Tanalys

Dubbelseger för sparbankerna ­– nöjdast privat- och företagskunder igen

Sparbankerna är återigen bäst i klassen. Sörmlands Sparbank rankas tillsammans med landets övriga 56 sparbanker återigen högst – både av privatkunder och företagskunder. Konkurrenterna ligger flera procentenheter efter. Sparbankerna har hållit tätpositionen inom kundnöjdhet de senaste åren.

Det framgår av den färska bankstudien från Svenskt kvalitetsindex som årligen rankar banker utifrån kundnöjdhet. Det är bankkunderna själva som svarar på frågor och sätter betyg.

Sparbankerna får högst kundnöjdhet; 75,1 procent av sina privatkunder och 72 procent när det gäller företagskunder. Resultatet ligger flera procentenheter högre än efterföljande bank både för privat- och företagskunder.

– Vi är stolta och glada över att våra kunder uppskattar sparbanksidén: Vi finns här, där kunderna lever och verkar, vi har kännedom om den lokala marknaden och vi investerar i initiativ som bidrar till bygdens utveckling och tillväxt, säger Timo Haavisto, affärschef på Sörmlands Sparbank.

Sparbankerna har drygt två miljoner kunder runt om i landet. Många av dessa finns utanför storstäderna.

– Våra främsta framgångsfaktorer är nära relationer med kunderna, lokalkontor runt om i landet samt att vi ger tillbaka pengar till bygdens utveckling och tillväxt. Men kundnöjdhet är en färskvara. Vi är fortsatt ödmjuka och jobbar vidare för att befästa Sparbankerna som Sveriges bästa bankalternativ, säger Björn Elfstrand, som är vd för Sparbankernas Riksförbund.

När Sparbankskunderna tillfrågas om de tycker att deras bank bidrar till lokalsamhällets utveckling och tillväxt svarar 4 av 5 (81,5 procent) att de anser det. Kunder i Sparbankerna tycker också att det är viktigt att kunna besöka sitt lokala bankkontor. 63 procent av kunderna har det senaste året besökt ett kontor. Samtidigt uppger 94 procent att de använder internetbanken.

– Det är just det här som är storheten i vår affärsidé. Vi har en djup förståelse för lokalsamhället och våra kunders behov, och vi kombinerar öppna kontor där kunderna kan få rådgivning och vägledning med lättillgängliga, digitala tjänster för enklare ärenden, säger affärschef Timo Haavisto.

Tillsammans har Sveriges 57 sparbanker över 180 bankkontor runt om i landet. Sörmlands Sparbank har kontor som är öppna för spontanbesök i samtliga kommuner i verksamhetsområdet – Nyköping, Oxelösund, Katrineholm, Flen och Vingåker.

Kontakt:
Timo Haavisto, affärschef
Tel: 070-682 96 88
timo.haavisto@sormlandssparbank.se

Anna Falk, marknads- och kommunikationschef
Tel: 073-805 73 75
anna.falk@sormlandssparbank.se

Exit mobile version