SKF och LOTS Group tillkännager ett samarbete med syfte att främja hållbar logistik genom skapandet av en av Europas längsta rutter för batterielektriska fordon (BEV). Denna nya rutt som körs i samarbete med Ahréns Åkeri förväntas avsevärt minska utsläppen, med ett mål att nå en minskning på 97% av koldioxidutsläpp (WtW). Samtidigt effektiviseras transportflödet i och med att 85% av bilens årliga körsträcka kommer gå med full last.
LOTS Group, ett dotterbolag till Scania, sammanför transportköpare för att optimera logistiktjänster. Scanias kontrolltorn koordinerar transportflöden, medan LOTS Group sköter ruttoptimering och laddningshantering med digitala verktyg för att effektivisera resurser. Tillsammans utvecklar de elektrifierade transporter och erbjuder hållbara, effektiva lösningar för en mer miljövänlig och kostnadseffektiv logistik.
Rutten i sin helhet blir totalt 221 000 km/ år vilket innebär en besparing på 298 ton CO₂e utsläpp. I jämförelse motsvarar detta lika mycket CO₂ som 210 personbilar släpper ut under ett år i Sverige. I Europa körs 60% av all väg-frakt över 300 km per dag och med detta initiativ visar LOTS och SKF att även de mer komplexa och omfattande delarna av transportsystemet har potential att elektrifieras.
Johan Palmqvist, Managing Director Europe på LOTS Group:
– Detta partnerskap är ett stort steg framåt i övergången till hållbar logistik. Genom samarbete mellan transportköpare, transportörer och laddpartners reducerar vi inte bara utsläppen utan maximerar nyttjandegraden vilket är nyckeln till ekonomiskt hållbara transporter. Vårt mål är att detta ska bli ett riktmärke för framtida logistiklösningar i Europa.
– Detta samarbete hjälper oss att säkerställa energieffektiva och klimatsmarta transporter till våra kunder som stödjer vår ambition att nå nettonoll klimatpåverkan i hela värdekedjan, säger Måns Isacsson, logistikchef på SKF Sverige.
Målet med projektet är att skapa återkommande rundturer med garanterade volymer och hög nyttjandegrad av fordonen, vilket minskar den finansiella risken för investeringar i grön teknik. Genom att fokusera på denna effektivitet visar projektet att hållbar logistik inte bara är miljövänlig utan även kostnadseffektiv. Implementeringen av BEV-fordon kommer att ske stegvis, med en verifiering av flöden under första delen av 2025 och planerad fullskalig drift senare under året.
Hampus Ahrén, Verksamhetsansvarig på för Ahréns Åkeri, kommenterar samarbetet:
– Genom att säkerställa full beläggning i båda riktningarna och optimerad laddning ser vi inte bara stora miljöfördelar utan också en betydande effektivisering av vår verksamhet. Långsiktiga kontrakt och stabila volymer ger oss möjlighet att investera i grön teknik vilket gör detta partnerskap både hållbart och ekonomiskt fördelaktigt.
Partnerskapet kommer att utvärdera och optimera alla operativa parametrar, inklusive energianvändning, prissättningsmodeller för el och fordonsutnyttjande, innan övergången till full drift med två skift sker under 2025.
Gustaf Sundell, chef för Scania Ventures och New Business, tillägger:
– På Scania är vi entusiastiska över att se hur samarbete mellan ledande industriella aktörer banar väg för elektriska transporter och en omdefiniering av logistiksystemet i stort. Partnerskapet mellan SKF, LOTS och Scania visar att frakt med batterielektriska fordon är möjligt, inte bara för kortare stadsrutter utan också för långdistans- och tyngre transporter. Partnerskapet går i linje med Scanias syfte, att driva skiftet till ett hållbart transportsystem.
Tre huvudpunkter från samarbetet mellan SKF, LOTS Group och Scania:
- Återkommande BEV-flöde: En av Europas längsta BEV-rutter (221 000 km/år) minskar CO₂-utsläpp med 97% samtidigt som transportflödet effektiviseras i och med att 85% av bilens årliga körsträcka kommer gå med full last.
- Elektrifiering av långdistans: Projektet visar att BEV-transporter är möjliga även för längre rutter, med full drift planerad till 2025.
- Effektiv och hållbar logistik: Genom ruttoptimering och laddningshantering skapas en balans mellan minskade kostnader och miljövinster, vilket utgör en hållbar modell för framtidens logistik.
Om SKF, Scania och LOTS Group: SKF, Scania och LOTS Group är ledande aktörer med ett långsiktigt engagemang för hållbarhet. Genom samarbetet med BEV-transportinitiativ hoppas de inspirera logistikbranschen att omfamna elektriska transportlösningar.
För mer information, kontakta gärna:
Hans Strömberg, PR & Press, Scania Sverige.
Tel: 070 – 088 35 52, e-post: hans.stromberg@scania.com
Amelia Lannhagen, Marketing Communications Manager, LOTS Group AB
Tel: 079 – 072 57 42, e-post: amelia.lannhagen@lotsgroup.com