Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q1, Januari – Mars 2023

Published

on

FÖRSTA KVARTALET 2023

• Nettoomsättning 46,4 MSEK (92,5)
• Rörelseresultat, EBITDA -4,2 MSEK (16,1)
• Resultat efter skatt -6,5 MSEK (11,4)
• Resultat per aktie före/efter utspädning -0,74 SEK (1,31)

KASSAFLÖDE OCH FINANSIELL STÄLLNING

• Koncernens likvida medel uppgick den 31 mars till 35,5 MSEK (82,7)
• Eget kapital 142,6 MSEK (139,1), varav minoritetsandel 1,8 MSEK (0)
• Soliditet 45% (41%)

AKTIEDATA

• Gullberg & Janssons aktie är noterad på Spotlight Next med kortnamnet GJAB
• Per 31 mars 2023 uppgick antalet aktier till 8 734 501 st (8 715 844)
• Periodens högsta aktiekurs var 40,00 SEK ( 2023-02-28) och lägst 29,80 SEK (2023-03-30). Aktiekursen 2023-03-31 var 30,45 SEK
• Resultat efter skatt per den 31 mars 2023 motsvarar ett resultat per aktie (före och efter utspädning) om -0,74 SEK (1,31)
• Eget kapital per aktie vid periodens slut uppgick till 16,11 SEK (15,96)

KORT OM GULLBERG & JANSSON
Gullberg & Jansson har som affärsidé att utveckla, marknadsföra och distribuera miljösmarta produkter för både privat och
kommersiellt bruk. Huvudprodukter finns inom grönyte-, hem- och utemiljö samt energioptimering. Verksamheten bedrivs
via flera dotterbolag, aktiva på den nordiska marknaden. Huvudkontoret för koncernen finns i Helsingborg. Bolagets aktie
handlas på Spotlight Next med kortnamnet GJAB.

VD HAR ORDET

Den kalla vårvintern och räntehöjningar påverkade efterfrågan från både professionella och privata kunder negativt. Jag är inte
nöjd med den finansiella utvecklingen i kvartalet så nu ökar vi aktivitetsnivån och har fortsatt fokus på kostnadskontroll.

Det första kvartalet har startat som vi förväntat oss med en lägre omsättning jämfört med 2022. Även rörelseresultatet har minskat. Omsättningsnedgången beror på det rådande konjunkturläget med högre räntor och inflation vilket leder till försiktighethet och återhållsamhet kring anskaffning av dyrare kapitalvaror så som pool, växthus och bastu. Samtidigt ser vi en avvaktande inställning från våra professionella kunder och då i synnerhet våra fastighetsbolagskunder.

Total omsättning uppgick till 46,4 MSEK (92,5) och EBITDA uppgick till -4,2 MSEK (16,1). Det lägre resultatet beror både på den lägre omsättningen och negativ valutapåverkan där våra inköpspriser har ökat kraftig i förhållande till de försäljningspriser vi kan ta ut på marknaden.

Affärsområde Hem och Utemiljö
Efter ett par år med hög efterfrågan på pool och en begränsad tillgång på arbetskraft har poolbyggnationen varit hög även under vinterhalvåret. När marknaden började vika under hösten 2022 på grund av krig, inflation och räntehöjningar återgick efterfrågan till en mer säsongsbetonad försäljning och större delen av våra återförsäljare har gått in i 2023 med stora lager.

Vi har under första kvartalet fokuserat på marknadsföring och lansering av nya produkter. Vi har bland annat lanserat iScoot, en motordriven vev för poolskydd, varvtalsstyrda cirkulationspumpar för lägre energiförbrukning och glasfiberpooler. Säsongen startade sedvanligt med vår årliga
Academy som i år fokuserade på försäljning och teknisk produktutbildning, vilket togs emot mycket positivt av våra återförsäljare.

I mars ställde Växthusbolaget, Nordic Relax och Optiheat ut på Stora Villamässan i Malmö. Växthusbolaget och Ofyr ställde även ut på Nordiska Trädgårdar i Stockholm. Vår medverkan togs emot väl och sammantaget kan man säga att mässorna har skapat en positiv varumärkeskännedom och intresset för våra produkter har ökat.

