Tanalys

Dataspelsutvecklare inspireras skapa spel för dövblinda

Utbudet av spel är enormt, men få är tillgängliga för dövblinda. För att öka kunskapen och inspirera dataspelsutvecklare att skapa spel för den här gruppen arrangerades igår, 24 nov, ett event på temat på Valla folkhögskola. På plats fanns Mathias Nordvall, speldesigner och spelforskare, för att berätta hur vibrationer och kroppsrörelser kan användas för att tillgängliggöra spelkulturen för de som varken ser eller hör.

I Sverige finns det omkring 30 000–40 000 personer med dövblindhet, eller som har en kombination av syn-och hörselnedsättning av sådan grad att det ger funktionell dövblindhet, För dem kan spel vara en källa till glädje, sammanhang och utveckling.

På senare tid har både en förståelse för behoven av tillgänglighetsanpassningar, och möjligheterna som sådana investeringar för med sig, börjat växa fram hos spelutvecklare. Till stor del tack vare idogt och tålmodigt upplysningsarbete utfört av personer med funktionsvariation, deras anhöriga och intresseorganisationer. Några positiva spelexempel som har hyllats för sina tillgänglighetsanpassningar är de kritikerrosade storsäljarna Last of us 2 (2020) och Marvels Spiderman: Miles Morales (2020). Men de goda exemplen som finns fokuserar på blindhet, dövhet eller handens finmotorik – inte kombinationen av dem: dövblindhet.

— Vi driver den populära dataspelsutbildningen Valla Game Education och tycker det är viktigt att spelskapare får kunskap om människors olika förutsättningar att ta del av spelen som produceras. Som folkhögskola drivs vi av att hjälpa människor vidare, och med initiativet kan vi skapa utveckling både för spelutvecklare och dövblinda, säger Carola Råström, rektor på Valla folkhögskola.

— Eventet är ett led i att ge spelskapare en bred kunskap om spel. Mathias Nordvall bidrog med kunskap om hur man med vibrationer och kroppsrörelser kan skapa, eller ”översätta”, spel för personer som varken kan se spelets grafik eller höra ljudet. Flera i publiken blev intresserade, och jag hoppas att några vill testa att utveckla spel med tillgänglighetsanpassningar framöver, säger Tomas Ahlström, initiativtagare till Valla Game Education och grundare av East Sweden Game.

Stort behov, stora möjligheter

Att ha nedsättning på både syn och hörsel ökar behovet av att kompensera med framför allt känseln. Därför bygger dövblindspecifikt stöd i hög grad på metoder som utgår från just det. Föreläsaren Mathias Nordvall anser att bristen på spel med specifikt fokus på tillgänglighetsanpassningar för dövblindhet både är en förlust för de dövblinda, och för spelutvecklarna och samhället i stort.

— Det finns många personer som är utestängda från spelupplevelser idag. Kanske de som har störst behov av dem och därigenom drabbas hårdast av deras frånvaro. Även spelutvecklare och den breda allmänheten blir kulturellt fattigare utan anpassningar. En utveckling med spel som tar avstamp i känsel och beröring innebär inte bara glädje för många personer, utan kan även skapa förutsättningar för, och ge inspiration till, helt nya former av spelupplevelser som vi i dagsläget inte kan föreställa oss, menar Mathias Nordvall.

Gästföreläsningen arrangerades av Valla folkhögskola i samarbete med spelcommunityt och spelinkubatorn East Sweden Game. Tillsammans driver de Valla Game Education.

Föreläsningen är en del av Linköping Game Week, där ett 50-tal spelrelaterade aktiviteter arrangeras under en vecka.

För mer information kontakta

Carola Råström, rektor Valla folkhögskola
Tel: 070–6495581
Mejl: cr@valla.fhsk.se

Tomas Ahlström, grundare East Sweden Game, entreprenör
Tel: 079–3342500
Mejl: tomas@eastswedengame.se

Valla folkhögskola är mer än en skola – mer som en spännande plats. Vi tar dig vidare, oavsett vem du är och i vilket skede av livet du är. Hos oss finns många spännande vägar för livet. Mer information på https://valla.fhsk.se

Taggar:

Exit mobile version