Connect with us

Marknadsnyheter

Deversify Health och Story House Egmont i strategiskt samarbete kring Elitista och Sockerfria Dagen

Published

on

Deversify Health AB (”Deversify”), som nyligen genomfört ett omvänt förvärv och nu är listat på Nasdaq First North, har genom det helägda dotterbolaget Elitista AB (”Elitista”) inlett ett strategiskt samarbete med Egmont Story House AB (”Story House Egmont”), som är en del av den ledande nordiska mediekoncernen Egmont, för att främja hälsa och välbefinnande genom Elitista-plattformen. Samarbetet fokuserar på marknadsföring av Deversifys produkter och särskilt på Elitistas utbildningar, med start inför Sockerfria Dagen den 12 oktober 2024.

 

Sockerfria Dagen är ett årligt initiativ från Elitista som syftar till att inspirera till en hälsosammare livsstil genom att lyfta fram fördelarna med att minska sockerintaget och välja mer naturliga och näringsrika livsmedel. Tillsammans med Story House Egmont kommer Elitista att sprida detta viktiga budskap till en bredare publik, vilket gör hälsosamma livsstilsval tillgängliga och intressanta för fler.

 

Ewa Meurk, sälj- och affärsutvecklingschef hos Deversify, kommenterar: ”Vi är oerhört glada över att samarbeta med Story House Egmont, en mediapartner med stor räckvidd och rätt målgrupp. Tillsammans kan vi stärka vårt budskap och engagemang kring hälsa på en bredare skala.”

 

Ingar Brynnel, Sales Manager hos Story House Egmont, tillägger: ”Det här samarbetet ligger helt i linje med vårt mål att erbjuda våra läsare innehåll som inte bara är relevant och engagerande utan också har ett positivt inflytande på deras liv. Vi ser fram emot att hjälpa Elitista att nå ut till fler med sina viktiga budskap.”

 

Detta samarbete är en del av Deversifys övergripande strategi för att stärka Elitista som en ledande plattform inom metabol hälsa och individanpassad kostrådgivning. Med Story House Egmonts omfattande kanaler och Deversifys innovativa hälsolösningar, skapas nya möjligheter att nå ut till och utbilda en bredare publik.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Anders Murman, VD, Deversify Health AB
E-post: anders.murman@deversify.com
Telefon: +46 (0) 705 46 50 62

 

Om Deversify Health AB (publ)

Deversify är ett svenskt forsknings- och utvecklingsföretag som erbjuder avancerade healthtech-lösningar för konsumenter globalt. Bolaget grundades 2016 och har sedan dess expanderat till flera internationella marknader. Deversify verkar inom två affärsområden: utveckling och kommersialisering av mobila elektroniska enheter och appar för övervakning av biomarkörer, samt tillhandahållande av utbildningstjänster inom metabol hälsa genom varumärket Elitista. Deversify är särskilt känt för sin utandningsmätare Acetrack, som hjälper användare att övervaka sin hälsa på ett enkelt och effektivt sätt. För mer information, besök www.getacetrack.com och www.elitista.se.

Deversify Healths Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.

 

Om Story House Egmont

Story House Egmont är en av Nordens ledande och mest traditionsrika medieverksamheter. Inom våra tre områden – Media, E-commerce och Agencies – utvecklar vi engagerande innehåll, högkvalitativa produkter, innovativa tjänster och personliga mötesplatser. Vi är passionerade historieberättare och har en brinnande vilja att göra gott. Genom vår ägare, stiftelsen och mediekoncernen Egmont, skänker vi varje åren stor del av vårt överskott för att stötta barn och unga som har det svårt i livet. Läs mer på www.storyhouseegmont.se och www.egmont.com

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Dustin publicerar resultatuppdatering för fjärde kvartalet

Published

on

By

Dustin publicerar idag en resultatuppdatering för det fjärde kvartalet 2023/24 efter att ha sammanställt preliminärt finansiellt resultat för augusti. Bolaget förväntas rapportera en nettoomsättning på cirka 5,0 miljarder kronor (5,1) och ett justerat EBITA-resultat om 20-40 miljoner kronor (142) för det fjärde kvartalet.

