje dag med en passion och ett tydligt uppdrag att underhålla miljontals människor med vårt unika erbjudande av lokalt relevant berättande, vilket inkluderar direktsänd premiumsport, filmer, serier och musik. Vårt syfte är att växa vår affär på ett lönsamt och ansvarsfullt sätt, och att leverera hållbart värde för alla våra intressenter. Viaplay Group är noterad på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Denna information är sådan information som Viaplay Group (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 12:30 CET.

Kontakta oss:
press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller: +44 7768 440 414)

sustainability@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 2720)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

Dataskydd:
För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.