Tanalys

Duni Group förvärvar brittiska dukningsföretaget Poppies

Duni AB (Duni Group) har idag signerat ett avtal om att förvärva det brittiska dukningsföretaget Poppies Europe Ltd (Poppies). Det strategiska förvärvet stärker Duni Groups marknadsposition inom hållbara lösningar för det dukade bordet i Storbritannien och öppnar för betydande synergier inom tillverkning, logistik och distribution.

Med en lång historia av att erbjuda produkter för det dukade bordet i Storbritannien, går Duni Group samman med en ledande aktör inom pappersbaserade serveringsartiklar i regionen, Poppies. Förvärvet är föremål för godkännande av myndighet i Storbritannien och sedvanliga closingvillkor och förväntas slutföras under första halvåret 2025.    

“Vi ser fram emot att välkomna Poppies till vår koncern med attraktiva varumärken inom lösningar för det dukade bordet och matförpackningar till restaurangmarknaden. Förvärvet stärker vår marknadsledande position i Europa och utökar vår distributionskapacitet till kunder i Storbritannien och Irland”, säger Robert Dackeskog, VD och koncernchef för Duni Group. 

Samgåendet möjliggör synergier inom tillverkning, med ökad produktion inom högkvalitativt papper och airlaid från Duni Groups pappersbruk Rexcell. Dessutom kompletterar företagens go-to-market modeller varandra och tillsammans med synergierna ökar de Duni Groups distributionskapacitet i Storbritannien och Irland.       

Poppies tillverkar kvalitetsprodukter till framförallt cateringsektorn, utifrån det välkända varumärket Poppies tillsammans med omnämnda produktnamn som McNulty Wray och Staples. Poppies produktionsanläggning är belägen mellan Liverpool och Manchester på ett 5 hektar stort område, varifrån produkter distribueras både nationellt och internationellt.    

”Vi ser fram emot att bli en del av Duni Group. Tillsammans med Duni kommer vi att ha en stark värdekedja som stärker vårt fokus på hållbara produkter och samtidigt utökar vårt erbjudande av serveringsprodukter som bättre tillgodoser våra kunders behov”, says Masoud Khadem, Director på Poppies. 

Poppies har cirka 220 medarbetare och har en årlig omsättning på cirka 620 MSEK med en lönsamhet i linje med Duni Groups affärsområde Dining solutions. Duni Group kommer förvärva 100 procent av bolaget på en kontant- och skuldfri basis till en fast köpeskilling på cirka 670 MSEK som betalas med 60 procent vid slutförande av affären och resterande belopp i tre betalningar vid slutet av 2025 (20%), 2026 (10%) och 2027 (10%). Finansieringen ryms inom Duni Groups existerande lånefacilitet.

För ytterligare information kontakta:

Magnus Carlsson, EVP Finance/CFO, +46 40-10 62 00, magnus.carlsson@duni.com                         
Katja Margell, IR & Communication Director, +46 76-819 83 26,
katja.margell@duni.com

Duni Group är marknadsledare inom hållbara lösningar för dukning och matförpackningar till restaurangmarknaden. Koncernen marknadsför och säljer sina produkter under framför allt varumärkena Duni, BioPak och Paper+Design vilka finns representerade på över 40 marknader. Duni Group har cirka 2 500 anställda fördelade på 23 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Slovenien och Thailand. Duni Group är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet ”DUNI”. ISIN–kod är SE0000616716. Dunigroup.se. Denna information är sådan information som Duni AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 december 2024 klockan 12.50 CET.

Exit mobile version