Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport Freja eID Group AB (publ) 1 juli – 30 september 2024

Published

on

Perioden i sammandrag

• ARR (Annual Recurring Revenue / Årligt återkommande intäkt) för segmentet Freja eID uppgick den 30 september 2024 till 25,8 (16,7) MSEK, vilket var en tillväxt med 54% jämfört med föregående år. Under tredje kvartalet uppgick tillväxten till 7 (7)%.

• Antalet användare i tjänsten Freja eID uppgick den 30 september 2024 till 1 196 000 (944 000)st, vilket var en ökning med 27% jämfört med föregående år. Under tredje kvartalet var ökningen 8 (5)%.

Tredje kvartalet: 1 juli – 30 september 2024

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 11,2 (8,5) MSEK, vilket var en ökning med 32% jämfört med samma period föregående år.

• Segmentet Freja eIDs nettoomsättning uppgick till 6,3 (4,4) MSEK, vilket var en ökning med 44% jämfört med samma period föregående år.

• Segmentet Fulfilments nettoomsättning uppgick till 4,9 (4,1) MSEK, vilket var en ökning med 20% jämfört med samma period föregående år.

• Koncernens justerad EBITDA uppgick till 2,5 (-0,2) MSEK. Före justering för jämförelsestörande poster uppgick Koncernens EBITDA till 0,3 (-6,1) MSEK. *

• Koncernens justerad EBIT uppgick till -1,3 (-4,0) MSEK. Före justering för jämförelsestörande poster uppgick Koncernens EBIT till -3,5 (-9,9) MSEK. *

• Periodens resultat uppgick till -4,2 (-10,1) MSEK.

• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,18 (-0,50) SEK.

• Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1,8 (2,1) MSEK.

Nio första månaderna: 1 januari – 30 september 2024

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 31,6 (26,0) MSEK, vilket var en ökning med 22% jämfört med samma period föregående år.

• Segmentet Freja eIDs nettoomsättning uppgick till 18,1 (11,7) MSEK, vilket var en ökning med 54% jämfört med samma period föregående år.

• Segmentet Fulfilments nettoomsättning uppgick till 13,5 (14,2) MSEK, vilket var en minskning med 5% jämfört med samma period föregående år.

• Koncernens justerad EBITDA uppgick till 2,8 (-6,5) MSEK. Före justering för jämförelsestörande poster uppgick Koncernens EBITDA till -5,8 (-12,3) MSEK.*

• Koncernens justerad EBIT uppgick till -8,6 (-17,8) MSEK. Före justering för jämförelsestörande poster uppgick Koncernens EBIT till -17,2 (-23,6) MSEK.*

• Periodens resultat uppgick till -19,9 (-25,4) MSEK.

• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,88 (-1,31) SEK.

• Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 2,5 (1,6) MSEK.

* Jämförelsestörande poster består av incitamentsprogram och besparingsprogram vilka påverkar Justerad EBITDA och Justerad EBIT.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2024

JULI: Freja presenterade nyckeltal för segment Freja eIDs andra kvartal 2024.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång och Övriga händelser under och efter kvartalet presenteras i Not 4 i rapporten.

Kommentar från vd

STARK UTVECKLING I BÅDA SEGMENTEN MEDFÖR TYDLIGT BÄTTRE RESULTAT PÅ KONCERNNIVÅ

Fem faktorer som tryggar Frejas goda intäkts- och resultattillväxt

Båda våra segment uppvisade ett bra kvartal, vilket bidrog till en stark resultatförbättring på koncernnivå. Stabiliteten i våra respektive segment innebär en god förutsägbarhet och med segment Freja eID som tillväxtmotor ser bilden mycket positiv ut på både kort och lång sikt. Stabiliteten i Freja eID grundar sig i huvudsak på fem faktorer:

För det första är efterfrågan stor. Den digitala identiteten är en förutsättning för en ökande andel tjänster både i Sverige och internationellt. Antalet inkommande intresseförfrågningar och större projekt i nya branscher växer kontinuerligt. Trots semestertider så kan jag konstatera en stark ökning från samma period i fiol.

För det andra bygger intjäningen i segment Freja eID till 98% på abonnemangsavtal som normalt sträcker sig 2-3 år fram i tiden. Avtalen bygger på en fast månadskostnad, vars storlek bestäms av antalet användare och vilka tjänster våra kunder väljer att slå på. Denna avtalsstruktur tryggar intjäning över en längre period och ger oss god visibilitet för framtiden. Med varje nytt avtal och tilläggsbeställning staplar vi således framtida intäktsflöden på varandra.

