Tanalys

Därför försvinner huvudsponsorns logotyp från AIK-tröjorna

fr, okt 13, 2017 13:50 CET

Det var många som noterade att AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp syntes dåligt på den svarta matchtröja under hemmamatchen mot IF Elfsborg. Under landslagsuppehållet har många hört av sig med frågor och nu avslöjar klubben anledningen bakom det bleka trycket: Opaciteten i Åbro-logotypen har successivt minskats match för match och markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Efter mötet mellan AIK och IF Elfsborg reagerade många supportrar på att huvudsponsorn Åbros logotyp var blek och syntes sämre än vanligt på de svarta matchtröjorna. Flera har hört av sig med frågor under landslagsuppehållet och nu avslöjar AIK Fotboll och Åbro vad det är som hänt och varför. Åbro, som tidigare meddelat att 2017 blir sista året som huvudsponsor för AIK Fotboll, kommer under den allsvenska slutspurten att låta sin logotyp successivt bli allt mörkare för att slutligen bli ett med den svarta färgen och tryckas ton i ton på matchtröjorna.

Henrik Dunge är vd och ägare i fjärde generation på Åbro Bryggeri och har varit med sedan 1994 då samarbetet med AIK Fotboll inleddes.

– Vi konstaterar att Neil Young hade fel som menade ”it’s better to burn out than to fade away”. Vi vänder på det och hyllar vårt 23-åriga samarbete genom att vi smälter samman för all framtid. Åbro är och kommer för alltid att vara en del av AIK.

AIK Fotbolls VD Mikael Ahlerup tycker att initiativet är en fin hyllning till de 23 år man haft tillsammans.

– Många stora spelare och ledare har burit AIK Fotbolls matchtröja och tillsammans med supportrarna fyllt den svarta färgen med mening. Att Åbro nu blir en del av det arvet är en fin gest.

Vad som händer i framtiden är i dagsläget oklart, men Åbro och AIK för diskussioner om ett fortsatt samarbete. Det enda som står klart är att Åbros logotyp inte kommer att synas på spelarnas matchtröjor när Allsvenskan drar igång våren 2018.

Bakgrund

På den allsvenska upptaktsträffen meddelade Åbro att säsongen 2017 blir bryggeriets sista som huvudsponsor för AIK Fotboll. Åbros logotyp, som prytt den klassiskt svarta matchtröjan, byttes under Allsvenskans 20 inledande omgångar ut mot Hjärt-Lungfondens. Manifestationen gjordes för att hylla minnet av AIK Fotbolls målvakt Ivan Turina som avled av plötslig hjärtdöd som kan orsakas av t.ex. hjärtrytmrubbning i maj 2013. Utöver exponeringen på AIK Fotbolls matchtröjor genererades 345 601 SEK i insamlingen till hjärtforskning.

Under säsongen har även Åbro hyllat sin historia genom att låta tidigare spelare bli fanbärare under parollen ”Matchen Åbro-hjälte”, exempelvis Mauro Iván Óbolo, Andreas Andersson, Björn Kindlund och senast Gary Sundgren.

För mer information, kontakta:

Stefan Mellerborg, informationsansvarig AIK Fotboll

stefan.mellerborg@aik.se, 070 – 431 12 76

Niklas Nestlander, sponsringsansvarig, Åbro

niklas.nestlander@abro.se, 070 – 690 25 77

Exit mobile version