Connect with us

Marknadsnyheter

Convendum tecknar avtal med Fabege om eget hus vid Stureplan

Published

on

En av Stockholms absolut mest prominenta gator i kombination med en byggnad med 100-åriga anor och kvaliteter fick Convendum att välja placeringen för nästa storslagna co-working yta. Kungsgatan 9 med sina nära 7 600 kvm blir värd för alltifrån öppet café i gatuplan, till loungeytor, konferensrum, kontorshotell och avskilda ytor för mindre företag.

Avtalet tecknas på 12 år och avser i princip hela byggnaden med adress Kungsgatan 7-15. Ett anrikt kvarter mitt i hjärtat av Stockholm och med en årshyra på cirka 62 Mkr. Fastigheten kommer att moderniseras och investeringen innefattar även uppgradering av tekniska installationer och klimatförbättrande åtgärder, vilket kommer att sänka driftskostnaderna. Den totala investeringen uppskattas till 194 Mkr. Tillträde planeras till juni 2022.

– ”Vi är stolta över etableringen tillsammans med Fabege i denna stora nationalromantiska fastighet. Här kommer historiens vingslag möta Convendums modernism i en spännande symbios. Convendums affärsmodell med flexibla hyresavtal och all inclusive kontor i premiumsklassen har fått en kraftigt ökande efterfrågan på marknaden. Vår hitills största etablering på Kungsgatan kommer att representera allt det bästa hos Covendum, och detta på ett av Stockholms mest attraktiva lägen”, säger Håkan Jeppsson, VD Convendum.

Kungsgatan är en paradgata vars karaktär präglas av pampiga fasader, torn och broar. En stadsmiljö som har lockat många filmmakare genom tiderna. Fabege har tillsammans med övriga fastighetsägare arbetat aktivt för visionen att Kungsgatan ska bli en naturlig destination i Stockholm och stora förändringar har också skett de senaste åren framförallt längs stråket mellan Sveavägen och Stureplan.

– ”Det är inte ofta denna typ av objekt och möjligheter kommer ut på marknaden, vilket också har återspeglats i det stora intresset för Kungsgatan 9. Vi är riktigt glada att det blir tillsammans med Convendum som vi fortsätter förädla både Kungsgatan och denna juvel”, säger Klaus Hansen Vikström, Vice VD och chef för affärsutveckling på Fabege.

Spännande kaféer, restauranger, svenska och internationella varumärken och flaggskeppsbutiker inom friluftsliv, mode och design har etablerat sig på Kungsgatan och bidragit till visionen om Kungsgatan som paradgata och destination. Convendums erbjudande med bland annat premium co-working ytor och café öppet för allmänheten tillför ytterligare kvaliteter till visionen. Många av de butiker som finns i bottenvåningen på kvarteret kommer att finnas kvar.

Fabege AB (publ)

Om CONVENDUM
CONVENDUM etablerar moderna och efterfrågade Coworking spaces och Living i centrala affärsdistrikt. CONVENDUM erbjuder premiumkontor i kombination med aktivitetsbaserade öppna coworkingytor, lounge, konferenscenter, restaurang, café, gym, musikstudios och showrooms. Därtill erbjuds också boende i form av företagslägenheter.

CONVENDUM erbjuder moderna och effektiva kontorslösningar i bra lägen i större städers centrala affärsområden. Bolaget har etablerat 13 center för coworking med fokus på flexibilitet, service, teknik och design i Stockholm och Göteborg. CONVENDUM ökar nu expansionstakten och planerar ytterligare 20 Coworkingcenters varav flagshipsatsningen på Kungsgatan 7-15 är en.  

