SAMMANFATTNING
Tredje kvartalet 2024-07-01 – 2024-09-30 (Koncern)
- Nettoomsättning 3 740 TSEK (3 979).
- Upparbetade ej fakturerade intäkter/aktiverat arbete för egen räkning 4 776 TSEK (6 337)
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -558 TSEK (-410).
- Resultat efter finansiella poster -4 138 TSEK (-3 575).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,08 (-0,11) SEK och efter utspädning -0,08 SEK
(-0,09). - Periodens investeringar uppgick till -7 207 TSEK (-6 093).
- Periodens kassaflöde uppgick till 1 128 TSEK (-2 995).
Nio månader 2024-01-01 – 2024-09-30 (Koncern)
- Nettoomsättning 12 658 TSEK (16 636).
- Upparbetade ej fakturerade intäkter/aktiverat arbete för egen räkning 7 763 TSEK (10 483)
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -1 022 TSEK (-4 739).
- Resultat efter finansiella poster –10 483 TSEK (-14 473).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,21 SEK (-0,44) och efter utspädning -0,20 SEK (-0,35).
- Periodens investeringar uppgick till -7 819 TSEK (-10 552).
- Periodens kassaflöde uppgick till -184 TSEK (76).
VD HAR ORDET
Det senaste kvartalet har varit en transformativ period för edyoutec AB, där vi framgångsrikt har skiftat vår affärsmodell till att bli ett abonnemangsbaserat SaaS-bolag. Detta markerar ett avgörande steg i vår utveckling från ett kapitalkrävande utvecklingsbolag till en aktör inom EdTech som driver långsiktig tillväxt och ekonomisk självständighet.
”Från utveckling till kommersialisering – en ny tid för edyoutec.”
Ett av de viktigaste stegen i vår transformation har varit att förvärva intäktsgenererande tillgångar. Våra strategiska förvärv (MyFirstApps och 10Monkeys) tillför årliga intäkter om minst 3,5 miljoner kronor med hög lönsamhet samtidigt som vi fokuserar på att skala upp dessa produkter. Kombinationen av starka intäktsströmmar och låg underhållskostnad är en central del av vår strategi för att säkerställa hållbar tillväxt och långsiktig lönsamhet.
” Med fövärvade intäkter om 3,5 miljoner är vi väl positionerade för att nå kassaflödespositivitet.”
Den nya SaaS-modellen har börjat ge effekt sedan den 1 november 2024. Med fövärvade intäkter om 3,5 miljoner kronor per år från våra produkter och en marknadsföringsdatabas på över 151 000 lärare och föräldrar, är vi väl positionerade för att nå kassaflödespositivitet.
” Den nya SaaS-modellen har börjat ge effekt sedan den 1 november 2024.”
Startklara appar med aktiverade marknadsföringsinsatser från 1 november 2024:
10Monkeys
o Integrerad i Skolon och tillgänglig för över 750 000 elever.
o Pågående marknadsföring riktad mot skolor och lärare, med fokus på abonnemang.
MyFirstApps
o Marknadsföringskampanjer är sjösatta med och ett dedikerat marknadsföringsteam.
o Marknadsföringskampanjer riktade mot skolsegmentet och privatmarknaden.
King Royale
o Lanserat globalt 1 november med starkt stöd av marknadsföringsinsatser från utgivaren MAF.
o Ett spel med fortsatt starka KPI:er.
Dessa appar utgör i skrivande stund kärnan i vår produktportfölj. Därutöver kommer vi inom kort lansera följande appar:
AppLeMat
o Matematikplattform särskilt utvecklad för barn med matematiksvårigheter (dyskalkyli).
o För närvarande testas den brett i Tyskland och initiala resultat ser lovande ut.
o Planerad expansion till fler europeiska marknader och potentiell integration med Skolon.
RailXP
o Ett innovativt utbildningsverktyg inom transportindustrin, utbildar framtida lokomotivförare.