För det tredje har Freja eID ett brett utbud av tjänster som dels bidrar till en större marknad och som samtidigt gör att vi kan öka intjäningen hos många kunder i takt med att de lägger till fler funktioner. Stöd för utländska användare eller tilläggsavtal för e-tjänstelegitimation är exempel på sådana funktioner. Ett tydligt tecken på detta är att vår genomsnitts ARR per kund har ökat med 21% från 52 000 till 63 000 kronor på ett år.

För det fjärde har segment Freja eID mycket nöjda kunder och kundbortfallet är lågt. I takt med att kundkretsen växer bygger vi också en starkare grund med mindre beroende av en enskild kund. Idag står våra tio största abonnemangskunder för endast en femtedel av segmentets omsättning och med totalt 412 kunder är vi relativt okänsliga för bortfall av enskilda kunder- och för varje kvartal blir vi starkare.

För det femte är inte Freja eID bunden till en enskild kundgrupp eller bransch. Initialt fokuserade vi på offentlig sektor där efterfrågan är stor och där det finns en finansiell stabilitet över konjunktursvängningarna. Offentlig sektor fortsätter växa starkt och nu är Freja också en självklarhet i en lång rad branscher inom privat sektor, inom fackföreningsrörelsen och i föreningslivet. Stabiliteten i vår affärsmodell tjänar oss väl i Sverige och ligger till grund för den framtida internationella satsningen. Den höga bruttomarginalen i kombination med bibehållen kostnadskontroll gör att varje ny intäktskrona ger stor effekt på sista raden vilket också återspeglas i denna snabba utvecklingen mot lönsamhet. Därmed känner jag mig trygg med att lägga tredje kvartalet till handlingarna och ser fram mot ett spännande avslut på året.

Johan Henrikson, VD
Freja eID Group AB
Stockholm den 6 november 2024

För rapporten i sin helhet vänligen klicka på denna länk.
För samtliga finansiella rapporter vänligen klicka på denna länk.

Torsdag 7 november 14.30 – 15.15 hålls ett webbinarium där bolagets vd kommenterar rapporten och utvecklingen. För att delta, eller få en inspelning skickad till dig anmäl dig via denna länk.

Denna information är sådan information som Freja eID Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 november 2024 kl. 07.30 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB
Mobil: 08-5272 7982
E-post: johan.henrikson@frejaeid.se

Om Freja eID Group

Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Föräldrastil i barndomen påverkar hur vi behandlar våra hundar

Published

on

By

En studie från Storbritannien visar att den föräldrastil vi upplevde som barn kan påverka hur vi behandlar våra hundar som vuxna. Personer som vuxit upp med en tillåtande föräldrastil tenderar att använda samma metod i sin relation med hunden, där värme och frihet betonas men reglerna är få. I kontrast är de som haft en mer auktoritativ uppväxt, där kärlek kombineras med tydliga regler, mindre benägna att vara lika tillåtande mot sina hundar.

Forskarna fann också att människors attityd till djur, antingen beskyddande eller humanistisk, spelar en stor roll för hur dessa uppfostringsmönster överförs från mänskliga relationer till relationen med hunden.

Källa: psypost.org

mdpi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop pausar inköpen av produkter från Bake my day

Published

on

By

Coop har beslutat att pausa inköpen av produkter från leverantören Bake my Day. Detta görs mot bakgrund av de uppgifter som framkommit i media kring bristandande livsmedelshygien vid leverantörens bageri i Huddinge.

– Vi har dialog med leverantören om de uppgifter som förekommit i media om bristande säkerhet kring livsmedelshygien och kring arbetssituationen för de anställda. Vi har också hämtat in uppgifter från ansvariga kontrollmyndigheter för att ta del av de revisioner som gjorts vid bageriet och dess resultat, säger Niclas God, affärschef inköp food vid Coop Sverige.

– Under tiden som vår analys av situationen pågår så kommer vi pausa våra inköp av produkter från Bake my Day. Det är mycket viktigt för oss att våra kunder känner sig trygga och säkra med de produkter som säljs i Coops butiker, fortsätter Niclas.

Inköpspausen går igång nästa vecka och gäller tills vidare. De produkter som finns i butikerna kommer säljas ut för att inte riskera matsvinn samt för att det inte finns risk för hälsofara för produkterna.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 06.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
06.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 06.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

XSTO

109 732

10,98

1 204 745,63

XCSE

27 154

10,96

297 631,24

Summa

136 886

10,98

1 502 376,87

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4805 och DKK till EUR 7,4582
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 710 860 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.