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Klaus Hansen Vikström, vVD och affärsutvecklingschef (extern), tfn 070-239 34 81
Andreas Malmsäter, uthyrningschef, tfn 08-555 148 62 alt. 073-986 15 08
Håkan Jeppsson, VD Convendum, tfn 072-2522370  

Med fokus på kommersiella fastigheter, utvecklar Fabege attraktiva platser i Stockholmsområdet. Vi är en närvarande partner som, med människan i centrum, nytänkande, ansvarsfullt och flexibelt, skapar förutsättningar för företag, platser och vår stad att utvecklas. Vårt perspektiv och ägandet är långsiktigt. Vi vet att när vi skapar hållbart, skapar vi också värde. Fabegeaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap-segmentet. För mer information, vänligen besök oss på www.fabege.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma i LKAB 2024

Published

on

By

Årsstämman i LKAB ägde rum den 25 april 2024 på Vetenskapens hus i Luleå. Vid stämman beslutades om en utdelning på 7,6 miljarder kronor till ägaren. Anders Borg valdes till ny styrelseordförande efter Göran Persson, som avgick efter sju år som ordförande. Carina Andersson och Alrik Danielson valdes in som nya styrelseledamöter.

Stämman beslutade att en utdelning om 7,6 miljarder kronor, motsvarande 10 857 kronor per aktie, ska utgå till ägaren för räkenskapsåret 2023. Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för föregående verksamhetsår.

Det beslutades att styrelsen ska bestå av nio ledamöter med omval av Anders Borg, Catrin Fransson, Eva Hamilton, Bjarne Moltke Hansen, Kerstin Konradsson, Lotta Mellström och Per-Olof Wedin, samt nyval av Carina Andersson och Alrik Danielson. Anders Borg valdes till ny styrelseordförande. Göran Persson och Gunilla Saltin lämnade styrelsen.

Det registrerade revisionsbolaget KPMG AB omvaldes till revisor. KPMG har utsett auktoriserad revisor Helena Arvidsson Älgne som huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade att arvodet till styrelseordföranden ska uppgå till 750 000 kronor. Arvodet till styrelseledamot, som inte är arbetstagar­representant eller anställd i Regeringskansliet, ska uppgå till 335 000 kronor. Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

Efter årsstämman hölls en paneldiskussion med Jan Moström, vd LKAB, Anna Borg, vd Vattenfall och Birgitta Larsson, kommunalråd Gällivare kommun, om framtidens elförsörjning och elbehovet i norr.

Här hittar du kallelse och övrig dokumentation från 2024 års stämma.

Kontakt: Niklas Johansson, kommunikationsdirektör LKAB. Tel: +46 (0)10-144 52 19. E-post: niklas1.johansson@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Arcede Pharma AB (publ.) offentliggör årsredovisning för 2023

Published

on

By

Arcede Pharma AB (publ) har idag publicerat sin årsredovisning för 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på svenska på bolagets webplats arcedepharma.com.

Räkenskapsåret avser perioden 1 januari–31 december 2023.

För mer information:
Erik Magnusson, tf VD
Arcede Pharma AB 
erik.magnusson@arcedepharma.com
+46 708 565 245

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den .

Om Arcede Pharma
Arcede Pharma har som huvudsakligt mål att utveckla en ny typ av inhalationsbehandling mot främst kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), men även svår astma, med syftet att förbättra patienternas livskvalitet samt öka deras livslängd. Framför allt KOL är en sjukdom som har en stor negativ inverkan på patienterna och orsakar enormt lidande. Den globala dödligheten till följd av dessa sjukdomar är hög och ökar dessutom kontinuerligt. För mer information om Arcede Pharma, besök www.arcedepharma.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Attana påbörjar det tredje året av ett femårigt service och supportkontrakt från ett ledande hälsoinstitut i USA

Published

on

By

Kontraktet går nu in på sitt tredje år och det är en viktig del i bolagets plan på att etablera starka referenskunder i USA. Det gångna året har flera användare tränats i Attanas teknik och förnärvarande pågår studier av T-cellers interaktioner med animala cancerceller. Förhoppningen är att data från experimenten kommer kunna publiceras under hösten och att projektet därefter även utförs på cancerbiopsier.

Värdet på serviceavtalet är drygt 200kkr per år och till det tillkommer försäljning av sensorchip och tillhörande förbrukningsvaror.

Kunden är en viktig del i att etablera starka referenskunder i USA. Projektens karaktär är valda så att de vid slutförandet tydligt kommer att belysa Attana teknikens fördelar och värdeskapande jämfört med traditionella metoder. Eftersom experimenten hos den aktuella kunden går hand i hand med kliniska studier och djurförsök löper projektet totalt över fem år och är nu ungefär halvvägs.

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.