Connect with us

Marknadsnyheter

Digitala körjournaler frigör 20 procent arbetstid för TK Elevators tekniker

Published

on

Det globala hissföretaget TK Elevator frigör tid som deras servicetekniker lägger på tidrapportering med över 20 procent varje dag i Sverige. Detta genom att använda ABAX digitala körjournaler. Den frigjorda tiden läggs i stället på service, vilket ökar försäljningen i motsvarande grad.

TK Elevator är ett av världens ledande hissföretag med fler än 50 000 medarbetare och kunder i 150 länder. Bolaget utvecklar, tillverkar, installerar, underhåller och moderniserar person- och varuhissar, rulltrappor och rullband samt flygplats- och bostadslösningar. I den svenska verksamheten finns 160 tjänstebilar som används främst för service och skadereparationer.

TK Elevator i Sverige har sedan sommaren 2022 digitala körjournaler från att tidigare ha använt papper och penna. Genom införandet av ABAX elektroniska körjournal samlas företagets data in i enlighet med GDPR samtidigt som Skatteverkets dokumentationskrav uppfylls. 

Varje servicetekniker har i genomsnitt 20 starter per dag, där det tidigare tog fem minuter att fylla i fordonets körjournal. Genom att använda digitala körjournaler från ABAX görs det nu automatisk, vilket innebär att en servicetekniker frigör omkring 100 minuter arbetstid varje dag. Det motsvarar drygt en femtedel av en arbetsdag.

Den tidigare metoden för att manuellt tidrapportera sina servicebilar till Skatteverket orsakade vid många tillfällen flera problem med felaktiga rapporteringar samtidigt som det var både krångligt och tog värdefull tid.

Snabb installation men motstånd i början

I juni 2022 påbörjades projektet med ABAX elektroniska körjournaler och efter bara en och en halv vecka var allt installerat och klart i 100 servicebilar, vilket nu utökats till 160 bilar. Till en början blev det ett visst motstånd från teknikerna, framför allt oroligheten att de skulle bli övervakade och vad man fick och inte fick göra.

– Det var flera av teknikerna som vägrade att sätta in dosorna ABAX Mini i bilarna. Men efter att ABAX hade haft möten där de förklarat på ett enkelt och tydligt sätt alla fördelar det ger så har motståndet försvunnit. Nu har alla förstått hur det förenklar deras vardag och reaktionerna är nu positiva, säger Jennie och fortsätter: 

– Utifrån min roll så var det viktigaste att få in godkända körjournaler till Skatteverket, vilket det nu blir med ABAX. Det är även en stor fördel att även de fackliga organisationerna uppskattar ABAX lösningar.

Smidig och enkel plattform

En annan fördel med ABAX är serviceportalen där det går att ta ut enkla och tydliga rapporter, plus snabb service från ABAX. 

– När en dosa har gått sönder byter ABAX omgående ut den. Systemet är snabbt och enkelt att förstå när man exempelvis ska lägga upp filer och texter. Vi har integrerat ABAX lösning i de bolag vi har förvärvat vilket har gjort att vi kunnat skapa en översiktlig och enkel lösning gemensam för hela verksamheten, berättar Jennie Schmidt. 

Hållbarhet viktig aspekt 

ABAX lösningar har använts av TK Elevator i Norge under flera år, nu i Sverige och nästa steg för Jennie är att ta lösningen till Danmark för att skapa en integrerad helhetslösning. Det som dock står högst på hennes agenda är att införa ABAX Fleet 360* i hela den nordiska verksamheten. Frågan ligger på ledningens bord.

– Det ställs allt högre krav på hållbarhetstänk i upphandlingar med kunder och offentlig sektor. Med Fleet 360 kan vi se över bensinförbrukning, tomgångskörning och stötta våra tekniker att än mer köra utifrån ett miljötänk. Vi har även satt ett mål att ha en helt elektrifierad fordonsflotta till 2030, säger Jennie Schmidt. 
TK Elevator använder även tjänsten ABAX Geofence – en teknik där man skapar ett virtuellt staket och får ett larm om ett verktyg tas utanför staketet – runt varje tunnelbanestation i Stockholm. Det ger en ökad säkerhet och möjligheten att kunna spåra företagets verktyg vid exempelvis en stöld.  

*Fleet360 samlar all information om företagets bilflotta under en och samma plattform. Plattformen ger full kontroll över kostnader, hållbarhet och användning för hela bilflottan, maskiner och de viktigaste verktygen. För mer information: https://www.abax.com/se/integrations/fleet360 

För mer information;

Lin Nordström, Head of Marketing & Communicatons.
E-mail: lin.nordstrom@abax.com
Tel: 073 399 3386

ABAX är ett av Europas största telematikföretag och hjälper företag att få kontroll över fordon, maskiner och verktyg. ABAX lösningar minskar mobilitetskostnader, främjar hållbarhet och optimerar effektivitet – det vill säga SMART MOBILITY. Huvudkontoret ligger i Larvik och är representerat i Europa med över 300 anställda i Sverige, Danmark, Finland, Nederländerna, Belgien, Polen och Storbritannien. Genom avancerade tekniska lösningar har ABAX över 500 000 spårade mobila tillgångar med över 40 000 kunder över Europa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.