Optiheat har under första kvartalet påbörjat rekryteringen av ny personal inom projektering och försäljning. Organisationen vi bygger nu är oerhört viktig för att vi ska kunna utveckla bolaget långsiktigt. Kontakter har knutits i både Sverige och i andra europeiska länder, där vi ser ett enormt behov av våra energisnåla lösningar. Med produktion av hela vårt värmesystem i Sverige och vår unika kompetens inom energiförsörjning kan vi guida och lösa kundernas specifika problem och till en förhållande låg kostnad, radikalt sänka deras energiförbrukning till i vissa fall upp mot
90%. Privata och kommersiella fastighetsägare som investerar i ett mer miljövänligt alternativ för uppvärmning borde premieras högre. Rätt uppvärmningssystem gör ett stort och positivt avtryck för miljön och långsiktigt sänker vi kostnaderna för fastighetsägarna.

Efter kvartalets slut har vi lanserat ett nytt spännande varumärke, Karibu. Tyska Karibu är en tillverkare av träkonstruktioner för privatmarknaden. I sortimentet finns bland annat, lekplatser, friggebodar, uthus etc. Vi marknadsför Karibu på www.karibusverige.se och via återförsäljare.

Affärsområde Professionell Grönyta
Vi har haft stora framgångar med vår batteridrivna gräsklippare AllTrac framför allt i Norge där vi tecknat order på nio enheter med totalt ordervärde på NOK 12,7 miljoner som kommer levereras under senare del av våren och sommaren.

Omställningen från fossildrivna verktyg och maskiner till våra mer batteridrivna alternativ går framåt om än ganska trögt i förhållande till den allmänna inställningen mot att minska de fossila utsläppen. Våra batteridrivna produkter minskar inte bara miljöpåverkan utan är också bättre för arbetsmiljön med mindre buller och vibrationer. I rådande konjunkturläge märker vi en avvaktande inställning för investeringar från våra kunder.

Fortsatt fokus på kostnadskontroll
När den generella marknaden viker är det en sak som vi själva kan påverka och det är kostnaderna. Därför har vi under första kvartalet fortsatt koncernsamordningen där en del varit att fusionera Gullberg & Jansson of Sweden och Gullberg & Jansson Hem och Trädgård. Denna förväntas vara färdig under Q2. För att ytterligare samla styrkorna har vi en intention att omedelbart påbörja en fusion mellan Gullberg & Jansson Service
& Installation och Gullberg & Jansson of Sweden. Sammanslagningarna ger oss en effektivare organisation och administration och skapar förutsättningar för att styra och effektivisera det nya Gullberg & Jansson of Sweden.

Inför framtiden
Marknaden är just nu svårbedömd på grund av osäkerheten. Den svaga kronan mot dollar och euro gynnar oss inte och prishöjningar är svåra att genomföra i en vikande marknad. Vi jobbar kontinuerligt för att öka vårt produktsortiment och vårt erbjudande i samtliga bolag parallellt med koncernkonsolideringar.

Jag vill passa på att tacka kunder, återförsäljare och medarbetare för kvartalet som gått. Nu kavlar vi upp ärmarna och kämpar vidare.

Helsingborg den 23 maj, 2023
Gullberg & Jansson AB (publ)
Peter Bäck
Verkställande direktör

För ytterligare information

Peter Bäck, VD, E-post: peter.back@gullbergjansson.se, Tel: +46 706 46 46 63

Denna information är sådan information som Gullberg & Jansson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 maj 2023. 

