Tanalys

Elon och Hasse Aro efterlyser dina gamla eltjuvar

Visste du att du kan spara tusenlappar genom att byta ut din gamla torktumlare och ersätta den med en ny energisnål variant? Det här har förstås Elon stenkoll på och har därför tillsammans med Bauer Media sjösatt tävlingen Haffa eltjuvarna.

Har du en tom frysbox på tomgång, ett torrt gammalt torkskåp i tvättstugan eller en närmast uråldrig spis i sommarstugan? Då är det kanske hög tid att ta farväl. Nu går nämligen elektronik- och vitvarukedjan Elon samman med Hasse Aro och radiostationen Mix Megapol för att haffa dina gamla eltjuvar och ersätta dem med nya energisnåla varianter.Kampanjen, som framför allt är en tävling, går ut på att alla som vill kommer kunna ange sinagamla eltjuvar och tävla om helt nya energisnåla varianter från Elon. Tävlingen kommer delvis äga rum i direktsänd radio, där man i radioprogrammen Gry Forssell med vänner och Morrongänget kommer att utse vinnare.

Förutom själva tävlingen så kommer Hasse Aro tillsammans med en expert från Elon att göra hembesök hos programledarna i Mix Megapol för att leta efter gömda eltjuvar. Dessutom kommer ämnet lyftas mycket i radio, poddar och sociala medier – för att på så vis utbilda och uppmärksamma lyssnarna i vilka produkter och apparater som slukar mycket energi. Hasse Aro har över 30 års erfarenhet av att fånga tjuvar och i sin podcast Fallen jag aldrig glömmer intervjuar han utredarna som ser till att den skyldige åker fast. Nu tar han med sig all den kunskapen för att hjälpa sina poddlyssnare och Mix Megapols lyssnare att hitta deras gamla eltjuvar.

”Även om det kommer bli en tuff vinter för många, så finns det faktiskt en hel del saker du kan göra hemma. Allt från att byta ut gamla vitvaror och glödlampor till att skaffa luftvärmepump”, säger Christian Dahlborg marknadschef på Elon. ”Redan idag är det många kunder som besöker våra butiker för att få råd och tips på hur man kan spara energi. Med kampanjen Haffa eltjuvarna kommer vi belysa problemet ytterligare, men framför allt alla lösningar och möjligheter.” ”Med hjälp av Mix Megapol hoppas vi kunna nå ut till många svenskar som är oroliga över elräkningarna. Det blir som folkbildning, på ett kul sätt”, säger Jocke Hanspers på reklambyrån Folket.

Kampanjen och tävlingen startade den 31 oktober och avslutas 18 november. Underperioden kommer initiativet att lyftas i både redaktionell radio, podcasts, sociala medier ochartiklar. Men också i traditionell reklam så som radiospottar, sponsrade inlägg och tidningsannonsering.

Arbetsgrupp

Elon

Marknadschef: Christian Dahlborg

Produktionsledare: Malin Rodesten

Marknadskoordinator: Nicole Stefansson

Folket Sthlm, reklambyrå

Kreatörer: Jocke Hanspers, Robin Ejnebrand, Fredrik Lund

Projektledare: Ulrika Andrinsson

Kundansvarig: Johan Falk

Bauer Media

Projektledare: Nicole von Baumgarten

Kundansvarig: Christoffer Danehed

Brand Partnership: Anna Krigsman, Rickard Lindberg, Jonas Landén

För mer information:

Christian Dahlborg
Marknadschef Elon Group

christian.dahlborg@elongroup.se
Mobil +46 (0)70 862 41 00

Camilla Waldmark 
PR & kommunikationsansvarig Elon Group

camilla.waldmark@elongroup.se
Växel: +46 (0)10 220 40 00
Mobil: +46 (0)70 570 11 94

Exit mobile version