Connect with us

Marknadsnyheter

Eltelkoncernen: Halvårsrapport januari-juni 2024

Published

on

April–juni 2024

  • Nettoomsättning 216,0 miljoner euro (208,1). Total tillväxt 3,8 % och organisk tillväxt1) inom segmenten 5,3 %
  • Justerad EBITDA 8,4 miljoner euro (5,6)
  • Justerad EBITA2) 0,5 miljoner euro (-1,5) och justerad EBITA-marginal 0,2 % (-0,7)
  • Justerad EBITA2), segmenten 3,6 miljoner euro (2,1) och justerad EBITA-marginal, segmenten 1,8 % (1,1)
  • Rörelseresultat (EBIT) 0,5 miljoner euro (-1,5) och EBIT-marginal 0,2 % (-0,7)
  • Resultat efter skatt -2,7 miljoner euro (-4,6)
  • Resultat per aktie -0,02 euro (-0,03), före och efter utspädning
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten -2,2 miljoner euro (-2,2)

Januari–juni 2024

  • Nettoomsättning 392,3 miljoner euro (396,5). Total tillväxt -1,1 % och organisk tillväxt1) inom segmenten 1,0 %
  • Justerad EBITDA 12,0 miljoner euro (8,0)
  • Justerad EBITA2) -3,5 miljoner euro (-7,0) och justerad EBITA-marginal -0,9 % (-1,8)
  • Justerad EBITA2), segmenten 2,8 miljoner euro (0,0) och justerad EBITA-marginal, segmenten 0,8 % (0,0)
  • Jämförelsestörande poster -23,1 miljoner euro (-6,1)
  • Rörelseresultat (EBIT) -26,7 miljoner euro (-13,1) och EBIT-marginal -6,8 % (-3,3)
  • Resultat efter skatt -33,2 miljoner euro (-19,7)
  • Resultat per aktie -0,22 euro (-0,13), före och efter utspädning
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten -7,1 miljoner euro (-25,9)
  • Nettoskuld 127,9 miljoner euro (141,6)

Väsentliga händelser under rapportperioden

  • Den 7 juni offentliggjordes att avyttringen av Eltels High Voltage-verksamhet i Polen slutfördes den 6 juni, efter sedvanligt myndighetsgodkännande. Efter slutförandet av avyttringen har Eltel inte längre någon High Voltage- verksamhet i Polen.
  • Under andra kvartalet tecknade Eltel nya kontrakt till ett sammanlagt värde av cirka 317 miljoner euro (164) och ökade värdet på den totala orderboken3) till 1,3 miljarder euro (1,2). Läs mer på sidan 13.
  • Den 7 maj offentliggjordes att Eltel Sverige och Försvarets materielverk (FMV) har tecknat ett ramavtal för installations- och entreprenadtjänster för FMV:s flygbaser. Den maximala avtalsperioden är sju år med ett uppskattat värde på 21 miljoner euro.
  • Den 13 juni offentliggjordes att Eltel Norge har tecknat en treårig förlängning av ett befintligt avtal med Telenor med ett uppskattat värde mellan 90 och180 miljoner euro.
  • Den 17 juni offentliggjordes att Eltel Finland och Elisa förlänger sitt partnerskap med ett ramavtal för de kommande två åren värt cirka 62 miljoner euro.

Nyckeltal

Miljoner euro

apr-jun 2024

apr-jun 2023

jan-jun 2024

jan-jun 2023

jan-dec 2023

Nettoomsättning

216,0

208,1

392,3

396,5

850,1

Nettoomsättningstillväxt, %

3,8 %

-0,2 %

1,1 %

1,0 %

3,2 %

Justerad EBITDA

8,4

5,6

12,0

8,0

31,8

Justerad EBITA2)