Utvecklingen i det säsongsmässigt svagare fjärde kvartalet har haft en resultatmässigt ofördelaktig försäljningsmix mellan länder och kundgrupper. Förändringen i försäljningsmixen avviker från normala säsongsmönster och förklaras av en hög andel försäljning till offentlig sektor i kombination med en hög andel försäljning i nya avtal med initialt lägre marginal inom segment LCP. Därtill har efterfrågan inom segment SMB varit fortsatt svag. Justerat EBITA har därutöver belastats med kostnader av engångskaraktär om motsvarande cirka 20 miljoner kronor i kvartalet, hänförliga till en justering av ett tidigare försäkringsärende.

Nettorörelsekapitalet förväntas uppgå till cirka 200 miljoner kronor (-36), där ökningen förklaras av normal säsongsvariation samt hög aktivitet under senare delen av kvartalet. Skuldsättningsgraden mätt som nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA beräknas uppgå till omkring 4,0 gånger (5,0).

”Marknadsutvecklingen har varit fortsatt utmanande i kvartalet. Vi har sett en tydlig förändring i försäljningsmixen mellan såväl kunder som avtal och geografier inom segment LCP och en fortsatt svag efterfrågan inom segment SMB, vilket haft en negativ påverkan på marginalutvecklingen. Mot bakgrund av underliggande drivkrafter och positiva prognoser kring marknadsutvecklingen från ledande tillverkare och marknadsanalysföretag, förväntar vi fortsatt en gradvis förbättring av marknaden under 2024”, säger Johan Karlsson, VD och koncernchef på Dustin.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Sätterström, IR-ansvarig

fredrik.satterstrom@dustin.com, 0705 10 10 22

Kontaktperson:

Eva Ernfors, Informationschef

eva.ernfors@dustin.com, 070 258 62 94

Denna information är sådan information som Dustin Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 september 2024 kl. 23:20 CET.

Om Dustin

Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner i Norden och Benelux. Vi hjälper våra kunder att vara i framkant genom att förse dem med rätt IT-lösning för deras behov.

Vi erbjuder cirka 280 000 produkter med tillhörande tjänster till företag, offentlig sektor och privatpersoner. Omsättningen för verksamhetsåret 2022/23 uppgick till cirka 23,6 miljarder kronor och mer än 90 procent av intäkterna kom från företagsmarknaden.

Dustin har cirka 2 200 medarbetare och är sedan 2015 börsnoterat på Nasdaq Stockholm med huvudkontor i Nacka Strand strax utanför centrala Stockholm. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Dustin publicerar resultatuppdatering för fjärde kvartalet

Published

on

By

Dustin publicerar idag en resultatuppdatering för det fjärde kvartalet 2023/24 efter att ha sammanställt preliminärt finansiellt resultat för augusti. Bolaget förväntas rapportera en nettoomsättning på cirka 5,0 miljarder kronor (5,1) och ett justerat EBITA-resultat om 20-40 miljoner kronor (142) för det fjärde kvartalet.

Utvecklingen i det säsongsmässigt svagare fjärde kvartalet har haft en resultatmässigt ofördelaktig försäljningsmix mellan länder och kundgrupper. Förändringen i försäljningsmixen avviker från normala säsongsmönster och förklaras av en hög andel försäljning till offentlig sektor i kombination med en hög andel försäljning i nya avtal med initialt lägre marginal inom segment LCP. Därtill har efterfrågan inom segment SMB varit fortsatt svag. Justerat EBITA har därutöver belastats med kostnader av engångskaraktär om motsvarande cirka 20 miljoner kronor i kvartalet, hänförliga till en justering av ett tidigare försäkringsärende.

Nettorörelsekapitalet förväntas uppgå till cirka 200 miljoner kronor (-36), där ökningen förklaras av normal säsongsvariation samt hög aktivitet under senare delen av kvartalet. Skuldsättningsgraden mätt som nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA beräknas uppgå till omkring 4,0 gånger (5,0).

