Tanalys

Digitala körjournaler frigör 20 procent arbetstid för TK Elevators tekniker

Det globala hissföretaget TK Elevator frigör tid som deras servicetekniker lägger på tidrapportering med över 20 procent varje dag i Sverige. Detta genom att använda ABAX digitala körjournaler. Den frigjorda tiden läggs i stället på service, vilket ökar försäljningen i motsvarande grad.

TK Elevator är ett av världens ledande hissföretag med fler än 50 000 medarbetare och kunder i 150 länder. Bolaget utvecklar, tillverkar, installerar, underhåller och moderniserar person- och varuhissar, rulltrappor och rullband samt flygplats- och bostadslösningar. I den svenska verksamheten finns 160 tjänstebilar som används främst för service och skadereparationer.

TK Elevator i Sverige har sedan sommaren 2022 digitala körjournaler från att tidigare ha använt papper och penna. Genom införandet av ABAX elektroniska körjournal samlas företagets data in i enlighet med GDPR samtidigt som Skatteverkets dokumentationskrav uppfylls. 

Varje servicetekniker har i genomsnitt 20 starter per dag, där det tidigare tog fem minuter att fylla i fordonets körjournal. Genom att använda digitala körjournaler från ABAX görs det nu automatisk, vilket innebär att en servicetekniker frigör omkring 100 minuter arbetstid varje dag. Det motsvarar drygt en femtedel av en arbetsdag.

Den tidigare metoden för att manuellt tidrapportera sina servicebilar till Skatteverket orsakade vid många tillfällen flera problem med felaktiga rapporteringar samtidigt som det var både krångligt och tog värdefull tid.

Snabb installation men motstånd i början

I juni 2022 påbörjades projektet med ABAX elektroniska körjournaler och efter bara en och en halv vecka var allt installerat och klart i 100 servicebilar, vilket nu utökats till 160 bilar. Till en början blev det ett visst motstånd från teknikerna, framför allt oroligheten att de skulle bli övervakade och vad man fick och inte fick göra.

– Det var flera av teknikerna som vägrade att sätta in dosorna ABAX Mini i bilarna. Men efter att ABAX hade haft möten där de förklarat på ett enkelt och tydligt sätt alla fördelar det ger så har motståndet försvunnit. Nu har alla förstått hur det förenklar deras vardag och reaktionerna är nu positiva, säger Jennie och fortsätter: 

– Utifrån min roll så var det viktigaste att få in godkända körjournaler till Skatteverket, vilket det nu blir med ABAX. Det är även en stor fördel att även de fackliga organisationerna uppskattar ABAX lösningar.

Smidig och enkel plattform

En annan fördel med ABAX är serviceportalen där det går att ta ut enkla och tydliga rapporter, plus snabb service från ABAX. 

– När en dosa har gått sönder byter ABAX omgående ut den. Systemet är snabbt och enkelt att förstå när man exempelvis ska lägga upp filer och texter. Vi har integrerat ABAX lösning i de bolag vi har förvärvat vilket har gjort att vi kunnat skapa en översiktlig och enkel lösning gemensam för hela verksamheten, berättar Jennie Schmidt. 

Hållbarhet viktig aspekt 

ABAX lösningar har använts av TK Elevator i Norge under flera år, nu i Sverige och nästa steg för Jennie är att ta lösningen till Danmark för att skapa en integrerad helhetslösning. Det som dock står högst på hennes agenda är att införa ABAX Fleet 360* i hela den nordiska verksamheten. Frågan ligger på ledningens bord.

– Det ställs allt högre krav på hållbarhetstänk i upphandlingar med kunder och offentlig sektor. Med Fleet 360 kan vi se över bensinförbrukning, tomgångskörning och stötta våra tekniker att än mer köra utifrån ett miljötänk. Vi har även satt ett mål att ha en helt elektrifierad fordonsflotta till 2030, säger Jennie Schmidt. 
TK Elevator använder även tjänsten ABAX Geofence – en teknik där man skapar ett virtuellt staket och får ett larm om ett verktyg tas utanför staketet – runt varje tunnelbanestation i Stockholm. Det ger en ökad säkerhet och möjligheten att kunna spåra företagets verktyg vid exempelvis en stöld.  

*Fleet360 samlar all information om företagets bilflotta under en och samma plattform. Plattformen ger full kontroll över kostnader, hållbarhet och användning för hela bilflottan, maskiner och de viktigaste verktygen. För mer information: https://www.abax.com/se/integrations/fleet360 

För mer information;

Lin Nordström, Head of Marketing & Communicatons.
E-mail: lin.nordstrom@abax.com
Tel: 073 399 3386

ABAX är ett av Europas största telematikföretag och hjälper företag att få kontroll över fordon, maskiner och verktyg. ABAX lösningar minskar mobilitetskostnader, främjar hållbarhet och optimerar effektivitet – det vill säga SMART MOBILITY. Huvudkontoret ligger i Larvik och är representerat i Europa med över 300 anställda i Sverige, Danmark, Finland, Nederländerna, Belgien, Polen och Storbritannien. Genom avancerade tekniska lösningar har ABAX över 500 000 spårade mobila tillgångar med över 40 000 kunder över Europa.

Exit mobile version