0,5

-1.5

-3,5

-7,0

1,7

Justerad EBITA-marginal, %

0,2 %

-0,7 %

-0,9 %

-1,8 %

0,2 %

Justerad EBITA2), segmenten

3,6

2,1

2,8

0,0

11,8

Justerad EBITA-marginal, %, segmenten

1,8 %

1,1 %

0,8 %

0,0 %

1,5 %

Rörelseresultat (EBIT)

0,5

-1,5

-26,7

-13,1

-5,3

Avkastning på operativt sysselsatt kapital (ROCE), %

14,3 %

-11,7 %

14,3 %

-11,7 %

5,3 %

Rörelsekapital, netto

-54,3

-2,4

-54,3

-2,4

-49,8

Nettoskuld

127,9

141,6

127,9

141,6

100,6

Medelantalet anställda

4 717

5 041

4 801

5 072

5 024

1) Organisk tillväxt är justerat för valutaeffekter.

2) Eltel följer segmentens lönsamhet med justerad EBITA som inte inkluderar omstruktureringskostnader eller andra jämförelsestörande poster. Se sidorna 25–26 för definitioner av nyckeltal.

3) Den totala orderboken inkluderar den bekräftade orderstocken och den bästa uppskattningen för obekräftade återstående delar av ramavtal fram till avtalets slut.

Koncernchefens kommentar

Det är glädjande att se både tillväxt och förbättrad lönsamhet i tre av fyra segment. Den organiska tillväxten i segmenten uppgick till 5,3 procent och för koncernen var tillväxten 3,8 procent.

Justerad EBITA ökade med 2,0 miljoner euro och den justerade EBITA-marginalen ökade till 0,2 procent (-0,7). I segmenten ökade justerad EBITA med 1,5 miljoner euro och marginalen uppgick till 1,8 procent. Vårt strukturerade arbete med att förbättra lönsamheten har gett resultat, och framförallt inom Power Services i Finland ser vi en ökad lönsamhet.

Under andra kvartalet har vi glädjande nog tecknat nya avtal till ett värde av 317 miljoner euro (164) och ökat vår totala orderbok till 1,3 miljarder euro (1,2). Arbetet med att bredda kundbasen enligt vår strategi har bidragit till den positiva utvecklingen av orderboken. Våra aktiviteter inom nya affärsområden, såsom solparksprojekt, e-Mobility (laddinfrastruktur) och BESS (energilagring), har börjat ge resultat. Inom de nya affärsområdena har avtal tecknats till ett värde av 14,6 miljoner euro (4,1).

En fortsatt negativ utveckling i Norge med vikande volymer visar att det finns ytterligare behov av att anpassa verksamheten. Koncernens resultat tyngdes också av ett negativt resultat inom Övrig verksamhet, delvis drivet av produktionsbortfall i Tyskland till följd av omfattande översvämningar i södra Tyskland.

I samtliga nordiska länder har telekomoperatörerna minskat sina investeringar, utom i Finland, där en omfattande fiberutbyggnad pågår. Under andra kvartalet intensifierades arbetet med att bredda kundbasen, samt med att utveckla organisationen och verksamheten.

När det gäller eldistribution och elnät är förhållandet det motsatta. Den uppdaterade finska marknadsregleringen har bidragit till en minskad efterfrågan inom Power Distribution i Finland medan efterfrågan fortsatte att öka i övriga Norden.

Finland visade både tillväxt och en förbättrad lönsamhet. Inom Communication såg vi en stark tillväxt inom FTTH (fiber till hemmet). Inom Power hade vi tillväxt inom Power Transmission men fallande volymer inom Power Distribution, orsakade av den uppdaterade marknadsregleringen.

Även Sverige uppvisade såväl tillväxt som en något förbättrad lönsamhet. Tillväxten berodde framförallt på en hög efterfrågan inom Power, i synnerhet inom Smart Grids, som kompenserade för minskningen inom Communication. Arbetet med att kontinuerligt anpassa organisationen fortsätter.

