Istället för traditionella presenter bjuder Mustaschkampen i år in företag och privatpersoner att göra Fars dag till något extra betydelsefullt. Lördagen den 9 november anordnas Mustaschkampens första livesända välgörenhetsauktion, där intäkterna går till forskning och utveckling för pappor och män som drabbats av prostatacancer.
Catrine Näsmark, konstär som skänkt ett av objekten i Mustaschauktionen 2024.
– Genom att delta i Mustaschauktionen kan vi förvandla Fars dag till något meningsfullt, där vi både ger en present och stödjer livsviktig forskning. Mustaschauktionen bidrar till att fler pappor kan leva ett längre och friskare liv, säger konstnären Catrine Näsmark, som själv har skänkt ett av sina konstverk till auktionen.
Catrine, känd för sina porträtt av bland annat Kungaparet och Stockholms landshövding, har ett stort engagemang för Mustaschkampen och är ambassadör för Indian Motorcycle Sweden.
En annorlunda present som gör verklig skillnad
Farsdagsfirandet i Sverige sker främst privat inom familjerna med presenter och farsdagsmiddagar. I stället för vanliga presenter kan ett deltagande i Mustaschkampens live-auktion kombinera en bra present till pappa med ett viktigt stöd till forskningen om prostatacancer.
Delta i Mustaschauktionen och bidra till kampen mot prostatacancer
Dagen innan Fars dag, lördagen den 9 november klockan 19.00, genomförs liveauktionen på www.mustaschauktionen.se. Den går även att följa på Aftonbladets hemsida. Programledare och auktionsförrättare för kvällen är Mustaschkampens ambassadör Rickard Olsson tillsammans med Johan Lindberg.
– Vi vill ge människor chansen att verkligen göra skillnad för alla pappor. Det blir en blandning av fina produkter och exklusiva tjänster från våra viktiga huvudpartner samt andra välkända företag, tillsammans med bidrag från profiler som landslagsmålvakten Robin Olsen och Micke Syd Andersson från Gyllene Tider, säger en entusiastisk Per Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen.
Så deltar du i Mustaschauktionen
Auktionen öppnade för budgivning den 1 november på www.mustaschauktionen.se. För att buda på ett föremål krävs det att man registrerar ett konto och legitimerar sig med BankID eller Scrive. Vi rekommenderar att skapa ett konto i god tid för att vara redo när livesändningen drar igång.
Sedan Mustaschkampens start i Prostatacancerförbundets regi 2015 har förbundet delat ut över 100 miljoner kronor till svensk prostatacancerforskning- och utveckling, en summa som fortsätter att växa tack vare generösa bidrag från hela landet. Årets Mustaschauktion är ett nytt sätt för Prostatacancerförbundet att bidra till en framtid där fler pappor får chans till ett längre och friskare liv.
Bidragsgivare till Mustaschauktionen 2024 är:
- Gyllene Tider
- Aftonbladet
- Polarn O. Pyret
- Malmbergs
- Blomsterlandet
- ATG
- Ginger Joe
- Beijer Byggmaterial
- Jocke Jonason
- ICEHOTEL
- Charity Golf by Robin Olsen
- Skånemejerier
- ZOO.se
- Synsam
- Dormy Golf
- Catrine Näsmark
- Kronans Apotek
- Brothers
- HammerFall
Per-Anders Nygård
Kampanjledare, Mustaschkampen
per-anders@prostatacancerforbundet.se
Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 29 regionala och lokala patientföreningar som verkar för ökad kunskap om prostatacancer och bedriver stödverksamhet för drabbade och närstående. Vi driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård och stödjer forskning och utveckling genom en egen fond – Prostatacancerfonden. Varje höst arrangerar förbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 29 lokala prostatacancerföreningar och flera hundra företag och organisationer.