Gullberg & Jansson AB (publ)
Adress: Hortensiagatan 7, 256 68 Helsingborg, Tel: +46 42 311 15 00
E-post: 
info@goj.se, Hemsida: https://www.goj.se , Org.nr.: 556690-5989

Gullberg & Jansson AB (publ) i Helsingborg har affärsidén att utveckla, marknadsföra och distribuera miljösmarta produkter för både privat och kommersiellt bruk. Huvudprodukter finns att finna inom grönyte, energioptimering samt hem- och utemiljö. Verksamheten drivs via flera dotterbolag, aktiva på den nordiska marknaden. Bolagets aktie handlas på Spotlight Next med kortnamnet GJAB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svensk bioplast får amerikanskt certifikat för komposterbarhet

Published

on

By

Kritabaserade bioplastmaterialet Biodolomer från GAIA Biomaterials i Helsingborg har nyligen certifierats för komposterbarhet av BPI i USA. Sedan tidigare hade Biodolomer en liknande europeisk certifiering från TÜV Austria.
– Nu kan vi visa varumärken och kunder att Biodolomer är certifierat av de två mest respekterade myndigheterna i världen, säger VD Peter Stenström

BPI (Biodegradable Products Institute) är USA:s ledande kontrollorgan för komposterbara produkter och förpackningar sedan mer än 20 år. Genom tredjepartsverifiering säkerställer man att alla påståenden om komposterbarhet stöds av vetenskapliga bevis, som amerikanska myndigheter kräver. Certifikatet avser industriell kompostering.

Gaia Biomaterials certfikat gäller för Biodolomer i olika filmapplikationer – till exempel matkassar. Men fler certifieringar är på gång.

– Vi har tillverkat Biodolomer i nio år, säger vd, Peter Stenström.

– Till skillnad från i många andra bioplaster används inget material som odlas på åkermark. Det är baserat på krita som är ett av världens vanligaste material.

– Biodoloner ger inga mikroplaster och orsakar upp till 80 % mindre CO2 än fossila plaster om det förbränns.

Biodolomer används för en mängd olika filmapplikationer, som matkassar, soppåsar, förkläden och olika jordbruksändamål.

Granulat av Biodolomer kan användas för nästan alla produktionsmetoder som används för fossil plast. Det gör det möjligt att använda det för ett stort antal engångsprodukter från sugrör och bestick till ölglas, flaskor och matförpackningar.

En allt tydligare uppfattning i förpackningsindustrin är återvinning inte kan lösa alla problem med plastavfall. Komposterbara material är en viktig del av lösningen – speciellt när det gäller matförpackningar – och de kräver inte ny infrastruktur.

– Ett stort problem är förpackningsmaterial som hamnar i matavfall och kontaminerar detta så att det inte kan komposteras. Med BPI-certifierade material som Biodolomer är det inte ett problem.

Gaia Biomaterials är baserade i Helsingborg och bland ägarna finns Investment AB Latour och den svenska statliga investeringsfonden Almi Invest Greentech.

Peter Stenström
CEO
peter.stenstrom@gaiabiomaterials.com

‭+46 70-885 34 37‬

www.gaiabiomaterials.com

GAIA Biomaterials AB är ett svenskt företag som utvecklat ett material vid namn Biodolomer. Biodolomer är ett komposterbart och helt nedbrytningsbart material som kan användas till de flesta användningsområden där plast idag är det vanligaste alternativet. Till exempel bärkassar, engångsbestick/tallrikar/muggar, förkläden, flaskor och mycket annat. GAIA Biomaterials har huvudkontor och produktion i Helsingborg,

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mobile Phone Takes Streaming Video to the Next Level

Published

on

By

Sound Dimension Creates a New Home Movie Experience

Sound Dimension, a leader in innovative AI-based sound solutions, makes it possible to enjoy multispeaker movie sound without a soundbar or surround sound system. The technology, called AiFi Together Video, integrates directly into streaming service apps and delivers a significantly enhanced audio experience when mobile phone speakers are synchronized with TV sound.

”We recently introduced AiFi Together Video for streaming services. This means that providers can now offer their users a powerful audio experience from an ordinary TV, or even from an iPad. The movie experience is taken to a new level when we, in a way that is completely intuitive for the user, synchronize ordinary mobile phones and turn them into surround speakers,” says Sound Dimension’s CEO Rickard Riblom.