Norge är den av Eltels marknader som har drabbats hårdast av de minskade investeringarna inom Communication. Vi har genomfört kostnadsreducerande åtgärder och ytterligare initiativ kommer att vidtas. Den negativa trenden planade ut under kvartalet. Arbetet med att skala upp redan vunna avtal och utvecklingen av nya affärer har intensifierats och börjar ge resultat.

I Danmark såg vi, som förväntat, en god tillväxt. Även om två avslutade kontrakt påverkade resultatet under första kvartalet, landade lönsamheten för andra kvartalet något bättre än föregående år. Liksom i de närmaste grannländerna minskade efterfrågan inom Communication medan tillväxten var god inom Power.

Den 6 juni slutförde vi avyttringen av High Voltage-verksamheten i Polen. Transaktionen skapar värde både för oss och våra aktieägare genom minskade risker och komplexitet.

Framåt lägger vi fullt fokus på att stärka marginalen, bredda kundbasen, intensifiera satsningen på våra nya affärsområden, samtidigt som vi kontinuerligt utvecklar organisationen.

Eltel har en mycket viktig roll i vårt samhälle, vilket förstärks av det rådande omvärldsläget med ökade krav på att upprätthålla en säker och stabil infrastruktur.

Håkan Dahlström, vd och koncernchef

För ytterligare information, kontakta:

Tarja Leikas, finansdirektör

Tel. +358 40 730 77 62, tarja.leikas@eltelnetworks.com

Alexandra Kärnlund, kommunikationsdirektör

Tel. +46 70 910 0903, alexandra.karnlund@eltelnetworks.com

Denna information är sådan information som Eltel AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 juli 2024 kl. 08.00 CEST.

Om Eltel

Eltel är en ledande leverantör av tjänster för kritisk infrastruktur som möjliggör såväl förnybar energi som högpresterande kommunikationsnätverk. Eltel designar, planerar, bygger och säkrar driften av nätverk för en mer hållbar och uppkopplad värld idag och för kommande generationer. Totalt har vi cirka 5 000 medarbetare och under 2023 nådde omsättningen 850,1 miljoner euro. Huvudkontoret ligger i Sverige och Eltels aktier är sedan år 2015 noterade på Nasdaq Stockholm. Läs mer på www.eltelnetworks.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sveriges äldsta krydda hittad i Varberg

Published

on

By

Under sommaren har det rafflande hållbarhetsinitiativet Sveriges äldsta krydda ägt rum och nu står det klart. De glada vinnarna i Sveriges äldsta krydda 2024 är Kicki Högberg och Mikael Nilsson i Träslövsläge, Varberg. Deras krydda är en över 100 år gammal starkpeppar, daterad till 1910–1920-tal i obruten originalförpackning.  
 
Fredagen den 6 september hade allmänheten chansen att smaka på en maträtt med den 100-åriga kryddan då den gästspelade hos den välkända kocken Fredrik Eriksson på Långbro Värdshus i Stockholm. 

Sveriges äldsta krydda är ett hållbarhetsinitiativ från Matsmart som syftar till att öka kunskapen kring bäst före-märkningen på mat. Enligt Naturvårdsverket slänger de svenska hushållen 343 000 ton ätbar mat årligen.1 En stor bidragande faktor till detta matsvinn är okunskap om vad bäst före-märkningen står för. Var sjätte svensk slänger exempelvis skafferivaror som ris och pasta bara för att de passerat bäst före-datumet.2 
 
”Om fler vågar titta, lukta och smaka på varor med passerat bäst före-datum kan vi minska det stora matsvinnet.” – Anna Holmqvist, hållbarhetschef på Matsmart.
 
I Sveriges äldsta krydda uppmanades allmänheten att skicka in bilder på de äldsta kryddburkarna de kunde hitta hemma i sina kryddskåp. Men det var inte enkelt att utse Sveriges äldsta krydda. Ett hundratal av de inskickade kryddorna var så gamla att bäst före-datum inte var branschstandard när de såldes. Matsmart har därför låtit mathistorikern Richard Tellström, känd från SVT:s Historieätarna, undersöka och datera de äldsta bidragen – för att på så vis hitta den vinnande kryddan.  

