Första kvartalet i korthet – Driva bruttomarginalförbättring och kostnadseffektivitet
- Försäljningen sjönk organiskt[1] med -14% jämfört med samma kvartal föregående år, på grund av en minskning med -19% inom Networks. Rapporterad försäljning minskade till SEK 53,3 (62,6) miljarder.
- Bruttoresultatet exklusive omstruktureringskostnader minskade till SEK 22,8 (24,9) miljarder, när lägre försäljning delvis uppvägdes av förbättrad bruttomarginal. Rapporterat bruttoresultat var SEK 22,7 (24,2) miljarder.
- Bruttomarginalen exklusive omstruktureringskostnader förbättrades till 42,7% (39,8%), med stöd av en konkurrenskraftig produktportfölj, kostnadsåtgärder, förbättrad kommersiell disciplin samt ökade patent- och licensintäkter. Rapporterad bruttomarginal var 42,5% (38,6%).
- EBITA exklusive omstruktureringskostnader uppgick till SEK 5,1 (4,8) miljarder med en marginal på 9,6% (7,7%), vilket innefattade en engångsintäkt på SEK 1,9 miljarder. Rapporterad EBITA var SEK 4,9 (3,8) miljarder.
- Periodens resultat var SEK 2,6 (1,6) miljarder. Vinst per aktie efter utspädning var SEK 0,77 (0,45).
- Fritt kassaflöde före M&A var SEK 3,7 (-8,0) miljarder, vilket avspeglar förbättrad hantering av rörelsekapital.
- Nettokassan 31 mars 2024 var SEK 10,8 miljarder, jämfört med SEK 7,8 miljarder 31 december 2023.
SEK miljarder | Kv 1 2024 |
Kv 1 2023 |
Förändring årsvis |
Kv 4 2023 |
Förändring kvartalsvis |
Nettoomsättning | 53,325 | 62,553 | -15% | 71,881 | -26% |
Försäljningstillväxt just. för jämf. enheter och valutaeffekter[2] | – | – | -14% | – | – |
Bruttomarginal[2] | 42,5% | 38,6% | – | 39,8% | – |
EBIT | 4,100 | 3,046 | 35% | 5,848 | -30% |
EBIT-marginal[2] | 7,7% | 4,9% | – | 8,1% | – |
EBITA[2] | 4,893 | 3,848 | 27% | 6,694 | -27% |
EBITA-marginal[2] | 9,2% | 6,2% | – | 9,3% | – |
Periodens resultat | 2,613 | 1,575 | 66% | 3,409 | -23% |
Vinst per aktie efter utspädning, SEK | 0,77 | 0,45 | 71% | 1,02 | -25% |
Finansiella mått exklusive omstruktureringskostnader[2] | |||||
Bruttomarginal exklusive omstruktureringskostnader | 42,7% | 39,8% | – | 41,1% | – |
EBIT exklusive omstruktureringskostnader | 4,305 | 4,026 | 7% | 7,368 | -42% |
EBIT-marginal exklusive omstruktureringskostnader | 8,1% | 6,4% | – | 10,3% | – |
EBITA exklusive omstruktureringskostnader | 5,098 | 4,828 | 6% | 8,214 | -38% |
EBITA-marginal exklusive omstruktureringskostnader | 9,6% | 7,7% | – | 11,4% | – |
Fritt kassaflöde före M&A | 3,671 | -8,016 | – | 12,464 | -71% |
Nettokassa vid periodens slut | 10,805 | 13,573 | -20% | 7,832 | 38% |
[1] Försäljning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter
[2] Finansiella icke-IFRS-mått stäms av i slutet av denna rapport mot närmaste avstämningsbara poster i de finansiella rapporterna
Kommentar från Börje Ekholm, koncernchef och VD:
Under första kvartalet fortsatte vi genomförandet av vår strategi att stärka vårt ledarskap inom mobilnät, driva en fokuserad expansion på företagsmarknaden och fortsätta den kulturella omvandlingen. Vi behöll vår ledande marknadsposition, men som förväntat var våra kunder fortsatt försiktiga med sina investeringar. I denna utmanande marknadssituation levererade vi signifikant förbättrade bruttomarginaler. Detta bekräftar våra lösningars konkurrenskraft, vår kommersiella disciplin och effekten av våra kostnadsåtgärder.
Vi kommer att fortsätta att proaktivt optimera verksamheten, bland annat med strategiska kostnadsbesparingsåtgärder, för att säkerställa att Ericsson är i bästa möjliga position för att öka värdet för aktieägarna.
Första kvartalet – marknadsmotvind och fokus på genomförande
Medan organisk försäljning[1] minskade med -14%, nådde vi en bruttomarginal[2] på 42,7%, genererade en EBITA[3] på SEK 5,1 miljarder och en EBITA-marginal[3] på 9,6%.
Försäljningen[1] inom Networks sjönk organiskt med -19% jämfört med samma kvartal föregående år eftersom våra kunder var fortsatt försiktiga med sina investeringar. Trots detta genererade vi en stark bruttomarginal[2] på 44,3% – ett bevis på vårt teknikledarskap, vår konkurrenskraftiga produktportfölj och de strategiska åtgärder vi vidtar, bland annat gällande kostnader.
Inom Cloud Software and Services fortsatte vi att genomföra vår strategi att stärka leveransresultat och kommersiell disciplin. Vi levererade en bruttomarginal[2] på 37,4%, och för femte kvartalet i följd förbättrades EBITA-marginalen[2] jämfört med föregående år. EBITA-marginalen[2] rullande fyra kvartal var 3,0%.
Inom Enterprise ökade försäljningen organiskt, men sjönk inom Global Communications Platform påverkad av förlust av ett kundkontrakt med låg marginal under fjärde kvartalet och vårt beslut att minska verksamheten i några länder. Påverkan från dessa faktorer förväntas kvarstå under året. Vi fortsätter att fokusera på att utnyttja den nuvarande verksamheten som stöd för utbyggnad av vår Global Network Platform för nät-API:er.
Våra patent- och licensintäkter fortsätter att öka, med ett nytt patent- och licensavtal inom 5G med en telefontillverkare. Vi är övertygade om att kunna åstadkomma ytterligare tillväxt inom patent- och licensintäkter, med ytterligare nya 5G-avtal och genom att expandera till fler licensieringsområden. Tidpunkterna för kontrakt kommer att variera, eftersom vi försöker optimera värdet på nya avtal.
Vi levererade SEK 3,7 miljarder i fritt kassaflöde[4] under första kvartalet, och drog nytta av operativa förbättringar och lägre rörelsekapital när vi slutförde en intensiv 5G-utbyggnadsfas i Indien.
Vi annonserade ytterligare åtgärder för att förbättra vår kostnadseffektivitet och strömlinjeforma vår verksamhet, inklusive personalneddragningar. Detta är en nödvändig åtgärd för att positionera bolaget för framgång på längre sikt.
I mars certifierade vår oberoende monitor regelefterlevnadsprogrammet. Detta är ett viktigt steg för att slutföra vårt plea agreement. Vårt fokus på företagskultur och integritet kvarstår.
Genomföra vår strategi
Vår strategi syftar till att bygga ett starkare och mer lönsamt Ericsson på lång sikt, med en vision om att fånga upp nästa stora våg av nätinnovation med en betydande plattformsverksamhet.
På Mobile World Congress i Barcelona visade vi upp branschledande hårdvaru- och mjukvarulösningar som krävs för att bygga de programmerbara nät med höga prestanda som behövs för att digitalisera samhället. Vår bransch är i ett skifte från en vertikalt integrerad arkitektur till en horisontell och molnbaserad nätarkitektur – och Ericsson leder denna utveckling.
Vi tog också viktiga steg i vår strategi för att bygga Global Network Platform för nät-API:er, och annonserade tre nyckelpartnerskap med Verizon, AT&T och Amazon Web Services samt ett avtal gällande kommunikations-API:er med KDDI. Att exponera nätfunktioner via API:er kommer att främja skapande av nya, differentierade tjänster, och kommer att vara avgörande under nästa steg i digitaliseringen av företag och samhälle.
Vi blickar framåt
Vi förväntar oss en fortsatt krympande RAN-marknad, åtminstone fram till slutet av innevarande år, i och med att kunderna fortsätter att vara försiktiga med investeringar och att investeringstakten i Indien fortsätter att återgå till normala nivåer. Dell’Oro uppskattar att den globala marknaden för radioaccessnät (RAN) minskar med -4% under 2024, vilket kan visa sig vara optimistiskt.
Om nuvarande trender består, förväntar vi oss att vår försäljning kommer att stabiliseras under andra halvåret, positivt påverkad av de senast vunna kontrakten och en återgång till normala lagernivåer för kunder i Nordamerika. Under andra kvartalet förväntar vi oss att bruttomarginalen exklusive omstruktureringskostnader inom Networks kommer att ligga i intervallet 42-44%. Under andra halvåret bör vår marginal gynnas av förbättrad affärsmix. Vi fortsätter också att vara starkt fokuserade på att leverera starkare kassaflöde baserat på vår verksamhetsdisciplin.
Vår strategi för företagsmarknaden syftar till att utnyttja nätkapacitet för att öka telekombranschens intäktstillväxt till en högre nivå än den som enbart ökande trafik kan leverera. Vi skapar nya, differentierade produkter och tjänster, och stöder våra kunder i denna omvandling. Detta kommer i sin tur att stödja branschens investeringsnivåer på längre sikt, vilka vi fortfarande anser vara ohållbart låga.
Även om dynamiken är utmanande på kort sikt, kvarstår våra långsiktiga mål, och vi fortsätter att ha fokus på att öka värdet för aktieägarna.
Börje Ekholm
Koncernchef och VD
[1]Försäljning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter.
[2]Exklusive omstruktureringskostnader.
[3]Exklusive omstruktureringskostnader. Innefattar en engångsintäkt på SEK 1,9 miljarder som redovisas i segmentet Other.
[4]Före M&A.
INFORMATION TILL REDAKTIONEN
För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt www.ericsson.com/investors
Videokonferens för analytiker, investerare och journalister
Koncernchef och VD Börje Ekholm och finanschef Lars Sandström kommenterar rapporten och svarar på frågor på en videokonferens som börjar kl. 09:00 CEST.
Anslut till videokonferensen här, eller gå till www.ericsson.com/investors
För att ställa en fråga, använd denna länk.
Videokonferensen kommer finnas tillgänglig efter eventet på https://www.ericsson.com/investors.
FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA
Kontaktperson
Daniel Morris, chef Investerarrelationer
Phone: +44 7386657217
E-mail: investor.relations@ericsson.com
Ytterligare kontakter
Stella Medlicott, Marknads- och Kommunikationsdirektör
Telefon: +46 730 95 65 39
E-post: media.relations@ericsson.com
Investerare
Lena Häggblom, Investerarrelationer
Telefon: +46 72 593 27 78
E-post: lena.haggblom@ericsson.com
Alan Ganson, Investerarrelationer
Telefon: +46 70 267 27 30
E-post: alan.ganson@ericsson.com
Media
Ralf Bagner, presschef
Telefon: +46 76 128 47 89
E-post: ralf.bagner@ericsson.com
Media relations
Telefon: +46 10-719 69 92
E-post: media.relations@ericsson.com
Denna information är sådan som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 april 2024 kl. 07:00 CEST.