Tanalys

Coop löser knäckfrågan – ”Vad blir det till middag?”

Vad blir det till middag? Vad ska vi äta i kväll? Dessa ständigt återkommande frågor i en redan hektisk vardag för familjer och singelhushåll. Veckomenyn, Coops nya matkasse, löser smidigt utmaningen – utan vare sig krav på prenumeration och bindningstider.

– Vår nya matkasse delar ingredienser mellan recept du väljer och du ser vad varje portion kostar. Ett bra stöd för att leva resurseffektivt. Med bara ett par klick står hela veckomenyn klar, säger Peter Sund, Chef Kundtillväxt & Personalisering på Coop Sverige.

Coop lanserar nu den nya Matkassen. Samtidigt som man kan köpa veckans middagar kan man komplettera sin beställning med varor ur hela butikens sortiment, många av dessa från lokala leverantörer.

– Det nya konceptet är utvecklat från analyser som visar att majoriteten av våra traditionella matkassekunder passade på att handla fler varor samtidigt som de köpte sin matkasse. Vi fick regelbundet önskemål om en mer flexibel matkasse som inte kräver abonnemang eller leverans på en specifik veckodag. Det nya konceptet är helt integrerat med vår ordinarie onlineproduktion med butiksplock vilket gör det möjligt att komplettera med varor från butikens hela sortimentet, berättar Peter Sund.

Recepten i nya Matkassen är ett urval av Coops allra mest populära recept framtagna av Coop Provkök, en känd och betydelsefull svensk matinstitution som guidat matglada konsumenter sedan 70 år tillbaka. Recepten byts ut kontinuerligt och det finns alltid nya recept att välja mellan, ibland utifrån olika teman. Matkassen är inställd på tre middagar för fyra personer men kan ändras på såväl dagar som portioner. I dagsläget finns ett 70-tal recept att välja mellan som kontinuerligt uppdateras.

– Vi som jobbat med det här länge vet vikten av att kunna laga enkla och goda recept till vardags. Här kan man välja utifrån sina och familjens smakpreferenser vilket jag hoppas skänker mycket glädje, säger Sara Begner, chef Coop Provkök.

Med Coops nya Matkassen kan man enkelt byta ut och ändra recepten efter egna preferenser, till exempel kampanjvaror, ekologiskt, laktosfritt, förpackningsstorlek eller specifikt varumärke.

– Vi gör det enkelt för våra kunder och medlemmar att hitta sina favoriter till den kommande veckan. Det är lätt att skräddarsy varor till recepten utifrån sina preferenser, butikens erbjudanden och sortiment, berättar Peter Sund vidare.

Matkassen kan därefter fås hemlevererad, hämtas i butik eller skåp. Priset är samma oavsett om man köper varorna via ett recept, var för sig i e-handeln eller den butik man valt.

– Precis som i vår vanliga e-handel kan man välja hemleverans eller hämta i butik den dag och den tid som passar en bäst. Så länge det finns leveranstider kan man lägga beställningar framåt i tiden. Dessa kan justeras ända fram till kl. 23:00 dagen innan leverans, säger Peter Sund.

Den nya Matkassen möjliggör fler kategorier, möjligheten att sätta sin egen veckomeny och se pris per portion. Produkterna baseras på den butik man valt.

– Dessutom kan recept dela på ingredienser vilket minimerar svinn och får ner priset, säger Peter Sund.

Den tidigare centralt producerade Matkassen läggs ner i samband med detta.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop 
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 44 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: https://www.coop.se

Taggar:

Exit mobile version