Fredagen den 6 september gästspelade starkpepparn på den välkända kocken Fredrik Erikssons restaurang Långbro Värdshus i Stockholm. Fredrik komponerade en specialrätt med vinnarkryddan som endast kunde avnjutas denna kväll. På plats fanns även vinnarna av Sveriges äldsta krydda, Kicki Högberg och Mikael Nilsson som fick smaka på sin egen krydda.
 
Historien bakom den vinnande kryddan
I början av 1980-talet köpte Mikaels far två små matbutiker i Träslövsläge. Med butikerna följde även kryddorna, som redan då hade många år på nacken. Mikaels far kunde inte förmå sig att slänga kryddorna, så de fick stanna kvar på hyllorna. När Mikael och hans fru Kicki, som senare tagit över butikerna, hörde om initiativet ”Sveriges äldsta krydda” förstod de att de förmodligen hade ett starkt bidrag på sin kryddhylla.

”Det är så häftigt att min svärfars 100 år gamla starkpeppar fick tillagas på en av Sveriges bästa restauranger!” – Kicki Högberg, vinnare.
 
”På Långbro Värdshus gillar vi att ta tillvara på råvaror, det här initiativet från Matsmart hjälper oss svenskar att bli ännu bättre på att rädda mat.” – Fredrik Eriksson, krögare, Långbro värdshus.
 
”Bäst-före-datum kom till Sverige 1985, så historiskt sett är det en ny företeelse.” – Richard Tellström, Mathistoriker.
 
Om bäst före-märkningen 
Till skillnad från vad många tror så har inte bäst före-datumet med matsäkerhet att göra, utan det är bara en garanti från livsmedelsproducenten att maten behåller sin kvalitet i form avsmak, färg, krispighet, spänstighet och tuggmotstånd, fram till det specifika datumet.3 Det betyder alltså inte att den blir oätlig efter passerat datum, utan ofta är den god i veckor, månader och ibland till och med år efter datumet. En del mat, som vinäger och många kryddor, blir i princip aldrig gamla.

Obs! Inte att förväxla med märkningen ‘sista förbrukningsdag’ som är en märkning för livsmedel som kan bli hälsofarliga efter kort tid. Sådana livsmedel finns det inte så många av, därför är mat märkt med sista förbrukningsdag ovanligt.4

Exempel på hur länge maten egentligen håller efter passerat bäst före-datum, från Skafferiguiden:

Havregryn: 1+ år
Kaffe: 1+ år
Konservburkar: 5+ år
Mjöl: 3+ år
Pasta: evigheter*
Salt: evigheter*
Socker: evigheter*
 
*Vad menas med evigheter? Jo, att produkten håller i väldigt många år om den förvaras på rätt sätt.

Källor

1 Naturvårdsverket (2024). Livsmedelsavfall i Sverige 2022. [online] Available at: https://www.naturvardsverket.se/49501f/globalassets/media/publikationer-pdf/8900/978-91-620-8908-5.pdf.

2 Livsmedelsverket (2023). Matsvinn i hemmet 2022. Kännedom, attityd och beteende. [online] www.livsmedelsverket.se. Available at: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2023/l-2023-nr-03-matsvinn-i-hemmet-2022.pdf.