”Marknadsutvecklingen har varit fortsatt utmanande i kvartalet. Vi har sett en tydlig förändring i försäljningsmixen mellan såväl kunder som avtal och geografier inom segment LCP och en fortsatt svag efterfrågan inom segment SMB, vilket haft en negativ påverkan på marginalutvecklingen. Mot bakgrund av underliggande drivkrafter och positiva prognoser kring marknadsutvecklingen från ledande tillverkare och marknadsanalysföretag, förväntar vi fortsatt en gradvis förbättring av marknaden under 2024”, säger Johan Karlsson, VD och koncernchef på Dustin.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Sätterström, IR-ansvarig

fredrik.satterstrom@dustin.com, 0705 10 10 22

Kontaktperson:

Eva Ernfors, Informationschef

eva.ernfors@dustin.com, 070 258 62 94

Denna information är sådan information som Dustin Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 september 2024 kl. 23:20 CET.

Om Dustin

Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner i Norden och Benelux. Vi hjälper våra kunder att vara i framkant genom att förse dem med rätt IT-lösning för deras behov.

Vi erbjuder cirka 280 000 produkter med tillhörande tjänster till företag, offentlig sektor och privatpersoner. Omsättningen för verksamhetsåret 2022/23 uppgick till cirka 23,6 miljarder kronor och mer än 90 procent av intäkterna kom från företagsmarknaden.

Dustin har cirka 2 200 medarbetare och är sedan 2015 börsnoterat på Nasdaq Stockholm med huvudkontor i Nacka Strand strax utanför centrala Stockholm. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gothenburg-based Recorded Future sold for 27.5 billion SEK

Published

on

By

The Swedish security company Recorded Future, with roots in Gothenburg and a strong connection to Chalmers University of Technology, has been acquired by Mastercard for a total of 27.5 billion SEK. The deal not only marks a significant step for both the company and Mastercard but also highlights Gothenburg’s tech scene, which in recent years has increasingly begun to make its mark on the global tech industry.

Recorded Future was founded in 2009 by Gothenburg natives Christopher Ahlberg and Staffan Truvé and has since grown to become a global leader in threat intelligence and cybersecurity. The company offers its customers real-time information on threats and attacks that help organizations protect their systems and data. Their innovative use of machine learning and advanced data analysis methods has made them an indispensable player in the cybersecurity sector. Recorded Future is the world’s largest threat intelligence company, with more than 1,900 clients in 75 countries, including the governments of 45 countries and over 50% of the Fortune 100 companies.

That Recorded Future has its roots in Gothenburg is no coincidence. The founders, with strong ties to Chalmers and the University of Gothenburg, have been part of the city’s tech ecosystem, which has continued to grow in significance. The company also has a product development office in Gothenburg. In recent years, Gothenburg has become a melting pot for startups and innovations, and Recorded Future is an excellent example of how local expertise can scale globally. The company is undoubtedly one of Sweden’s most successful startups, despite being relatively unknown to many Swedes.

“Fifteen years ago, we created Recorded Future with a simple goal to secure the world with intelligence. By joining forces with Mastercard, we see an opportunity to help more businesses and governments determine the steps to reach their full potential – and to make it possible for everyone to feel safer in their daily lives”, says Christopher Ahlberg, CEO of Recorded Future.

For Mastercard, the acquisition is a strategic move in an increasingly digitalized society, where the need for advanced cybersecurity is only growing. By this acquisition, Mastercard strengthens its position in cybersecurity, and for Gothenburg’s tech scene, the deal means that the city continues to be relevant on the world map for technological innovation. It is a reminder of the incredible capacity that exists within the region and its potential to be a leader in the global tech industry.

 

Recorded Future

  • Founded: 2009
  • Founders: Chalmers alumni Christopher Ahlberg and Staffan Truvé (other co-founders: Erik Wistrand, Jan Sparud, and Andy Palmer)
  • Headquarters: Somerville, outside Boston, USA (with roots in Gothenburg)
  • Business: Cybersecurity, threat intelligence
  • Clients: More than 1 900 clients in 75 countries, including the governments of 45 countries and over 50% of the Fortune 100 companies
  • Acquired by: Mastercard
  • Purchase price: 27.5 billion SEK

Learn more

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.