Tanalys

E- barometern visar – var tredje konsument handlar under Black Week

En ny rapport från PostNords E-barometer visar på en fortsatt nedgång inom e-handeln. Under tredje kvartalet minskade e-handeln med fem procent jämfört med samma period 2021. Inför Black Week och julhandeln är frågan om trenden fortsätter nedåt eller om e-handelsföretagen som står med stora lager bjuder till prisfest.

I takt med att konsumenter delvis återgick till fysiska butiker, minskade nätförsäljningen i kategorier som exempelvis dagligvaror. Samtidigt fortsatte den digitala apotekshandeln att växa med en tillväxt på nio procent under kvartalet.

          Den minskade nätförsäljningen ska ses i perspektiv till den enorma tillväxt som skedde under pandemin. Det vi ser nu är snarare en stabilisering av e-handeln än en negativ utveckling. Faktum är att e-handelstillväxten just nu ligger över sin historiska trendkurva trots nedgången efter pandemin, säger Mathias Krümmel, vd, PostNord Sverige.

För första gången syns en minskning i prognosen för julhandeln. Den håller sig dock fortfarande över 8,4 miljarder kronor där den låg innan pandemin år 2019. Andelen konsumenter som tänker köpa julklappar på nätet minskar i år från 63 till 61 procent i jämförelse med förra året. Dessutom minskar konsumenternas snittbudget för julklappar med drygt 100 kronor till 2380 kronor per person.

Enligt rapporten är konsumenter mer prismedvetna i år. Var tredje konsument planerar att handla under Black Week och en trend är att allt fler väljer att köpa sina julklappar under den perioden.

         Det finns alltid ett intresse hos konsumenterna av låga priser. Nedgången i e-handeln har medfört att vissa e-handlare sitter på stora varulager vilket i sin tur kan tala för bra erbjudanden till konsumenter. Hur mycket e-handlarna är beredda att rabattera sina varor och bjuda upp till köpfest, återstår att se, säger Mathias Krümmel.

Under Black Week och julhandeln ökar PostNord sin medarbetarstyrka. Under året har antalet servicepunkter till privatpersoner utökats, med bland annat 3 600 paketboxar. Det är en ökning med totalt 1 000 servicepunkter jämfört med samma period 2021. 

Se siffror på utveckling per delbransch nedan:

Apoteksvaror 9 %

Kläder & skor 1 %

Byggvaror 0 %

Sport & fritid -1 %

Möbler & heminredning -3 %

Böcker & media – 9%

Dagligvaror -9 %

Hemelektronik -10%

Barnartiklar & leksaker -27 %

Källa: PostNord E-barometern, Q3 2022
 
 
För ytterligare information kontakta:

PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2021 hade koncernen cirka 28 500 anställda och en omsättning på 40,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com

Taggar:

Exit mobile version