Livsmedelsverket (2023b). Vad betyder datummärkningen? [online] Livsmedelsverket.se. Available at: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/matsvinn/tips/vad-betyder-datummarkningen

4 Livsmedelsverket (2023b). Vad betyder datummärkningen? [online] Livsmedelsverket.se. Available at: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/matsvinn/tips/vad-betyder-datummarkningen

Isabelle Bjerlestam
Communications and Sustainability Specialist
+46791028875
isabelle.bjerlestam@matsmart.se

Om Matsmart
Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fem europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2023 omsatte Matsmart-Motatos 1043 miljoner kronor

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Viktiga steg för en mer effektiv jämställdhetspolitik i budgeten

Published

on

By

Regeringen vill ta flera steg framåt på jämställdhetsområdet i den kommande budgeten. Anslaget till Jämställdhetsmyndigheten föreslås öka med 72 miljoner kronor, vilket finansieras med en flytt av andra medel på jämställdhetsområdet. Myndigheten får bättre förutsättningar genom att medel ska börja gå direkt till myndigheten i stället för att ges genom olika uppdrag. Det ger bättre effektivitet för skattepengarna och ligger i linje med Statskontorets förslag i sin analys av Jämställdhetsmyndigheten som myndighet.

I den kommande budgetpropositionen vill regeringen se ökade satsningar på jämställdhet samtidigt som ändringar görs så att jämställdhetspolitiken kan fungera mer effektivt.

Regeringen delar Statskontorets bild att nuvarande sätt att finansiera Jämställdhetsmyndigheten gör det svårt för myndigheten att planera sin verksamhet och utnyttja sina resurser effektivt. I budgeten för 2025 föreslår regeringen därför ändringar som syftar till att skapa bättre möjligheter till långsiktighet och högre effektivitet i myndighetens arbete. 

Regeringen avser att lämna dessa förslag i den kommande budgeten. Förslagen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.
 

Kontakt
Emelie Franzén
Pressassistent hos jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg
076-77 10 951
emelie.franzen@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ökade medel till Arbetsmiljöverket för skärpt och effektivare tillsyn mot dödsolyckor och andra arbetsmiljörisker

Published

on

By

I budgetpropositionen för 2025 avser regeringen att föreslå att Arbetsmiljöverket tillförs medel för att för en skärpt och effektivare tillsyn mot dödsolyckor och andra allvarliga arbetsmiljörisker. Där ingår också att utveckla hur urvalet av vilka arbetsplatser som ska inspekteras görs för att tillsynen i större utsträckning ska riktas mot de arbetsplatser där riskerna är som störst. För detta föreslås Arbetsmiljöverkets förvaltningsanslag därför öka med 50 miljoner kronor för 2025. Därefter beräknas anslaget öka med 75 miljoner kronor för 2026 och permanent med 100 miljoner kronor för 2027.

Under 2023 avled 63 arbetstagare i arbetsolyckor med dödlig utgång, vilket är en ökning jämfört med tidigare år. Dålig arbetsmiljö bedöms vara en bidragande orsak till för tidig död i många fall varje år. Till exempel bidrar stress till för tidig död för drygt 770 personer per år. Arbetet med att förebygga dödsolyckor i arbetslivet och med tillsyn av arbetsmiljön är avgörande för att upprätthålla skyddet för arbetstagarna och för att rättvisa konkurrensförhållanden ska kunna råda på arbetsmarknaden.

Det behövs en fortsatt hög ambitionsnivå för arbetsmiljöpolitiken för att möta olika typer av utmaningar i arbetslivet. Därför satsar regeringen ytterligare medel på Arbetsmiljöverkets för en skärpt och effektivare tillsyn mot dödsolyckor och andra allvarliga arbetsmiljörisker.

En arbetsmiljö som är säker och utvecklande är central för medborgarnas välfärd och bidrar på ett avgörande sätt till ett tryggare Sverige. God arbetsmiljö har betydelse för såväl tillväxt som sysselsättning, liksom för en god, jämlik och jämställd hälsa. Ingen ska dö eller skadas till följd av sitt arbete.

Regeringen avser att lämna dessa förslag i den kommande budgeten. Förslagen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.

Kontakt
Emelie Franzén
Pressassistent hos jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg
076-771 09 51
emelie.franzen@regeringskansliet.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.