For streaming services, AiFi Together Video not only means an improved experience for users, the technology also creates opportunities for increased revenue. The streaming video market is worth USD 96 billion per year according to Statista.com, and is growing rapidly. However, one of the industry’s biggest challenges is getting new users to their apps and keeping users engaged. Streaming services that offer AiFi Together Video can get many more active users as multiple mobile phones are active at the same time when users watch a movie or TV series.

”We can simply multiply the number of daily users for a streaming service. Once inside the streaming service’s app, new users can also discover other movies or series and increase their use of the service,” says Rickard Riblom. For Sound Dimension, this means that we can offer the streaming service to pay us only when they receive increased revenue – a classic win-win situation.

A link to a demo app for AiFi Together Video is available on the AppStore: https://apps.apple.com/se/app/aifitogether-video/id6479789063

For more information about Sound Dimension AB, please contact:

Rickard Riblom, CEO Sound Dimension AB Phone: +46 704442479 Email: rr@sounddimension.se https://sounddimension.se/

About Sound Dimension

Sound Dimension has developed patented and award-winning technical solutions that combine audio technology and artificial intelligence (AI). The company develops, sells and licenses its AiFi technology (short for Artificial Intelligence Fidelity) to enable all available speakers to connect – regardless of brand or type – to a unified audio experience, optimized by AI. The goal is for AiFi to establish a new de facto standard for sound. Sound Dimension has developed AiFi Streaming, which is marketed to streaming service providers, and AiFi Inside, which is aimed at manufacturers of Bluetooth speakers. Sound Dimension was founded in 2013 and is headquartered in Karlstad. The company was listed on the Spotlight Stock Market in October 2021 (Ticker: SOUND).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Intresseanmälan öppen för nyproducerade bostadsrätter i Horns Strand, Västervik

Published

on

By

I vacker skärgårdsnatur, i Horns Strand strax utanför Västervik, planerar Enkla Hem att uppföra ca 130 klimatsmarta bostadsrätter, med hållbara energilösningar, egna uteplatser samt gemensamhetsytor för umgänge och lek. Husen kommer att byggas i fyra etapper de första 52 par- och radhusen har planerad byggstart under 2024/2025, och kommer att byggas av Svensk Husproduktion.

Horns Strand ligger strax utanför Västervik – Vacker mellan skog och hav. Det är en typisk skärgårdsnatur med tallar, blåbärsris och ljung i en sluttning ned mot havet. På gångavstånd finns vackra strövområden av olika karaktär. Naturen i området har klassats som mycket vacker med många bevaransvärda arter och miljöer. Bad, havsklippor, strandängar, skärgårdsskog och klapperstensfält. Örserumsviken som ligger i närheten till området ligger inom Tjust Skärgård vilken anses vara en av de vackraste i Sverige. Längs Hornsvägen finns upplyst cykelbana in till centrum och bra bussförbindelse.

De 52 bostäderna som nu uppförs, är första etappen av fyra planerade. ”Vi ser ett stort behov av boenden i Västervik, och vi satsar både på mindre och större lägenheter”, säger Emanuel Vardi, VD på Enkla Hem. ”Många önskar att bo i lite mer lantlig omgivning, bara kommunikationer fungerar för skola och arbete, och det gör det ute i Horn. Där ska vi ge köparna det de vill ha, för en gemensam och hållbar framtid.”

Välkommen med din intresseanmälan via webben på enklahem.se där du även kan se bostädernas planritningar. 

Kontaktinformation:
Emanuel Vardi, VD
emanuel.vardi@enklahem.se
073-504 08 85

Enkla Hem är ett fastighetsbolag som projekterar, förvärvar, producerar och förvaltar bostäder och samhällsnyttiga fastigheter i växande kommuner. För Enkla Hem är det långsiktiga och hållbara fastighetsägandet viktigt. Enkla Hem planerar förvaltning, byggnationer och renoveringar till minsta detalj för att kunna erbjuda energieffektiva, välplanerade och yteffektiva bostäder. Ett bättre hem som bidrar till en genuin hemkänsla länge.

Enkla Hem är ett onoterat bolag med huvudkontor i Linköping. Läs mer på www.enklahem.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.