Mattebageriet
o En matematikapplikation som hjälper barn att lära sig matematik genom ett interaktivt och lekfullt upplägg.
o Vi tittar på en möjlig teknisk integration för att göra appen tillgänglig via Skolon.
Tank Operations 2.0
o Testlanserad på Steam mot spelets fanbase, förbättringar och optimeringar kommer att ske baserat på användarfeedback och i nära samarbete med 2tainment.
o Lanseringstidpunkt för global lansering diskuteras för att maximera effekten på marknaden.
” Med en portfölj med över 85 appar och plattformar tänker vi fortsätta att skala våra SaaS-tjänster, optimera våra intäkter och expandera vår marknadsnärvaro globalt.”
Under det tredje kvartalet såg vi en stabil orderingång. Under årets första nio månader låg orderingången något lägre än förväntat men vår tyska verksamhet fortsätter att leverera starka resultat och har nu för femte kvartalet i rad uppnått ett positivt EBITDA. Första nio månaderna 2024 genererade verksamheten ett EBITDA om cirka 1,9 MSEK. Detta är ett tydligt bevis på att våra satsningar burit frukt.
I Q2-rapporten justerade vi ned omsättningsmålet något för vår tyska konsultverksamhet men bibehöll målsättningen om ett EBITDA om minst 5 MSEK. Efter förvärven av 10Monkeys och MFA samt vår pågående transformering till ett SaaS-bolag är ett separat omsättningsmål avseende den tyska konsultverksamheten inte längre lika relevant. Vår bedömning i nuläget är att vi kommer uppfylla målet, om än med draghjälp av intäkter från 10 Monekys och MyFirstApps samt King Royale.
Även våra tyska dotterbolag har genomgått en transformation, ett kostnadsbesparingsprogram pågår alltjämt som tar sikte på att transformera den tyska verksamheten till att bli mer säljorienterad. Tanken är att under 2025 initiera marknadsföringskampanjer för alla våra appar/plattformar i den tysktalande delen av Europa. Hela koncernen har minskat kostnaderna väsentligt under 2024.
Med en portfölj med över 85 appar och plattformar är vår strategi klar: Vi ska fortsätta att skala våra SaaS-tjänster, optimera våra intäkter och expandera vår marknadsnärvaro globalt. Vår målsättning är att edyoutec ska spela en ledande roll i att forma hur digital utbildning ska se ut.
” Vår målsättning är att edyoutec ska spela en ledande roll i att forma hur digital utbildning ska se ut.”
Lanseringen av King Royale har redan påvisat positiva resultat, och med pågående marknadsföringsinsatser förväntas intäkterna att öka successivt. Plattformens potential att utvecklas till en white-label-lösning skapar nya intäktsmöjligheter, vilket stärker vår position inom spelvertikalen.
Jag är stolt över att leda edyoutec genom denna nya fas och ser fram emot att tillsammans med våra aktieägare fortsätta driva vår framgångsresa. Tack för ert förtroende och stöd när vi formar om edyoutec till ett SaaS-bolag.
Eric De Basso,
VD edyoutec AB
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric de Basso, VD, edyoutec AB
E-post: eric@edyoutec.com
Telefon: +46 70 780 52 00
Denna information är sådan information som edyoutec AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2024-11-27, kl. 20:00
Om edyoutec
edyoutec AB är ett svenskt företag inom spel och digital utbildning som består av två vertikaler, EdTech och spel. Inom vertikalen EdTech fokuserar bolaget på att utveckla produkter inom genrer som spelbaserat lärande och Serious Games, det är inom dessa områden som edyoutec har identifierat de största synergierna mellan bolagets två vertikaler. Inom vertikalen Games bygger affärsidén på att utveckla och distribuera free-to-play-spel (”F2P”) inom mobilspel för Android och iOS.
För mer information, se edyotecs webbplats www.edyoutec.com.