Tanalys

DELÅRSRAPPORT Q3 MARS 2022 – MAJ 2022

Fortsatt omfattande förändringsarbete för överlevnad och framtida lönsamhet.

TREDJE KVARTALET MARS 2022 – MAJ 2022

RÄKENSKAPSÅRET SEPTEMBER 2021 – maj 2022

Väsentliga händelser under och efter kvartalet

VD-kommentar till utvecklingen

Mars-maj har varit en intensiv period med att skapa förbättringar och förutsättningar för långsiktig överlevnad och lönsamhet. Avyttringen av vårt dotterbolag och tillika drygt 90% av vår skoverksamhet i koncernen – var en strategiskt viktig och nödvändig aktivitet. Skor kräver stora resurser då det gäller kapital för lager och modegraden är betydligt högre än vad den är för väskor och handskar. För vår koncern var det en avgörande faktor för att kunna fokusera till 100% på väskor och handskar – där vi fortsatt är marknadsledare i såväl Sverige som i Norge.

Vi gick ur rekonstruktionen i slutet av februari och arbetet under kvartalet har därför präglats av att planera för en verksamhet utan skor och att återfå anständiga kreditvillkor. Tyvärr är vår historik med två rekonstruktioner inte till vår fördel utan vi får slita hårt för att återfå krediter. Som konsekvens av vår problematik har vi med stor framgång utvecklat ett konsignationsupplägg som idag står för 30-40% av vår försäljning och tillika lager. Utvecklingen av konsignation kommer att vara en viktig faktor för all sällanköpshandel där omsättningshastigheten inte är hög nog.

Vi lider fortsatt av begränsad likviditet och det drabbar vår inköpsförmåga och tillika att vårt sortimentserbjudande blivit lidande. Vi har ett för lågt varulager och även om det är väldigt välgörande att enbart fokusera på väskor och accessoarer – krävs det mera produkter för att vi ska kunna ta hem den ökande efterfrågan.

Rese och hotell/restaurangmarknaden har fått rejäl fart under året och om inte nya omvärldsfaktorer som det eländiga kriget i Ukraina, ökande inflation, bränsle och matpriser – skulle försäljningen ha ökat betydligt mera. Det är en kamp om plånboken som kommer att fortsätta och bli allt hårdare i takt med att alla prishöjningar slår igenom för gemene man.

Vi säljer generellt alla produkter vi har möjligheten att köpa hem. En märklig situation men ett faktum då vi aldrig har fått chansen att komma ikapp till följd av våra två rekonstruktioner och omvärldsfaktorer som inte är till vår fördel. När folk väl började boka resor kom kriget och inte minst den kaosartade hanteringen av förnyande av pass som sedan toppades av ett Swedavia och SAS som har tävlat i att ställa till det för våra resetörstande konsumenter.

Resultatet under perioden är en direkt konsekvens av alla händelser och vi arbetar enträget vidare med att hitta ytterligare finansiering för att kunna fylla på med mera produkter. Bolaget är väldigt välstädat vid det här laget och det är ”bara” uppfyllnaden av våra butiker som fortsatt måste till.

Stockholm juli 2022

Lars Fins
VD och Koncernchef

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom vd Lars Fins försorg, för offentliggörande den 28 juli 2022 kl. 10.00 CET.

Rizzo Group AB, Linnégatan 89 C, 104 50 Stockholm

Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.rizzogroup.se

Taggar:

Exit mobile version