Svenskar är alltmer bekymrade över skadligt innehåll och datasäkerhet på internet. Över en tredjedel av befolkningen utsätts regelbundet för skadligt innehåll, och efterfrågan på effektiva åtgärder för att skapa en säkrare online-miljö ökar. Störst tilltro har svenska konsumenter till telekombolagen medan sociala medier aktörer hamnar i botten. Detta visar en global undersökning från EY där 2500 svenskar deltagit.
Trots att Sverige jämfört med andra länder upplever en lägre andel skadligt innehåll, är frustrationen över bristande insatser hög. Det visar EY Decoding The Digital Home som undersöker förändringar i hushållens vanor och attityder i relation till teknik, media och digitala produkter. Undersökningen baseras på svar från 20 000 personer i tio länder, varav 2 500 respondenter i Sverige.
En tredje del av svenskarna, 32 procent, uppger att de regelbundet utsätts för skadligt innehåll online, såsom trakasserier och falsk information. Detta kan dock ställas i kontrast till andra länders hushåll, exempelvis visar Spanien och Sydkorea på en högre exponering till skadligt innehåll (45 respektive 59 procent).
Hälften av alla svenska hushåll, 50 procent, anser att regeringen och tillsynsmyndigheter inte gör tillräckligt för att bekämpa skadligt innehåll. Enligt undersökningen vill en majoritet av svenskarna se borttagning av skadligt innehåll (55 procent) och användaravstängningar (52 procent) som primära åtgärder från techbolagen sida. Samtidigt anger 40 procent av svenskarna att de vill se strängare åldersverifiering och 28 procent vill ha större kontroll över vad de ser för innehåll.
Störst tilltro i frågan om datasäkerhet har svenskarna för telekombolag, där hela 61 procent anger att bredband- och mobiloperatörer förvarar deras data på bäst sätt. Svenska konsumenter har störst tilltro till telekombolag av alla länder i undersökningen där telekom i genomsnitt har 48 procent.
– Svenskarnas oro och önskan om fler åtgärder för att minska skadligt innehåll är en stark signal till både branschen och samhället. Det är viktigt att konsumenterna förstår vad som görs för deras säkerhet och hur de själva kan bidra till en tryggare digital miljö. Konsumenterna stora förtroende för telekombolagen visar på en möjlighet för dessa företag att leda vägen i att skydda kundernas integritet och säkerhet online men det krävs en samlad insats för att verkligen göra skillnad, säger Charlotta Kvarnström, rådgivare till telekombranschen på EY.
Längst ner på listan återfinns sociala medier bolagen som endast 6 procent av svenskarna litar på kan förvara deras data och använda den på ett lämpligt sätt.
Djupgående oro för AI och personlig datasäkerhet i digitala tider
Mer än hälften av svenska hushåll, 52 procent, är mycket oroade över att AI kommer att göra innehåll på internet mindre tillförlitligt. Utöver hoten från osäkert innehåll, inklusive AI:s potentiella roll som en katalysator, har hushållen också djupt rotade rädslor för säkerheten och kontrollen över personuppgifter. Endast fyra av tio svenskar känner att de har kontroll över sina personuppgifter på nätet och nästan varannan, 45 procent, tror att det är omöjligt att hålla personuppgifter säkra online.
– Vi ser att en tredjedel av svenskarna idag är villiga att betala för en säkrare digital närvaro. Detta pekar på att säkerhet och privatliv blir alltmer värdefulla för konsumenterna. Vi pratar ofta om risker med bedrägerier och digitala hot men det finns ett behov att kommunicera lösningar som skyddar personuppgifter och ger användarna större kontroll över deras digitala fotavtryck, säger Charlotta Kvarnström.
Om rapporten ”Decoding The Digital Home”
EY genomför årligen undersökningen för att hjälpa organisationer att förstå konsumenternas förändrade attityder till hur teknik, medier och telekommunikation upplevs i hemmet – och de företag som tillhandahåller dessa produkter och tjänster. Onlineundersökningen genomförd av Bonamy Finch STRAT7 innehåller svar från 20 000 hushåll i nio länder (USA, Kanada, Sydkorea, Frankrike, Spanien, Italien, Storbritannien, Schweiz och Sverige). Årets undersökning genomfördes i juli och augusti 2024, där 2500 hushåll i Sverige deltog i undersökningen.
För mer information, kontakta:
Charlotta Kvarnström, partner och nordisk ansvarig för EY:s verksamhet inom teknik, media och telekommunikationssektorn, 070-663 3020, charlotta.kvarnstrom@se.ey.com
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-5448280, miriam.franzen@se.ey.com
Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.
EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se
Taggar: