JULI – SEPTEMBER
- Intäkterna uppgick till 1 015 MSEK (1 249 MSEK juli-september 2023), en minskning med 19%. Organiskt minskade intäkterna med 18%.
- Justerad EBITA uppgick till 22 MSEK (54) och motsvarande marginal till 2,2% (4,4).
- Rörelseresultatet uppgick till 12 MSEK (31), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -7 MSEK (-17).
- Periodens resultat uppgick till -52 MSEK (-35).
- Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,01 SEK (-1,33).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -21 MSEK (-6).
JANUARI – SEPTEMBER
- Intäkterna uppgick till 3 527 MSEK (4 171 MSEK januari-september 2023), en minskning med 15%. Organiskt minskade intäkterna med 15%.
- Justerad EBITA uppgick till 110 MSEK (175) och motsvarande marginal till 3,1% (4,2).
- Rörelseresultatet uppgick till 86 MSEK (134), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -15 MSEK (-19).
- Periodens resultat uppgick till -113 MSEK (-67).
- Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,02 SEK (-2,92).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -71 MSEK (92).
Väsentliga händelser inom perioden
Den 25 juli 2024 meddelade styrelsen i Cabonline Group Holding AB att Charlotta Söderlund har utnämnts till VD och koncernchef. Charlotta Söderlund har varit tillförordnad i denna roll sedan den 2 april 2024 och varit anställd i Cabonline sedan 2017.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Styrelsen i Cabonline Group Holding AB beslutade den 11 oktober 2024 att skjuta upp räntebetalningar för att stärka likviditeten i enlighet med villkoren för sina utfärdade obligationer: ISIN SE0017767346 ”Befintliga Obligationer/Existing Notes” och ISIN SE0020849818 ”Förhöjda Obligationer/Elevated Notes”.
Implementeringen av den nya plattformen för bokning och trafikledning (iCabbi) slutfördes i Region Syd under oktober månad.
VD HAR ORDET
Utrullning av nya plattformen och fokus på kostnadskontroll
Marknads- och kapacitets-utmaningarna fortsatte under det tredje kvartalet 2024. Överutbudet av taxibilar har länge skapat en hög konkurrens om kunderna inom konsument-segmentet (B2C), vilket präglade marknaden även under det tredje kvartalet. Samtidigt upplevde vi fortsatt kapacitetsbrist vissa tider på dygnet, vilket påverkar samtliga kundsegment.
Cabonline uppnådde under det tredje kvartalet en omsättning på 1 015 MSEK, jämfört med 1 249 MSEK under samma period föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 12 MSEK, jämfört med 31 MSEK, vilket motsvarar en minskning med 59 %. Justerat EBITDA minskade med 43 % under det tredje kvartalet jämfört med föregående år. Det minskade resultatet beror främst på minskade avtalsintäkter till följd av lägre volymer och färre antal anslutna bilar.
Under kvartalet fortsatte arbetet med att anpassa organisationen och kostnadsmassan till den rådande situationen, vilket kommer ha en positiv effekt på kostnader framåt. Trots utmaningarna har kvartalet präglats av fokus på kvalitet och ökad intjäning för förare och åkare. Våra transportörers nöjdhet är en avgörande faktor för att säkerställa hög kvalitet och kundnöjdhet.
Implementeringen av vår nya boknings- och trafikledningsplattform iCabbi fortsatte under kvartalet i Region Syd. Efter några initiala förseningar och justeringar löper nu utrullningen enligt plan.
Utveckling under kvartalet
Vi fortsatte att vinna offentliga upphandlingar (B2P) under det tredje kvartalet, vilket visar på förtroendet för Cabonline. De samhällsbetalda resorna är fundamentet i vår affär och erbjuder en trygg och återkommande intäkt. Under kvartalet vann vi till exempel upphandlingen om skolresor i Ale Kommun och patientresor i Trondheim och Malvik Kommune.
Vi fortsatte att fokusera på affärsresenärsmarknaden och tecknade avtal till ett något högre värde än förra året. Omsättningen för vårt unika Flygtaxikoncept ökade med 4 % jämfört med föregående år, trots att det svenska inrikesflyget minskade med 10 % under samma period.
Resandet på konsumentmarknaden minskade med 23 % jämfört med samma period föregående år. Denna trend har pågått under flera år med en marknad som präglas av ett överutbud av taxibilar och hård konkurrens, särskilt i storstäderna. B2C-marknaden påverkas också av makro-ekonomiska faktorer, vilket leder till en avvaktande efterfrågan.
Hållbarhet och ansvarstagande
Resultaten av dubbla materialitets- (DMA) och gap-analyserna presenterades för ledningen, styrelsen och revisorerna under kvartalet. Processen för revidering av DMA-analysen är påbörjad liksom förberedelser för rapportering enligt ESRS/CSRD. Andelen elbilar i vår fordonsflotta har ökat till 36 %, och andelen fossil-oberoende personbilar (elbilar och biogasbilar) har nått 63 %. Det överträffar vårt klimatvetenskapligt validerade obligationsmål om 40 % för 2024 med god marginal.
Framåtblick
Implementeringen av iCabbi, Cabonlines största investering någonsin, fortsätter framåt. Hittills i år har vi satsat 29 MSEK i detta projekt. Fem stora system påverkas, tillsammans med samtliga anställda, förare och kunder. När allt är på plats, vilket förväntas under andra halvåret 2025, kommer vi att se en betydande minskning av manuellt arbete inom bokning och trafikledning. De nya systemen kommer även möjlig-göra en effektivare matchning mellan kundernas behov och bilarnas tillgänglighet, bättre förut-sättningar att anpassa och kommunicera vårt erbjudande samt mer användarvänliga appar för förare och kunder. På sikt förväntar vi oss ökad lönsamhet, förbättrad trafiksäkerhet och en högre nivå av både kvalitet och kundnöjdhet. Vi har dock mycket arbete framför oss och betydande investe-ringar kvarstår under resten av 2024 och större delen av 2025.
Jag ser med tillförsikt fram emot att fortsätta leda Cabonline genom denna förändringsresa, där vi bygger en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid. Stort tack till alla kollegor, förare och åkare för allt engagemang och hårt arbete. Och stort tack till våra resenärer, kunder och investerare för fortsatt förtroende.
Stockholm november 2024
Charlotta Söderlund
VD och koncernchef
För mer information, vänligen kontakta:
Charlotta Söderlund, VD, tel +46 70 453 77 70, charlotta.weigel@cabonline.com
Erik Skånsberg, CFO, tel +46 79 062 38 84, erik.skansberg@cabonline.com
Om Cabonline Group
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 200 anslutna åkerier och cirka 4 000 bilar i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen, Fixu Taxi och Flygtaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2023 cirka 5,6 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com